Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ida-Euroopa õlleturg ahvatleb
Uuel turul on õlle tarbimus inimese kohta vaid 15--35 liitrit, samal ajal kui eurooplane joob aastas ära keskmiselt 80 liitrit õlut.
Tarbimus kasvab. Soome Hartwalli ja Norra Pripps Ringnesi ühisfirma Baltic Beverages Holdingu (BBH) Ida-Euroopa tehaste läbimüük kasvas ajavahemikus 1995--1996 202 miljonilt liitrilt 460 miljonile liitrile.
Ka piirkonna ärikliima on õlletootjatele soodus. Õlle kohta kehtestatud maksud on ühed madalaimad Euroopas.
Aktiivseim Balti, Venemaa ja Ukraina õlleturul on BBH, millele kuulub tänaseks piirkonna seitse tehast. BBH-le kuuluvad aktsiad Läti suurimas õllefirmas Aldaris ning Saku õlletehases, Peterburi Baltika on suurim BBH-le Ida-Euroopas kuuluv tehas. 1994. aastal ostis BBH vähetuntud Leedu õllefirma Kalnapilsi, muutes selle potentsiaalseks turuliidriks.
Kogu aeg on BBH panuse teinud juhtivatele õlletootjaile, investeerides igasse ettevõttesse 90--540 mln krooni.
Nüüd konkureerib BBH Taani Carlsbergiga Baltimaade suurima ning seni ainsa välismaise äripartnerita õlletootja -- Leedu Utenos Gerimai aktsiate ostmise pärast.
Carlsberg, mis on tugevalt kanda kinnitanud Poola, Horvaatia ja Rumeenia turul, alustas Baltikumi kampaaniat alles tänavu kevadel.
Kuna Utenos on ainus õlletootja, mis võib takistada Kalnapilsi tõusu turuliidriks, on ta BBH jaoks strateegilise tähtsusega. BBH on lubanud osta kuni 50 protsenti Utenose aktsiatest hinnaga 1000 krooni aktsia, mis ületab aktsiate nominaali kolmekordselt. Aktsiad läheksid BBH-le maksma umbes 20 miljonit dollarit. BBH on lubanud ettevõttesse investeerida veel täiendavad 20 miljonit dollarit.
Utenose ostuga kasvaks BBH turuosa Leedu õlleturul 60 protsendini, mis võib üles tõsta monopoliga seotud probleemid. DI-BNS