Peaminister Mihhail Kasjanovi korraldus 22 Murmanski sadama ja 34 Taganrogi sadama aktsiate müügist ilmus 2001. a oktoobris. Varem oli riigi omanduses mõlemas sadamas 60 aktsiatest.
Murmanski sadamat läbis 2000. a umbes 9,3 mln tonni veoseid, millest poole moodustas süsi. Sissetulek 27,1 mln dollarit, kasum 5,2 mln dollarit. Sadama aktsiatest kuulub 6,6 grupile Apatit ja 6 Norsk Hydrole, mis praegu ostab Murmanskist apatiidikontsentraati.
Taganrog on väike Aasovi mere ääres olev sadam. Kaubakäive oli 2000. a pisut üle 1 mln tonni, millest 60 olid metallid, 20 süsi. Sissetulek 4,2 mln dollarit, kasum 0,8 mln dollarit.
Oksjonitulemustest teatati möödunud reedel: kõik aktsiad müüdi praktiliselt alghinnaga. Taganrogi müügist sai Venemaa föderaalomandi fond RFFI 75,1 mln rubla, Murmanski eest 282,1 mln rubla. Fondi teatel ostsid Murmanski aktsiad kaks eraisikut ja kolm kompaniid, Taganrogi sadama aktsiad ? seitse kompaniid ja üks eraisik.
Oksjonil võitjaks tulnute nimesid ametnikud praegu ei avalikusta. Vedomostile teatas allikas, mis seisab lähedal RFFI-le, et reaalselt on võitjaid kaks ? Lukoil, kelle tellimusel osteti Murmanski sadama aktsiad, ja Severstaltrans, kes sai Taganrogi peremeheks.
Huvitav, et transpordiminister Sergei Frank nimetas vestluses Vedomostiga just neid kompaniisid riigile kõige soovitavamateks transpordiinvestoriteks.
Lukoil on juba kuulsaks saanud transpordisfääris tehtud tehingutega, ostes Põhja Merelaevanduse (Arhangelsk) ja Murmanski Merelaevanduse MMP kontrollpaketid. MMP veab siiski vaid viiendiku sadamat läbivaist veostest.
Severstaltrans omandas Vedomosti andmetel oksjoniga Taganrogi sadama kontrollpaketi. Oksjonitulemused olid selgelt ette teada. Veidi enne oksjoni vabastas Taganrogi sadama direktorite nõukogu peadirektori kohalt Viktor Morozovi ja transpordiministeeriumi ettepanekul määras sinna Sergei Kozlovi, keda konkurendid nimetavad Severstaltransi soosikuks. Pärast seda teatasid ülejäänud pretendendid ? firmad Delo, Sovfraht ja S, et loobuvad osalemisest enampakkumisel.
Autor: ÄP Online
Seotud lood
Nädalavahetusel toimunud desünkroniseerimine oli alles esimene samm Eesti energeetika vajaduste lahendamiseks. Veel on astuda palju samme, et elekter oleks Eestis tarbijale mõistliku hinnaga ning varustuskindlus oleks tagatud.