Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lego otsib abi Marsilt
Lego mitme viimase aasta käive on jäänud pidama 16,8 miljardil Eesti kroonil ja mullu kandis firma esmakordselt kahjumit 592 miljoni Eesti krooniga. Selline seis on ajendanud Lego omanikku Kjeld Kirk Kristianseni välja mõtlema strateegiat, mis muudaks Lego aastaks 2005 kõige tuntumaks kaubamärgiks lastega perede seas.
Firmal on muu hulgas plaanis iga nelja aasta tagant rajada maailmas uus Legoland, teha koostööd USA kosmoseagentuuri NASAga ja laiendada oma kaubamärgiga poodide võrku, kus oleksid müügil nii Lego kaubamärgiga ehitusklotsid, rõivad, kellad kui ka jalatsid.
«NASA soovib tekitada lastes suuremat huvi kosmoseuuringute vastu, ja meie püüame sellele omalt poolt kaasa aidata,» selgitas Lego tootearenduskeskuse Lego Mindstorms direktor Torben Rasmussen. Praegu arutatakse Lego ja NASA läbirääkimistel, kuidas saaks aastal 2002 Lego klotse saata tehiskaaslasega Surveyor Marsile. «Meie unistuse kohaselt peaks Marsile jõudma Lego robot, mida lapsed saaksid Maa pealt juhtida. Eks me näe, kas see saab teoks,» ütles Rasmussen.
Firma tuntuse suurendamisele aitavad hästi kaasa Legolandid. Taanis Billundis asuv Legoland võttis läinud nädalal vastu selle suve miljonenda külalise, kokku käib neid hooaja jooksul umbes 1,4 miljonit. Pilet Billundi maksab 120 Taani krooni ehk 240 Eesti krooni. Kokku on Billund selle suvega teeninud umbes 340 miljonit Eesti krooni. Erinevalt varasematest suvedest on seal tänavu olnud vähem Saksa turiste, kuid neid on aidanud korvata skandinaavlased.
Umbes sama palju külastajaid on ka Londoni Legolandil, mis on avatud neljandat aastat. USAs Californias avati Legoland tänavu märtsis. Selle maksumus oli 1,8 miljardit Eesti krooni ja külastatavus hea, väidab Legoland America infojuht Jonna Rae Bartges. «Kuna see on USA ainus Legoland, tullakse siia kogu Ühendriikidest. Avamispäeval müüsime me maha tuhat aastakaarti.»
Kõigi Legolandide aastane käive ületab kaks miljardit Eesti krooni. 7. septembril teeb Lego teatavaks, kuhu tuleb järgmine Legoland. Valik tehakse Tokyo ja Müncheni-lähedase Günzburgi vahel. Mõlemad asuvad väga tihedalt asustatud piirkonnas.
Kahjumisse jõudmine oli firmale, millel palju aastaid on hästi läinud, otsekui äratuseks. Algasid suured ümberkorraldused, mille käigus kaotab töö umbes tuhatkond inimest. Järjest rohkem väljaspool Taanit toimuvas tootearenduses on hakatud rõhku panema elektroonilistele ehitusklotsidele ja arvutimängudele. Esimene neist on kolinud San Franciscosse ja teine Londonisse.
Kriis on sundinud Legot esimest korda sõlmima teiste kaubamärkide (Tähesõjad, Karupoeg Puhh) kasutamise litsentsilepinguid. Augustis avas Lego esimese kaubamärgipoe Londonis Bluewateri pargis.
Autor: ÄP