25. oktoober 2000 kell 22:00

Digitaalmajanduse eirajatest saavad kaotajad

Digitaalmajandus on efektiivne. Kõik äriprotsessid kiirenevad, digitaalmajanduses osalejad on hästi informeeritud, vastavalt sellele laienevad otsuste valikuvõimalused.

Mida annab ettevõttele äri virtualiseerimine? Esiteks, konkurentsivõime säilumise ja kasvu nende arvel, kes arvavad, et võib ka vanaviisi kuidagi elada.

Teiseks, äri tõhustub. Näiteks võrguvarustuses reaktsioon ja tellimuste täitmine kiireneb, tarnetsükli periood lüheneb, tulemusena suureneb varude käibekiirus. Kasvab varumise ja selle teenindamise kvaliteet. Kokkuhoid võib olla oluline: näiteks Cisco käive on 12 mld dollarit ja firma hoiab kokku 0,5 mld dollarit oma äri virtualiseerimise arvel.

Suur võrguäri tungib peale. Avades hommikul internetiakna, võite avastada, et mõni suur võrgukeskkond on öösel teie turu vallutanud.

Kui võrguäri vallutab üha uusi ärivaldkondi, siis igal eksisteerival ja loodaval füüsilisel ettevõttel on otstarbekas ette valmistada üleminek uude ärikeskkonda. Võrguäri vallutused tekitavad tõsise konkurentsiohu olemasolevatele füüsilistele ettevõtetele. Igal ettevõttel peab olema oma strateegia üleminekuks virtuaalsesse ärikeskkonda. Probleem on paljudele ärimeestele põhiliselt tundmata ja teadvustamata.

Seda probleemi ei ole või on vähemal määral monopoolsetel ja kohaliku turu teenindusettevõtetel (juuksurid, restoranid). Neil ettevõtetel ei ole otsest võrguäri konkurentsiohtu. Kuid nad võivad saada olulist kasu oma äri virtualiseerimisega.

Peab arvestama, et äri monopoolsus turgude globaliseerumise tingimustes võib olla mööduv nähtus, ja kohalikule turule võivad tulla konkurendid, kelle võrguäritugi annab neile olulise eelise.

Millised on traditsioonilise ettevõtte võimalikud ärisituatsioonid, mis mõjutavad oluliselt ettevõtte äritegevust ja efektiivsust.

a) Suur kaubanduse võrguärikeskkond vallutab turu. Näiteks Eesti mööbliturule tuleb Furnitureonline.com-tüüpi mööblikaubanduse ärikeskkond, mis pakub Eesti turul müüdava mööbliga analoogilist kaupa, mille kvaliteedi ja hinna suhe on parem, suuremat kaubavalikut ja laiemat teenuste valikut.

b) Suured teenuste võrguärikeskkonnad saavutavad olulise turuosa. Näiteks võrguturismifirmad.

Ettevõtte võimalikud arengustrateegiad siirdumisel võrguärisse on:

- konkurents tulnukatega;

adapteerumine võrguäride suhtes, koostöö tulnukatega;

ettevõtte modifitseerimine võrguettevõtteks.

Kohalikul ettevõttel on võrreldes tulnukaga rida eeliseid: kohalik keelekeskkond, väljakujunenud klientuur ja turg, ärisidemed, äri ja ärimeeste imago, ärimeeste solidaarsus, parem kohaliku turu ja ärikeskkonna tundmine, parem kohalik äriteadmus (business knowledge).

Konkurentsistrateegias kasutatavad eelised on: turundus kohalikus keeles, pikaajalised lepingud traditsiooniliste äripartneritega, ärisidemete tugevdamine, äriteadmuse kvaliteetne juhtimine. On karta, et konkurentsistrateegia võib osutuda liiga raskeks ja ebatõhusaks.

Adapteerumise ja koostöö strateegias kasutatakse eeliseid järgmiselt: oma toodete turustamine koostöös tulnukatega, koostöö keelelise adapteerumise osas, äriteadmuse müük tulnukatele.

Äri modifitseerimine nõuab ettevõtte ärijuhtimise olulist reorganiseerimist. Iga ettevõte võib virtualiseerida oma varustuse, turustuse ja finantsjuhtimise. Modifitseerimisstrateegias tuleb koostada uus äriplaan. Kui ettevõtte ressursid on piiratud, on võimalik ühineda. Näiteks Eesti mööblifirmad võivad ühineda uues ühises Eesti mööbli võrgukeskkonnas.

See on digitaalmajandus täna, mis muutub tohutu kiirusega, iga nädal toob midagi uut ja üllatavat. Tulevik on suurel määral ettearvamatu, keegi, ka mitte professionaalid, ei oska prognoosida virtuaalmaailma arengut. Selles uues maailmas iga tegija ei võida, kuid eirajad kaotavad kindlasti. Elame põneval ajal.

Hetkel kuum