Mõlemad avaldasid imestust, miks rikkus toll normaalselt toimiva süsteemi üleöö ära, kehtestades arutud ja mõttetud nõuded ja võttes kasutusele tundmatu tollimisprogrammi ASYCUDA, mille käsitsemisega ei tule tolliametnikud veel üldse toime.
Poole viie paiku õhtul helistas Paeväli, et ventiilid on tollilaost tehasesse jõudnud ja juhtkond teinud otsuse, et tööle hakkab õhtune vahetus. Ligi viietunnise tööseisaku tõttu tekkinud kahju on Paevälja arvestuste järgi 141 000 krooni. Ehkki teine vahetus teeb selle tasa, lisanduvad palgakulud õhtuse tööaja eest.
ASi Verdida üks omanikke Endel Linask, kelle firmas töö teist päeva tolli tõttu seisis, rääkis, et tavaliselt sekeldusteta Soomest juurde ostetud ehitusjoonisteks vajalik spetspaber suunatakse uue seaduse järgi ühte Tallinna tollilattu. «Varem tõi auto mulle kauba ukse ette,» nurises ta. Linask ootaski eile nelja paiku laeva randumist. Siis autojuht helistas, et kästakse sõita Kadaka tee tollilattu. Edasi pidi Linask sinna sõitma, deklaratsiooni esitama, riigilõivu maksma ja kauba kätte saama. Sellegipoolest puudus tal usk, et oma paberi õhtuks kätte saab, kuna tollilao telefonil vastanud naishääl teatas, et kell viis pannakse uksed kinni. Ametlikult peaks see tolliladu kaheksani töötama. Naishääl teatas veel, et kauba laos hoidmise eest tuleb maksta 50 krooni. «Kes mulle selle ootamatu lisakulu kinni maksab, kas riigikogu,» oli Linask pahane. Kella kuueks õhtul oli selge, et kaupa kätte ei saa, kuna autojuht oli alles tollipunktis.
Linask helistas üleeile ka rahandusministeeriumi ametnikule Marek Uuskülale, kes on tolliseaduse muudatuste autor. «Poiss kiitis pool tundi, kui hea asja nad valmis tegid,» kurtis Linask.
Novembrist kehtiva tolliseaduse muudatuste järgi ei saa ettevõtja imporditud kaupa enam nii lihtsalt kätte kui varem, kui sai käibemaksu ette maksta ja kaup sekeldusteta otse laevalt ära viia. Nüüd suunatakse kaup tollilattu, kus see maha laetakse. Tasuda saab alles siis, kui kaup on lattu jõudnud ja 200kroonine riigilõiv peab olema laekunud tolliameti arvele. Lõivu saab maksta ka sularahas kassasse.
Tallinna tolliinspektuuri juhataja Toomas Udu sõnul on uue tollimisprogrammi ASYCUDA puhul vähe räägitud sellest, et Euroopa Liidu abiprogramm Phare vedas mõnes mõttes Eestit alt, hilinedes selle praktiliselt tasuta saadud programmi tarnetega viis kuud. Sestap jäi hiljaks ka installeerimine ja koolitus.
Rahandusministeeriumi avalike suhete nõuniku Daniel Vaariku sõnul on minister Siim Kallas tolli probleemidega kursis, ent ajapuudusel ei saanud ajakirjaniku küsimustele vastata. Vaarik sõnas, et tolliametist tulnud raportid uue programmi käivitamise kohta on optimistlikud, süsteem nende põhjal toimib ja tõrkeid vähe.
Ka tolliametnikud nurisesid eile, et on saanud vähe koolitust ja ASYCUDA kasutamine tekitab tõrkeid. Tolli peamajast paluti süsteemi sisse logida vaid vajadusel, muidu ütlevat server üles. Osalt ASYCUDAga seoses kaotab lähiajal töö 150 tollitöötajat.