Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Internet annab turundusele uue hoo
Globaalne kaubandus-ja infovõrk internet on aseaine traditsioonilistele reklaamikanalitele, pakkudes uusi võimalusi tulemuslikuks turundustegevuseks.
1980ndatel aastatel sündinud noori võib nimetada interneti-põlvkonnaks. Vanem osa sellest seltskonnast on juba tööealised ja puutuvad pea igal momendil kokku suure andmesidevõrgu WWWga. Need noored on kasvanud koos internetiga ja saanud osa selle arengust. Elu ilma internetita vähemalt nemad ette ei kujuta, samas jäävad vana kooli inimesed sellest infovõrgust ikka veel suhteliselt kaugele.
Uudse kommunikatsioonivõrgu sünniaeg jääb tegelikult mitmekümne aasta taha ning see oli algselt mõeldud Ameerika sõjaväe militaarsidevahendiks. Kuid interneti revolutsioon muutis kogu aga maailma, sest lisandus meedium, millele pole ikka veel konkurenti tekkinud. Keegi ei oska ka konkurendi tulekut prognoosida. Globaalses võrgus on ühendatud kogu maailm, riigid ning suured geograafilised vahemaad muutuvad internetis peaaegu olematuks.
Kõrvuti kaubamajadega teevad hiidkasumeid internetipoed, nende klientideks on peaaegu kogu maailma. Eelmise aasta elektroonilise müügi käive oli maailmas 20 miljardit dollarit, selleks aastaks prognoositakse läbimüügiks 327 miljardit dollarit.
E-posti saatmisel võib kindel olla, et kiri jõuab kohale kohe pärast send-nupu vajutamist. Kirja saatmise luhtumisel saab operatiivselt selle kohta teate, et mitte järgmisel korral viga teha.
Võimalused on internetis lõputud.
Enne interneti laialdasemat levikut kasutati kaupade müümiseks piiratud levialaga reklaami ? kaupleja müügivahendiks oli oskuslik monoloog potentsiaalsete ostjatega ja/või reklaamtahvlid lähiümbruses. Hiljem lisandus eduka müügitegevuse tagamiseks reklaam perioodikaväljaannetes. Seega muutus reklaam kättesaadavamaks üha suurematele rahvahulkadele ega olnud enam lokaalse iseloomuga.
Järgemööda leiti ja loodi võimalusi uuteks turundusvõteteks. Televisiooni tulekuga hakkasid levima telereklaamid, enne seda toimisid juba pikemat aega raadio- ja tänavareklaamid, eriti lendlehtedena.
Vanasti ei pööratud turunduses suurt tähelepanu kliendile, vaid seati eesmärgiks toode, mistõttu jäeti ära ostjaskonna selekteerimine. Reklaamidest sai osa kogu rahvamass, olenemata vanusest ja sotsiaalsest staatusest ? seda nimetati massturunduseks. Praegu võib massturundusega kokku puutuda toiduaineäris, sest süüa vajavad kõik.
Kümnete aastate tagusesse aega jääb turgude jaotamise taktika. Leiti, et osa inimestest huvitub ainult teatud liiki kaupadest ning jälgib teistele mõeldud reklaame emotsioonivabalt. Internet on muutunud täiesti omaette turuks. Algusaegadel kasutasid internetti suures osas kogu hingega IT-le pühendunud inimesed, nüüdseks on interneti kasutajate seltskond mitmekesisemaks muutunud. Internetiühendus on üle maailma enam kui 100 miljonil inimesel ja kasv jätkub. Nagu tavaturu puhul peab siingi masse selekteerima ning leidma endale sobiliku.
Interneti kui uudse meediumi abil hakkasid rikastuma väikese, peaaegu olematu omakapitaliga ettevõtted. Vaja oli end registreerida ettevõtjaks, varuda internetiühendus ning arvuti ja asuda kodulehe kaudu teenust või toodet pakkuma.
