• OMX Baltic−0,4%300,09
  • OMX Riga−0,06%892,99
  • OMX Tallinn−0,53%2 070,14
  • OMX Vilnius0,36%1 203,95
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,48%8 817,21
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,24
  • OMX Baltic−0,4%300,09
  • OMX Riga−0,06%892,99
  • OMX Tallinn−0,53%2 070,14
  • OMX Vilnius0,36%1 203,95
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 1000,48%8 817,21
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,24
  • 17.09.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

M-ajastu teeb telefonist rahakoti

Kõik e-tähega alanu oli viimased kümme aastat kestnud tehnoloogiabuumi ajal in ja seisis väljaspool loodus- ning majandusseadusi. Kas nüüd on saabumas m-ajastu?
E-vaimustuse tipus ennustati, et inimesed unustavad mõne aja pärast lähima supermarketi asukoha ja suhtlevad koduste toiduvarude täiendamiseks külmkapi seina küljes oleva paneeli või halvemal juhul töölaual paikneva arvutiga. Peatselt alanud tehnoloogiaaktsiate langus viis aga tekkinud börsimullist õhu kiiresti välja ning koos endaga pankrotti tuhandeid e-kaubanduse firmasid nii Uues kui Vanas Maailmas.
Kuid paariaastased kogemused jätsid oma jälje. Uued tehnoloogiad muudavad inimeste käitumisharjumusi tasapisi ja aktsiakurssidest sõltumata ning Euroopas on püütud uuel aastatuhandel inimesi üha enam harjutada mobiilseid ehk m-teenuseid tarbima. Esialgu tundub, et suhteliselt õnnestunult, kuid pelgalt e-tähe asendamine m-iga ei taga veel edu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Oma pürgimuses Euroopasse püüab ka eestimaalane harjuda mobiilsete teenustega, mis täna tunduvad veel paljudele võõrad. M-parkimine esimese pääsukesena on meil ja välismaalgi laineid löönud, kuid mobiilsest elustiilist ja kirevast mobiilteenuste paketist on siiski vara rääkida. M-pilet ööklubis ja autobussis, m-kakao kohviautomaadis ja tänavuse Õllesummeri m-õlu on vaid üksikud näited sellest, millised on mobiiltelefoni kasutusvõimalused lähitulevikus.
Kuigi tehnoloogiliselt on selgelt eristatavad erinevad mobiilsed piletitooted (lühisõnumi ehk SMSi teel edastatav pilet, st mobiilpilet) ja mobiilsed masinlahendused (näiteks mobiiltelefoniga juhitavad tõkkepuud ja kohviautomaadid), pole tarbija jaoks oluline mitte niivõrd aparaadi sees kasutatav rakendus kui sellest tema jaoks tulenev lisaväärtus ja mugavus.
E-kaubanduse võtmesõnaks on logistika. Suur tootevalik, võimas ladude süsteem koos hästi toimiva transpordiga peab tagama edu piltlikult öeldes kivisse ja rauda investeerivate tavakaubamajade ees. M-kaubanduses on kriitiliseks eduteguriks mugav ja paindlik maksesüsteem.
Kui ma möödunud aasta kevadel sel teemal arvamust avaldasin, siis olin skeptiline pealtnäha tõenäolisima lahenduse, deebetkaardi analoogina toimiva mobiilse makselahenduse omahinna osas. Nüüdseks on aga mobiilimaksest saamas võimsaim tõuge kogu m-kaubanduse arengule Eestis, sest suurim ja raskeim takistus, makseviisi puudumine, on mobiilkaubanduse arenemise teelt tänaseks kõrvaldatud.
Pangakaart on meil kõigil taskus. Oleme õppinud teda kasutama, ta on muutunud meie igapäevaseks kaaslaseks. Oleme harjunud sellega, et meie raha on pangas kindlalt hoiul ning me anname teda kaupmehele vajadusel jaopärast ära just sellesama magnetkaardi vahendusel. Oleme õppinud usaldama pankasid ning nende teenuste kasutamisel teame, et panganduse seljataga on traditsioonid, kus äriideeks on usalduse müümine. Eestis tegutsema jäänud pangad on selle usalduse saavutanud.
Pangad on läbi aegade oma sisu poolest paljus muutunud. Säilinud on korrektne rõivastus ja pangahoonete pompöössus, kuid aeg on sundinud panku kasutusele võtma järjest uusi tehnoloogiaid ja liikuma lähemale mitte ainult oma klientidele, vaid ka koostööpartneritele. Mobiilimakse on sel teel üks väga oluline verstapost.
Mis see mobiilimakse siis on, kust ta tuli ja miks kiputakse m-makset sarnase kõlaga, kuid sisult hoopis erinevate lahendustega tihtipeale segamini ajama?
Mobiilimakse on Eesti pankade, mobiilsideoperaatorite ja pankade kaardikeskuse koostöös pakutav makseteenus, mis võimaldab teostada makseid telefonikasutaja isiklikult arvelduskontolt, sõltumata sellest, kelle omanduses on telefon (kuulub firmale või eraisikule) ja mis piirangud on selle telefoni kasutamisele seatud. Mobiilimakse sarnaneb oma põhimõtteliselt ülesehituselt tavaliste deebetkaardiga teostatavate maksetega, peamiseks erinevuseks on vaid asjaolu, et makse sooritamise instrumendiks on harjumuspärase pangakaardi asemel mobiiltelefon.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Mobiilimakse tekke põhjustaski omamoodi revolutsiooniline olukord, kus alamad klassid (kliendid ja mobiilioperaatorid) enam ei tahtnud ja valitsevad klassid (kommertspangad) enam ei saanud vanaviisi jätkata.
Nali naljaks, kuid vajadus vähendada ringleva sularaha mahtu ning selle haldamisega seotud kulutusi ühelt poolt ja soov mitte võtta täiendavaid krediidiriske teiselt poolt viisidki maailmas seni teadaolevalt ainulaadse makselahenduse tekkimiseni. Eestis juurutatava uudse makselahenduse edu toetab ka piisavalt turvaline, pea kõikjal üle riigi toimiv GSM-side ja mobiiltelefonide lai levik.
Veidi vähem kui aasta tagasi käivitati kolme suurima panga ja kolme mobiilioperaatori koostöös ühisprojekt, mille edukad testid peaksid hakkama oktoobris lõpusirgele jõudma. Uue maksevõimaluse tekkele lõi soodsa pinnase ka asjaolu, et mobiilimaksetel on ootel mahukas turg just väikeettevõtete ja suurtest linnadest eemal asuvate kaupmeeste hulgas. Tavalise kaardimakse-terminali ostmine on kallis ja ega selle rentiminegi odav tule. Mobiiltelefon on aga tänapäeval pea kõigil juba niikuinii olemas. Miks mitte teda siis ka maksevahendina kasutada. Tundub, nagu oleks kõik lihtne ja selge, oktoobris hakkame kõik teenuste ja toodete eest mobiiliga maksma.
Nii lihtne see siiski ei ole. Mobiilimaksete tehnoloogia uudsuse tõttu valitseb enamiku klientide ja kaupmeeste hulgas veel segadus. Samas on mitmetest sõnavõttudest ja artiklitest jäänud tarbijaile ekslik mulje kogu mobiilse ärivaldkonna suundumustest. Nii on väidetud, et tulevikus hakkab m-teenuste eest tasumine toimuma personaalse m-konto abil ja kasutades selleks virtuaalset raha. Tegelikult jäävad ilmselt vaid vähesed kliendid kasutama piiratud kasutusalaga, ettemaksu nõudvat võimalust, seda tunduvalt kliendisõbralikuma alternatiivi, mobiilimakse olemasolul.
Pankade kaardikeskuses asuv lahendus võidab tänu oma universaalsusele ja kasutajasõbralikkusele kindlasti suurt populaarsust nii taksojuhtide kui tanklaomanike, nii kõrtsmike kui vürtspoodnike seas ning mida kaugemal Tallinnast, seda enam.
Võiks ju küll arvata, et ühe mobiilsideoperaatori poolt väljatöötatud m-konto platvormi saaksid kergesti rakendada ka teised, vastavat teenust lihtsalt tema käest rentides (nn ASP-lahendusena). Paraku eksisteerib siiski iga klientidega kokku puutuva ettevõtte jaoks kriitiline piir, kus on võimalik edasimüüdavaid teenuseid sisse osta ja mis teenuseid tuleb ise osutada.
Ma ei kujuta hästi ette olukorda, kus näiteks Ühispank hakkaks Hansapangalt pangateenuste osutamise teenust rentima ja seda seejärel oma klientidele pakkuma. M-konto puhul on olukord analoogiline, sest kuidas saaks näiteks üks Eesti mobiilsideoperaator võtta oma klientide raha ja kanda selle firmast hoopis välja ettemaksuna teise, konkureeriva mobiilsideoperaatori kontole? See pole lihtsalt võimalik.
Mobiilimakse puhul sellist probleemi pole, m-makse kasutamiseks on vajalik vaid mobiiltelefoni ja pangas asuva arvelduskonto olemasolu. Kliendil pole vaja oma raha kuhugi eraldi täiendavale ettemaksukontole ära kanda ega pärast muretseda, kas ja kuidas seda hiljem kasutada saab. Mingile pangakontole meie sissetulekud üldjuhul laekuvad ? ja see konto ongi kõige mõistlikum siduda oma mobiiltelefoninumbriga.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui turvaline eelnevalt kirjeldatud lahendus on? Täpselt sama turvaline kui iga teine kaardimakse ? ja neid me ju ometi kasutame iga päev. Kõik maksega seonduvad protseduurid teostatakse pangasüsteemis.
Klient tunneb mobiilset maksevõimalust pakkuva firma ära vastava kleebise järgi poes või teenindusasutuses nähtaval kohal. Kassaaparaadi külge või mujale kergesti märgatavale kohale on seatud ka olulisim informatsioon, st numbrid, mida tuleb makse sooritamiseks mobiiltelefonil valida. Neli esimest valitavat numbrit, 1214 jäävad alati samaks, kohapeal vajab täpsustamist vaid kaupmehekood ja makstav summa.
Esimesel korral võib tunduda, et eelkirjeldatud viisil valitav number on liialt pikk ja tehingut teostatakse kaua, kuid üldjuhul jääb kogu makse sooritamine 15 ja 20 sekundi vahele ? rahakotist paraja koguse müntide ja paberkupüüride otsimine võtab ilmselt kauemgi aega. Ja piisavas koguses sularaha ei pruugi meil alati kaasas ollagi.
Mobiiltelefoniga rääkimine on saanud märkamatuks osaks meie elustiilist, nüüd on aeg üha enam tema muid võimalusi kasutama hakata. Kindlasti pole väga kaugel aeg, kus piltlikult väljendudes avastame ühel hetkel üllatusega, et meie rahakotiga saab lisaks kõigele muule ka rääkida.
Autor: Indrek Jakobson

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele