Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Majandusmüür keset riiki

    1. juulil 1990 moodustas Lääne-Saksamaa Saksa Demokraatliku Vabariigiga valuutaliidu ning idasakslased said oma idamargad vahetada D-markade vastu kursiga 1:1, ehkki turukurss oli 4--4,5 idamarka. Selle otsuse tegi Saksa kantsler Helmut Kohl ning vastu olnud Saksa Liidupanga president Karl-Otto Pöhl lahkus protestiks ametist. Algas osside tarbimispidu, eelisostuks oli läänesakslaste pruugitud auto.
    3. oktoobril 1990 Saksamaa taasühines ja kaks kuud peetud esimestel ühistel valimistel pärast 1933. aastat lubas kantsler Kohl majanduse õitsengut, ilma et oleks vaja makse tõsta. 1991. a tõsteti järsult idasakslaste palku, mis oli poliitiline otsus, et vältida massilist väljarännet läände, sest piir oli lahti ja osside palk moodustas ainult kolmandiku wesside omast. Sellele vaatamata kolis 1990. aastatel ligi 1,9 miljonit ossi läände.
    Palgatõus halvendas tööstuse konkurentsivõimet, kuid tänu kasvanud tarbimisele suurenes Lääne-Saksa sisemajanduse kogutoodang (SKT) aastail 1990--1991 5% aastas. Helmut Kohl pidi oma maksulubadust murdma: läänesakslastele kehtestati 7,5% suurune «solidaarsusmaks» Ida-Saksa toetuseks, kaks korda tõsteti käibemaksu ja suurenes ka sotsiaalmaks -- kõik see pidurdas majanduskasvu ja halvendas Lääne-Saksa firmade konkurentsivõimet. Selle tagajärjel kadus 1990. aastatel Lääne-Saksa tööstuses 1,7 miljonit töökohta.
    Kümne aastaga on Ida-Saksamaa saanud lääne poolelt 10 080 miljardit Eesti krooni ehk umbes 1000 miljardit aastas, mis kulub töötuabirahaks, pensionideks, infrastruktuuride ja majade ehitamise toetamiseks.
    Ida-Saksamaal on investeeringud töötaja kohta 30% suuremad kui lääne poolel. Põhiliselt on need suunatud kapitalimahukasse auto-, arvuti- ja keemiatööstusesse, kus uusi töökohti on vähe juurde tulnud. Seetõttu on Ida-Saksamaal töötus suur: tööta on umbes 1,3 miljonit inimest ja 700 000 on riigi kulul koolitusel ja väljaõppel. Kokku moodustab see neljandiku tööealisest rahvastikust.
    Kui Berliini müür kümme aastat tagasi varises, arvasid ökonomistid, et SDV majanduse ajakohastamine võtab aega viis aastat ja veel viis aastat läheb Lääne-Saksa taseme saavutamiseks. Kuid SDV tööstus oli arvatust palju hullemas seisus. Ja ehkki Ida-Saksa SKT ja tootlikkus on kümne aastaga kahekordistunud, moodustab see ainult 60% Lääne-Saksa tasemest. Ainult 60% Ida-Saksa firmadest annab kasumit. Ida-Saksa palgad moodustavad 73% ja perede ostuvõime 93% lääne omast.
    «Usun, et Ida-Saksal kulub Lääne-Saksa taseme saavutamiseks veel 20 aastat, kuid siis on lääs juba edasi läinud,» ennustab Halle teadur.
    Idasakslaste rahulolematus tekitab poliitilist polariseerumist. Viimastel valimistel kogus ekskommunistide Demokraatliku Sotsialismi Partei Ida-Berliinis 40% häältest.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Hinnatõus on ehituses taandunud olematuks
Palgad ehituses küll tõusevad, kuid materjalide hinnalanguse toel on ehitushindade aastakasv taandunud 0,2 protsendile.
Palgad ehituses küll tõusevad, kuid materjalide hinnalanguse toel on ehitushindade aastakasv taandunud 0,2 protsendile.