Tunnustatud turundusõpetlase Philip Kotleri sõnul on inimestel tulevikus palju kergem teenuseid ja tooteid valida ning neid tellida ? toodete kohta on veebikülgedel pilte, kommentaare ja võrdlusi. Tegelikult on tulevik juba kohal. Vaikselt vaid raamatute müügiga alustanud ja tänaseks tuntuimaks ja suurimaks internetis tegutsevaks kaubamajaks tõusnud Amazon pakub registreeritud klientidele mitmeid kasulikke teenuseid, mis aitavad toote valimisel paremini otsustada. Iga kliendi kohta peab Amazon andmebaasi, kus on tema profiil koos eelistuste ja ostetud kaupadega. Iga toote juures on selle põhjalik kirjeldus, lisaks selle kauba ostnud inimeste kommentaarid. Näiteks pakutakse valitud tootele alternatiivseid kaupu, mida sarnaselt käitunud inimesed on varem eelistanud. Loomulikult on saadaval pildid ja muusikaplaatide puhul helilised lühiülevaated. Igale Amazoni liikmele saadetakse e-posti teel eripakkumisi. Töötab ka e-posti infokanal, millele vastatakse samuti automaatselt.
Hea näide on ka Virtual Vineyardsi nimeline ettevõte. Virtuaalsest firmakodust saab osta veini enam kui 65 väikeselt California veinivalmistajalt, samuti pakutakse veinidega seotud lisainfot. Lehel on üleval teave iga veini, vabriku ja valmistaja kohta ning võimalus kõiki tooteid ka koju tellida. Juurde saab tellida nende veinidega sobivat juustu. Iga veini on ka kommenteeritud.
Internetikaubamajade hinnad on tavaliselt madalamad kui jaemüügikettides, sest pole tavafirmadele omaseid kulutusi müügipinnale ja laole. Internetile pakuvad siiani konkurentsi jaemüügikauplused, postimüügikataloogid, televisioon ja raadio, sest alati leidub inimesi, kes peavad kiivalt kinni vanadest traditsioonidest ning eelistavad veebipoele reaalset kohta, kus ostutoiminguid teha. Kuid näiteks miljardeid dollareid väärt Ameerika Ühendriikide toidupoodide kett Wal-Mart võib mõne aasta pärast jääda internetile jalgu, kui ei võeta kasutusele veebiväljundit mõne internetis asuva poe näol.
Philip Kotler loetles küberruumi eelistena pidevat lahtiolekut ja tavalise poeskäiguga seotud transpordikulude puudumist. Samuti on määravaks madalamad hinnad. Miinusteks on jällegi tellitud kauba kättesaamise periood ja kauba kättevõtmise võimaluse puudumine.
Veebis reklaamimine on odavam kui paberväljaannetes või televisioonis. Raha kulub peamiselt reklaami kujundaja palkamisele. Ülejäänud kopikas läheb elektroonilise vahendaja taskusse. Paljude toote- ja teenuserühmade puhul on ülekaalukalt huviorbiidis elektrooniline kanal. Elektroonilise müügi kaudu kasvab käive palju enam, kui seda suudavad suurendada n-ö füüsilised kauplused.
Tavalised reklaamivahendid internetis on firmale oma kodulehe loomine, bännerite ehk ribareklaami paigutamine teistele, suure külastatavusega lehtedele. Palju kasutatakse otsepostitust e-kirjade vahendusel. Soovimatud reklaamid postkastis töötasid veel mõned aastad tagasi, kuid nüüd kannavad need spämmi nime. Soovimatute reklaamide vältimiseks töötavad eraldi ettevõtlusharud, kes valmistavad spämmitapjaid ehk eemaldajaid.
Kuigi praegu võib traditsiooniliste vahenditega ettevõtlus pakkuda head äraolemist ja suuri kasumeid, ei pruugi see enam aastate pärast samamoodi olla. Turundusstrateegiasse interneti kui reklaamikoha, müügipinna või infokanali lisamine toob kindlasti kaasa positiivseid muutusi.
Autor: Lauri Levo