Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sadamatasude tõus selgub homme
Sadamatasude tõusu vastu on sõna võtnud Sadamaoperaatorite Liit ja Eesti Transiidiassotsiatsioon. 19 operaatorit esindava ühenduse juhi Ago Tiimani sõnul on nii suur hinnatõus Tallinna Sadama poolt põhjendamatu ja võib halvavalt mõjuda kogu Eesti transiidile. Suure 100 000tonnise tankeri puhul tähendab see lisakulu 37 000 USA dollarit, tõi ta näite. Tiiman pidas reaalseks ühekordset 3?4 protsendi suurust sadamatasude tõusu, mitte rohkem.
Tiimani sõnul on kõik katsed lahendada tüliküsimus ühise laua taga seni tagasi lükatud ja sadama nõukogu, kes otsuse tegi, pole vastanud ka saadetud kirjadele. ?Oleme valmis hinnatõusu arutama, kuid enne soovime majanduslikku põhjendust, miks seda on vaja teha ja just nii suures ulatuses. Ta meenutas ka hiljutist kohtuotsust, millega tunnistati Tallinna Sadam monopoliks, kelle suhtes kehtivad karmid Eesti ja Euroopa Liidu reeglid.
Transiidiassotsiatsioon on teinud avalduse konkurentsiametile Tallinna Sadama kui turgu valitseva ettevõtte kavandatavale hinnatõusule hinnangu andmiseks.
Tallinna Sadama nõukogu esimees Eero Tohver ei soovinud enne reedet teemat kommenteerida. Sadama juhatuse liige Aare Tammemäe rääkis, et kavas on muuta kogu sadamatasude arvestamise loogikat ja selle käigus hinnad tõepoolest tõusevad. Küsimusele, miks tõusevad sadamatasud kõige rohkem tankeritele, vastas ta, et kuna konkurents naftatransiidi turul üha ägeneb, on selles valdkonnas tegu suure äririskiga. ?Venemaa sadamatega pole me enam ammu konkurentsivõimelised. Kuna on oht, et osa transiidist võib ära minna, on selle riski maandamiseks sadamal suuremat tootlust tarvis tagada,? selgitas ta. Tammemäe sõnul kardavad operaatorid eelkõige oma marginaalide pärast, mis on aga neist enamikul tema hinnangul sadama omast kõrgemad.
Planeeritava sadamatasude tõusu korral teeniks riigi omandusse kuuluv äriühing Tallinna Sadam, mille selle aasta kasumiprognoos on 450 miljoni krooni ringis, 150?200 miljonit krooni lisaraha. 70 protsenti ettevõtte tuludest läheb riigi eelarvesse. Sadamaoperaatorite Liitu kuuluvad ettevõtted maksavad riigile maksudena iga kuu 500 miljonit krooni.