Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tugev USD suurendab autovedaja vastutust

    USA dollari tugevnemine Saksa marga suhtes ajavahemikul 1. augustist 1996 kuni 1. augustini 1997 on põhjustanud mitmete kaupade ja teenuste hinnataseme tõusu. Tarbijatel tuli tänavu augustis paotada importkaupade ostmisel oma rahakotisuud märksa enam kui mullu augustis.
    Samuti on dollari tugevnemine avaldanud rahvusvaheliste autovedude teostajaile ebasoodsat mõju. Lisaks silmatorkavaile muutustele (kütuse kallinemine jms) on dollari kursi tõus suurendanud märgatavalt autovedaja vastutuse rahalist piirmäära.
    Kui mullu 1. augustil oli autovedaja 24tonnise lasti kadumise või täieliku vigastamise eest kohustatud maksma hüvitust veidi vähem kui 3,5 miljonit krooni, siis tänavu samaks ajaks on CMR-konventsiooni järgne vedaja vastutuse ülempiir nihkunud nelja miljoni krooni alla. Teatavasti vastutab autovedaja CMR-konventsiooni artikli 17.1 kohaselt kauba kaotsimineku või vigastamise eest kauba vastuvõtmise hetkest kuni üleandmise hetkeni. Tänu CMR-konventsiooni artiklile 23.3 ja 1978. aastal Genfis vastu võetud lisaprotokollile vabaneb autovedaja kaubakahju korral piiramatust vastutusest. Seetõttu ei või hüvituse suurus ületada 8,33 SDRi kauba brutokaalu kilogrammi eest.
    Sisuliselt on SDRi puhul tegemist valuutakorviga, mis võeti rahvusvahelise valuutafondi poolt kasutusele 1974. aastal. SDR-ühiku väljatöötamisel võeti arvesse kuueteistkümne riigi valuutad, kusjuures kõikide nende riikide kaupade ja teenuste eksport moodustas ajavahemikul 1968--1972 rohkem kui 1% maailma kaupade ja teenuste ekspordist. Arvestades rahvuslike valuutade kursse ja nende riikide osatähtsust maailma kaupade ja teenuste turul, määrati kindlaks SDR-ühiku väärtus.
    Tulenevalt Ameerika Ühendriikide suurest osatähtsusest (ca 50%) SDRi kursi määramisel ja paljude valuutakursside kalduvust liikuda koos dollariga, on SDR-ühiku kursi liikumine oluliselt mõjutatud USD kursi liikumisest. Selle kinnituseks võib öelda, et korrelatsioonikordaja SDRi kursi ja USD kursi vahel on praktiliselt 1,0. Nagu graafikult näha, kopeerib SDRi kurssi Eesti krooni suhtes iseloomustav joon tõepoolest dollari kursi liikumist Eesti krooni suhtes.
    Eeltoodud põhjusel ongi vedaja vastutuse piirmäär 24tonnise lasti puhul käesoleva aasta augustiks tõusnud ligikaudu 530 000 krooni võrreldes 1996. a augustiga. Keskmiselt kasvas ajavahemikul 01.08.1996 kuni 01.08.1997 CMR-konventsiooni järgne vedaja vastutuse ülempiir 24 tonni kauba eest seega 1452 krooni päevas.
    Nõuandena autovedajatele ja nende teenuste kasutajatele võiks soovitada hüvituse nõudmisel või väljamaksmisel arvestada USD kursi pikaajalise trendi suunda. Samuti tuleks autovedajal vastutuskindlustuse lepingu sõlmimisel arvestada kindlustuslimiidi määramisel, kas SDRi kurss Eesti krooni suhtes on tõusev või langev. Sellist prognoosi saab kergesti teha, kui asendada valuutaturgude spetsialistide kommentaarides sõna USD sõnaga SDR.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.