Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Väikesed ehituspoed surutakse turult välja
?Väiksematele tegijatele Eesti ehituskaupade turul palju ruumi ei jää,? ütles K-Rauta poodide ketti omava ASi Rautakesko juht Peeter Raudsepp. ?Pikemas perspektiivis nad edukad pole.?
Pikem perspektiiv ei tähenda Raudsepa sõnul aga kümmet aastatki. ?Ehituskaupluste areng on toidu- ja esmatarbekaupade omast Eestis 4?5 aastat järel, varem või hiljem jõutakse seal sama seisuni,? lausus Raudsepp. ?Suurte poodide kõrvale jäävad üksikute toodete, näiteks sanitaartehnika või põrandakatete müüjad.?
Väiksemate ja ahtama valikuga ehitus(hulgi)müüjate väljasurujaid on tõenäoliselt kolm: K-Rauta, Ehituse ABC ja Espak, kelle aastakäibed 600?700 miljoni krooni piires ja kelle käes umbes pool Eesti ehitusmaterjalide turu käibest.
Hetkel hoiab väiksemaid vee peal soodne aeg ehituses. ?Turg on praegu vähemalt 20protsendilise kasvu graafikus,? sõnas kõigi 12 tegevusaasta jooksul kasumit tootnud ASi Espak juhatuse liige Ivar Pikk. ?See on võimaldanud kosuda ka varem probleemides vaevelnuil.?
OÜ Kesoro Kaubandus juhatuse liige Margus Jürgenson polnud väiksemate kadumise teesiga siiski nõus. ?Meie juures võib hinnapaindlikkus olla isegi suurem, samuti on meil rida tootegruppe, mida suuremad ketid meilt tarnivad,? ütles ta.
Käivet on kasvatanud ka AS Angroo Ehitus. ?Ega me mingi keldripood ole, et kaduma peaksime,? lausus firma tegevjuht Sven Salben. ?Meil on kindel ja lojaalne klientuur, kes mõnda nn ketipoodi minna ei tahagi.?
Nn suurte ja väikeste vahel on ka suurteks pürgivaid kette. Näiteks avas Ehitus Service sellel aastal Tallinnas enam kui
10 000- ja Rakveres 5000ruutmeetrise ehitusmaterjalide koguperemarketi. ?Tänasel turul eelistab tarbija laia sortimendi ja selge kontseptsiooniga kauplusi,? ütles firma turundus- ja jaemüügidirektor Priit Jamnes.
Turult välja ei kavatse end lasta suruda ka suuremate käibest 4?5 korda maha jääv Ehitusmarketite ketti omav AS Devest. ?Teeme kõik selleks, et oma positsiooni parandada,? ütles firma turundusjuht Kirke Kirsme. ?Tähtis on paremini osta, tuua Eesti turule uusi kaubamärke. See annab võimaluse laieneda, rohkem müüa ja ka rohkem teenida.?
Väiksematele kas liitumist või äraostmist ennustava Kirsme sõnul võib praeguse tipu positsioone kõigutada suure kauplusketi ilmumine lääne poolt, kel on head hinnad, mahud ja seljatagune. Peeter Raudsepa arvates ei tule Lääne-Euroopa konkurenti vähemalt lähema kahe aasta jooksul.
Kui suured Eesti kettide turuosad on, pole võimalik öelda. Uuringu tulemusena selgunud K-Rauta 20 protsendis kahtleb ka firma juht Peeter Raudsepp ise, seda enam aga konkurendid. ?Eelmisel aastal olime igatahes meie turu suurimad tegijad,? ütles Ehituse ABC ketti omava ASi Famar-Desi tegevdirektori asetäitja Arne Võidula. Milliseks kujuneb jõudude vahekord umbes 4 miljardi kroonise aastakäibega ehituskaupade turul selle aasta lõpuks, keeldusid ennustamast nii Võidula kui Ivar Pikk. ?Täna jagatakse ehitusmaterjalide turgu ümber ja kuni aasta pole veel läbi, on tulemusi vara ennustada,? lausus Pikk. Ka Arne Võidula ei julgenud kinnitada, et Ehituse ABC veel selle aasta arvestuses Eesti turgu veab.
Ehitusmaterjalide turg on kasvanud sisuliselt ehituse kasvu arvel, kauba hinnad on püsinud nii müüjate kui ostjate väitel stabiilsed. ?Ohtu, et hind lähitulevikus tõusma hakkab, pole ka praegu,? ütles ehitusfirma Parmeron ostujuht Tamar Koovit, kelle sõnul võib ehituskauba hind suurele ostjale olla 20 letihinnast madalam.