• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 30.08.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kreenis väärtushinnangud

"Meie oleme ju esivanemate rahvas," kirjutas Karl August Hindrey möödunud sajandi algupoolel. Ta mõtles, et vähesed meist mäletavad oma suguvõsa kaugemale kui paar-kolm põlve. Et ei ole inimestel portreid ega kirjapandud mälestusi vanavanematest, ning nende aeg ja tegemised on kauged ja ähmased.
Meie rahva ja riigi ajaloo iseloom on selline, et järjepidevusel on raske tekkida. Näiteks ei ole tänastel üliõpilastel isiklikku suhet nõukogude okupatsiooniaja ega laulva revolutsiooniga. ?Miks te kohtusse ei pöördunud, kui teie õigusi ahistati,? võiks olla nende loomulik reaktsioon. Ning võib-olla lastele, kes sündinud 1990ndatel aastatel, jääb peale Euroopa Liiduga ühinemist arusaamatuks ja mõistetamatuks nende lapsepõlveaegadel toimunud majanduslik kiirareng.
Aga mind hakkas Hindrey mõte kummitama, kui Äripäeva toimetus tellis minult essee teemal, mis ja miks mind häirib Eesti praeguses ühiskonnas. Sest kas meil on õigust öelda, et meie ajalugu või geograafia või demograafiline olukord häirib meid? Pigem saame me rääkida objektiivsetest oludest, milliseid me ei ole valinud ning milles otsuste ja valikute tegemine on meie pädevuses. Ainult need otsused ja valikud saavad meid häirida, mitte ajalugu ja olud iseenesest.
Tegelikult ei tunneta me ümbritsevat ühiskonda sügavuti, ei oma ülevaadet inimeste käitumismotiividest. Ühiskondlike protsesside uurimiseks vajame ikka kümnendit või pikematki perioodi, kuid selle aja jooksul on realiteedid juba muutunud.
Kui me näiteks teame, millised olid perekondliku käitumise mudelid 1980ndate lõpul või 1990ndate alguses, siis on sellel tunnetuslik väärtus mitte meid ümbritsevate inimeste mõistmiseks, vaid üksnes ajaloolises plaanis. Sotsioloogilised uuringud on asendumas pelgalt hetkehinnangute küsitlustega, ühiskonna mõistmise vajadus ei ole küll taandumas, kuid praktiliselt on empiirilise materjali kogumine raskendatud.
Nii Eestis kui ka meie naabrite juures Lätis ja Leedus eksisteerib paralleelselt mitu ühiskonda, mis lävivad teineteisega ainult olmetasandil. Eestis eestlased ja venelased, Lätis lätlased ja venelased, analoogiliselt ka Leedus. Millal te viimati lugesite vene ajalehti, kas teate, millised on nendes aktuaalsed teemad?
Kui Paul-Eerik Rummo kirjutas möödunud sajandi teisel poolel, et ?me hoiame nõnda ühte kui heitunud mesilaspere?, siis ka see realiteet on tänaseks muutunud. Kui palju üldse enam kasutatakse mõistet ?meie?, tähistamaks eestlasi meie kogumis. Ja kas pole nii, et see mesilaspere on lagunenud, nii et igas maailma sadamas võib kohata mõnda eestlast ning igas maailma riigis mõnda rolling estonian?i? Sest vist ei ole sidemeid, mis meid hoiaksid koos, kui ei ole hoomatavaid välisvaenlasi ning rõhujaid. Kas Euroopa Liitu astumine ühendab eestlasi suhetes uue keskvõimuga?
Kõige ohtlikumateks ilminguteks, vähemalt nende potentsiaalilt, pean ma ühiskonnas maadvõtvat ning edasiliikuvat formalismi ning bürokratismi. Kui veel kümmekond aastat tagasi oli ettevõtluse alustamine lihtne ning oli aega keskenduda idee teostamisele, siis nüüd on see asendumas mitte idee teostamise võimalusega, vaid vajadusega teostada mitmeid ja erinevaid toiminguid riigiasutustes.
Eesti majanduskeskkonna vabaduse aste on jätkuvalt vähenemas. Ülikoolilõpetajad ei unista enam oma firma asutamisest, vaid sellest, kuidas leida hästitasustatud töökoht juba toimivas ettevõttes.
Kunagi kirjutas Tammsaare tõest ja õiglusest, eestlaste kangus ning õiglustunne viis tihti vastuhakule ebaõiglusele. Isegi kui see oli kehtestatud seadustes, mida peeti ebaõiglasteks. Siin on küll vist viimase kümnendiga toimunud oluline muudatus mõtlemise paradigmas.
Arutelud õigusriiklusest, üldinimlike õiguste kajastumisest seadustes on taandunud aruteludele, kuidas üht või teist seadust paremini rakendada. Poliitiliselt ebakorrektne on isegi asetada küsimust, kas mingi seadus või õigusakt on oma olemuselt vajalik. Saabuda võib õigusliku vaikuse ajastu, eriti peale liitumist Euroopa Liiduga, kus õigusaktide eesmärkide üle ei sobi vaielda. Esile tõstetakse suurt arvu seadusi, mida on viimasel kümnendil Eestis vastu võetud, ning see näib olevat väärtus iseeneses.
Kuid kõik see oleks ju arusaadav ja ehk isegi aktsepteeritav, kui võiksime olla kindlad, et seadused väljendavad üldinimlikke ning eetilisi väärtusi. Ometi kohtame sageli eetika ning kristliku maailmatunnetuse suhtes neutraalset, et mitte öelda skeptilist või vaenulikku suhtumist.
Kui näiteks Eesti Evangeelne Luterlik Kirik on taandatud üheks eristaatuses olevaks mittetulundusühinguks tuhandete kõrval ning peapiiskop on organisatsioonilises plaanis selle ühingu juhatuse esimees, siis kõneleb see väärtushinnangute ja nendele vastavate õiguslike mehhanismide kreenisolekust.
Kõige selle juures mulle tundub, et esiletoodud märksõnad viitavad ühiskondliku vabaduse kõrgele astmele. Tähendab ju vabadus näiteks eksistentsiaalses mõttes tunnetatud ja teadvustatud seoste vähesust ajaloo ning ümbritseva keskkonnaga. Selles mõttes oleme jätkuvalt vaba rahvas, võib-olla üks vabamaid kogu maailmas.
Autor: Mart Susi

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele