Eile Bostonis alanud Seybold Seminars / Publishing 2000 on kaalukeeleks interneti ja trüki vahel ? läbi nädala tõdetakse, et trükkimise tähtsus on langemas ning kõik elektrooniline ja interaktiivne tõusmas. Ajal kui Eesti on napilt jõudnud trükivabaduseni käib arutelu selle üle, kas poleks mitte aeg vabaneda trükist ? ja meil õigupoolest puudub isegi vaste sõnale publishing. See ei ole kirjastamine ega meedia, avalikustamine kõlab kuidagi kohatult
Kui asja seletada Äripäeva näitel, siis veel aasta alguses oli tegemist rangelt paberväljaandega mis pärast paberile mõeldud kujunduse valmimist selle pool-käsitsi internetti kopeeris. Elektrooniline versioon ei kasutanud ühtegi selle meedia eelistest ? suurem kiirus ja operatiivsus, interaktiivsus, mahulise piirangu puudumine. Alates aastavahetusest proovib ÄP kätt just nimelt uutes valdkondades.
Online-uudised lubavad tulla välja operatiivse informatsiooniga ja lugejate arvu jälgides on see paljudele meelt mööda. Järgmine samm siit edasi võiks olla kogu lehe kirjastusprotsessi viimine veebipõhiseks ning tõelise cross-media väljaandeni jõudmine, kus trükiversioon on vaid üks kokkuvõte ajakirjanike loodust.
Järgmine trend siit edasi on ÄP Online-foorumid ehk lugejate/kasutajate tagasiside mis kindlasti vääriks integreerimist üldisesse veebi. Lugedes foorumit tundub, et mitmed sõnavõtud (nt arutelu veebiportalite puruajamisest, Marek Strandbergi ideed) sobiksid kenasti kõrvuti täiskohaliste ajakirjanike töödega ka trükilehte ? kui vaid seal piisavalt ruumi oleks.
Kas tõesti on kõigeks alati toimetajat vaja? Klassikaline ajakirjandus tõmbab selle koha peal kopsud paksult õhku täis, samas kui Seybold?il arvatakse, et enamus meist on elu kenasti elatud saanud ilma toimetajata ja miks peaks asjalik kirjutamine olema keerulisem kui äri tegemine või laste kasvatamine (eeldusel, et õigekiri ikka koolis omandatud sai). Suur osa edukatest veebisaitidest sünnivad nimelt külastajate kaasabil ? võtame näiteks Amazon.com?i kus ostjad saavad raamatutele arvustusi kirjutada, eBay oksjonid või äärmiselt lihtsa kujundusega www.photo.net?i. Social web võiks olla aasta 2000 märksõnaks ka sinu firma veebi jaoks.
Lähemalt Seybold Seminars Boston/Publishing 2000 kohta leiad www.seyboldseminars.com alt ja ÄP Online"st läbi selle nädala. Järgmisel nädalal on teemaks multimeedia, uuri lisa www.milia.com. Lisaks tulekul ülevaade sellest, mida võiks kasutada internetis reisi planeerimisel ning kuidas pidada sidet reisil olles ? mh internet ja GSM 1900 USAs.
Peeter Marvet Äripäevale,
Boston, Massachusetts
Seotud lood
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.
Viimased uudised
Droonimüüja: Eesti on teistest maha jäänud
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele