Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütuse asemel võib juht sattuda nafta töötlemise poolsaadusele

    Eestis esineb juhtumeid, et klientidele pakutakse kvaliteetkauba asemel nafta töötlemise poolsaadusi. Paraku ei saa sellist kütust ära tunda laboratoorseid uuringuid tegemata. Agressiivne lõhn võib pooltootele küll viidata, kuid ei saa olla müüja kahtlustamise aluseks.
    Sellised niinimetatud diislikütused on enamasti lihtsad primaardestillatsiooni gaasiõlid, mis on kõrgema koksistuvuse ja sageli suure väävlisisaldusega.
    Ülemäärase väävlisisalduse tulemusena tekib kütuse põlemisel vääveldioksiide, mis kutsuvad niiskuse korral esile kolvirõngaste ja hülsside korrodeerumise ning soodustavad kokkupuutes määrdeõliga nende mittestabiilsete komponentide polümerisatsiooni, mis omakorda põhjustab kolvirõngaste iibumist ja tahkete sadestiste tekkimist kuumadele mootoridetailidele.
    Euroopa keskkonnanõuete kohase kütuse üldine väävlisisaldus varieerub vahemikus 0,005--0,05 massiprotsenti.
    Eestis kinnitatud kvaliteedinõuete kohase diislikütuse üldine väävlisisaldus on maksimaalselt 0,05 massiprotsenti. SRÜ riikides ja ka USAs toodetavad diislikütused võivad väävlit sisaldada alla 0,05--0,5 massiprotsendi. Neid kütuseid võib Eestis küll turustada, aga mitte diislikütuse, vaid kerge kütteõlina.
    Diislikütuse põlemise kaks peamist iseloomustajat mootoris on fraktsioonkoostis ja tsetaaniindeks.
    Fraktsioonkoostise optimaalseks vahemikuks on 180--360 °C. Selle tagamiseks limiteeritakse paljudes riikides ka kütuse tihedust. Kergema fraktsioonkoostise puhul on küttesegu moodustamiseks vajalik õhu hulk väiksem, seega lüheneb vajaliku küttesegu moodustumise aeg ning protsess toimub ühtlasemalt.
    Kui diislikütuse fraktsioonidele lisada kergemaid bensiinifraktsioone, võib esile kutsuda häireid mootori töös. Küttesegu isesüttimise hetkeks on mootori silindrisse kogunenud ülemääraselt suur kogus kütuse aurusid ja nende põlemine toimub liigsel rõhul ja kutsub sellega esile lööke mootoris.
    Optimaalse fraktsioonkoostise määravad mootori konstruktsiooni eripärad ja töötamise tingimused. Samas vähendab väiksem kütuse lenduvus kütusekulu, sest soojusmahtuvus on suurem.
    Mida suuremad on kütuse molekulid, seda suurem on oht, et need ei põle täielikult ja moodustavad osalise põlemise saaduse, tahke koksi.
    Mõned süsivesinikud lagunevad juba mõõdukal temperatuuril, isegi kütusepumbas ja düüsides. Seega võib kütus laguneda ja koksistada ehk pigitada düüsid kinni. Osa hõlpsasti koksistuva kütuse põlemise jäägist sadestub silindri seintele, sealt hõõrdub see õlisse. Suur osa jäägist eemaldub heitgaasidega.
    Liiga väikese viskoossusega kütuse kasutamisel tekib mootori kiire kulumise oht. Viskoossuse ja tiheduse suurendamisel kasvavad aga pihustatavate tilgakeste mõõtmed, mis vähendab kütuse täielikku põlemist. Selle tulemusena suureneb kütusekulu ja heitgaaside hulk.
    Viskoossuse suurenemisel kasvab küttesüsteemis sisehõõrdumine, mille tagajärjel väheneb toitepumba täituvus.
    Tuhasust moodustavad ained võivad esineda kütuse abrasiivsete tahkete osakestena. Nad mõjutavad pihustite, pumpade, kolbide ja kolvirõngaste kulumist. Metallide lahustuvad soolad kütuses võivad mootori kulutamise kõrval mõjuda ka sadestiste tekkimisele.
    Leektemperatuur ei avalda otsest toimet mootori tööle, vaid kütuse tuleohtlikkuse astet. Selle kvaliteedinäitaja normist kinnipidamisega tagatakse kohustuslikud tuleohutusnõuded.
    Väga suurel määral võivad kütuste kvaliteeti mõjutada tingimused, milles neid transporditakse ja hoiustatakse.
    Peale nafta töötlemise pooltoodete reostab Eesti kütuseturgu nn metsakeemiakombinaatide toodang. Vaevalt sealsed inimesed isegi teavad, mida nad kokku segavad. Sellistes kohtades ei tehta reeglina ka lõppsaaduse kvaliteedikontrolli.
    Eestis turustatakse ka väga kvaliteetseid naftasaadusi, näiteks mõningad kerged kütteõlid, mis on kvaliteedilt täiesti võrreldavad diislikütustega.
    Keskkonnakaitse eesmärgil karmistatakse üha enam kütuste kvaliteedinõudeid. Teisalt ei suuda mootoritootjad kõikidele nõudmistele järgi tulla. Ülipuhtad ning keskkonnasõbralikud diislikütused ei tarvitse alati kõikidele diiselmootoritele head olla.
    Reeglina on ka nende kütuste hind kõrge ning Eesti tarbijale pole nad enamasti taskukohased.
    Eesti riik ei ole oma aktsiisipoliitikaga soodustanud vähem tervist ning keskkonda kahjustavate vedelkütuste importi.
    Autor: Heli Väinoja
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.