Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eetiline keskkond tagab äris head tulemused

    Töötajate ähvardamine ja alandamine nendest vabanemiseks, tööandjate, klientide, äripartnerite ja riigi petmine kui iseenesestmõistetav vahend isikliku või organisatsiooni kasumi maksimeerimiseks, ametiseisundi kuritarvitamine ja altkäemaksude võtmine on näited meie igapäevasest elust. Kurvaks teeb tõsiasi, et ühiskond suhtub sellisesse ?eetikavabadusse? liigse tolerantsuse, et mitte öelda ükskõiksusega.
    Muutused ühiskonnas saavad alguse muutustest inimestes ? nende käitumisest ja hoiakutest. Selles samas ühiskonnas toimivad organisatsioonid peegeldavad järelikult selle liikmete eetiliste tõekspidamiste kogumit. Juhul kui tegemist juhtub olema piisavalt jõulise või karismaatilise ühiskonna või organisatsiooni liikmega, on tõenäoline, et kogu vastavat ühiskonda või organisatsiooni hinnatakse väljastpoolt konkreetse isiku käitumisest ja hoiakutest lähtudes. Organisatsiooni sees on aga üsna tõenäoline, et selline isik kujuneb teistele organisatsiooni liikmetele omamoodi käitumismalliks. Halvad on siinjuures kaks asjaolu ? esiteks võib tegemist olla nn eetikavaba inimesega, teiseks on antud olukorras organisatsiooni (ühiskonna) eetiliste tõekspidamiste ja väärtushinnangute teadlik kujundamine (juhtimine) asendunud isevooluteega.
    Üha enam võib täheldada ettevõtete tippjuhte rääkimas sellest, et väärtushinnangud on olulisemad kui kutseoskused ning et juht on meeskonnamängija, kes peab austama ka teiste arvamusi ja otsuseid.
    Lisaks hinnatakse kaasaegses juhis pigem tema emotsionaalset intelligentsust töötajate, klientide, äripartnerite ja teistega suhtlemisel ning usaldusele tuginemise eelistamist kontrollile.
    Kõik selle võib koondada ühe nimetaja eetika alla.
    Fakt, et probleemist räägitakse, on ilmne (ja positiivne) märk sellest, et probleemi teadvustatakse, ning see annab lootust, et midagi ka ette võetakse. Võrreldes siinset rahvusvaheliste arengutendentsidega on aga selge, et tegemist on valdkonnaga, mis vajab Eestis senisest oluliselt suuremat tähelepanu.
    Väärtushinnangute mõõtmiseks organisatsioonis tuleks need formaliseerida ning koostada eetikakoodeks.
    Ainult eetikakoodeksi koostamisest töötajatele oleks ilmselt vähe abi ning tegemist oleks ka ühepoolse ja pooliku lahendusega. Tegelikkuses on eetikakoodeks vaid üks osa organisatsiooni väärtushinnangutest ja sotsiaalsest sõnumist. Võib öelda ka teisiti, et väärtushinnangute puhul on tegemist omamoodi organisatsiooni eetikamissiooniga, seisukohtadega, mida organisatsioon kui tervik oma igapäevases tegevuses ja suhtlemises kõigi osapooltega järgib. Eetikakoodeks kui eraldiseisev dokument aga kajastab detailsemalt organisatsiooni väärtushinnangutest tulenevaid ootusi organisatsiooni liikmete suhtes, olles seega rohkem sissepoole suunatud.
    Formaliseeritud väärtushinnangud ja eetikakoodeks annavad vaevalt mingisugust efekti, kui tegemist on lihtsalt paberitega nende eksistentsi õigustamiseks.
    Organisatsiooni väärtushinnangud, seega ka eetikakoodeks peavad otseselt tulenema ja arenema koos organisatsiooni strateegiaga. Seega on nad juhtkonnale vahendiks organisatsiooni tegevuse eesmärkide saavutamisel. Fakt, et organisatsiooni väärtushinnangud on formaliseeritud ja teadvustatud ajas kõigile organisatsiooni liikmetele, tagab nn jagatud pühendumise keskkonna organisatsioonis.
    Töötajad, kes saavad aru ja aktsepteerivad organisatsiooni väärtushinnanguid ja on juhtkonna poolt aktsepteeritud kui mõtlevad isiksused (sest ka juhtkond aktsepteerib organisatsiooni väärtushinnanguid), on tõenäoliselt rohkem huvitatud organisatsiooni eesmärkide saavutamisest, osalevad aktiivsemalt organisatsiooni arendamises ning võtavad julgemalt vastutust oma otsuste ja tegude eest.
    Selleks et väärtushinnangud töötajateni tuua, peaks juhtkond tagama jooksva majasisese koolituse, aga samuti olema eeskujuks.
    Organisatsiooni väärtushinnangute teadvustamine sellega seotud teistele osapooltele (aktsionärid, kliendid, äripartnerid) ning ka nende järgimine loob aluse vastastikusele usaldusele ning tekitab omamoodi kriteeriumid, mida ka majandusterminites võhiklik saab tegelikkuses toimuvaga kõrvutada.
    Autor: Pille Pentjärv
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.