Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna Sadam vaevleb kahjulike rendilepingute küüsis

    Kui Enn Sarapi sadamajuhiks oleku ajal võidutses Transiidikeskuse juhtkond Anatoli Kanajeviga eesotsas, siis Riho Rasmanni ajal sai eeliseid Eurodek Valeri Melnikovi juhtimisel ja E.O.S. Arnout Lugtmeieriga eesotsas. Rasmanni ajal langetas palju sisulisi otsuseid sadamas aga Jaan Toots.
    Ehk nagu ütles üks anonüümsust palunud operaator: ?Sarap tegi natuke endale ja natuke sadamale, Rasmann ei teinud suurt midagi ei endale ega sadamale, Toots tegi palju nii endale kui ka sadamale.?
    Tallinna Sadama endine juhatuse liige Jaan Toots ütles, et kaidele eeliskasutusõiguse andmine on leebem variant: ?Euroopa suurtes sadamates ehitataksegi kaid vaid ühe firma jaoks. Keegi ei hakka ju transiiti nii tegema, et ei tea, kas tal kai on või ei ole,? selgitas ta.
    Tallinna Sadama nõukogu liige ja auditikomitee esimees Märt Vooglaid ütles, et sadama häda pole mitte selles, et kaidele on väljastatud eeliskasutusõigused, vaid selles, et need on antud liiga pikaks, reeglina 36 aastaks, ja madala kaubagarantiiga.
    See on tekitanud olukorra, kus Muuga sadama kaid on koormatud keskmiselt vaid 30 protsendi ulatuses, kuid uutel investoritel pole võimalik sisse tulla, rääkis Vooglaid.
    ?Sadamas on olnud kas nõrgad läbirääkija või on neid kuidagi mõjutatud nii soodsaid lepinguid sõlmima,? lausus Vooglaid.
    Teiseks takistuseks uute operaatorite tulekul võib Vooglaiu sõnul saada plaan tõsta sadamatasusid naftatankeritele 48 protsendi ulatuses lubadusega jätta need sellele tasemele järgnevaks viieks aastaks.
    Tallinna Sadama nõukogu liige Indrek Raudne on kokku lugenud kümme eelmiste juhtkondade otsust, mis on sadamale ligi miljardi krooni ulatuses kahju tekitanud. ?Muuga sadam alustas viljasadamana, 90ndatel lisandus nafta. Viimased kaks aastat pole sealt ühtegi tonni vilja läbi käinud. Sadama lääneosa on täis ehitatud ja seal toimetavatele operaatoritele on eksklusiivsed kai kasutamise õigused antud, mistõttu uut kaupa on raske sisse tuua,? loetleb ta möödalaskmisi, mille tagajärgi peab praegune juhtkond siluma.
    Suurim probleem on Raudse sõnul siiski eeliskasutusõigusest tingitud kaide alakasutus. E.O.S., mille käes on 7. kai kinnistu, vabastati 2002. aastal tagantjärgi kaubatasudest, mistõttu sadam peab firmale tagastama 80 mln krooni.
    Veel varasema, Enn Sarapi aegse otsuse kohaselt ei maksa immutuspuidutehase omanik Anatoli Lipinski sadamale sentigi renti. Temaga seotud firmadel on naftakaide piirkonnas terve rida eksklusiivseid õigusi.
    Valeri Melnikovi juhitavale Eurodekile antud õigused viljakai pikenduseks ehitatud uuele süvanaftakaile takistavad aga Raudse sõnul teiste operaatorite võimalusi kasutada uue kai suuri süviseid. Et edaspidi rumalaid otsuseid vältida, tuleks aga Res Publica ühe juhtiva poliitiku sõnul Tallinna Sadama aktsiaist 15?20% kiiresti börsile viia.
    Sadamatasude küsimus on tülli ajanud rahandus- ning majandus- ja kommunikatsiooniministri, kel mõlemal on võrdne esindatus sadama nõukogus. Kogu sasipuntra peab lahti harutama sadama uus juht Mart Toming, kes seni on igasugustest sisulistest kommentaaridest hoidunud.
    Tallinna Sadama juhatuses üha kallineva söeterminali ehituse läbi surunud Jaan Toots istub ise terminali haldava Coal Terminali emafirma Wordlwide Invest nõukogu esimehe toolil.
    ?Minu arvates ei ole ilus saada mõne oma kliendiga nii suureks sõbraks, et ta su kohe ka enda juurde tööle võtab,? kommenteeris Tootsi liikumisi Tallinna Sadama eksjuht Riho Rasmann.
    Palju kirgi üles kütnud aasta lõpul Muugal valmiva söeterminali esialgseks maksumuseks oli arvestatud 600 mln krooni, läheb aga praeguste arvestuste kohaselt Tallinna Sadamale maksma üle 800 mln krooni.
    Selle kohta on sadamale järelpärimise saatnud ka majandus- ja kommunikatsiooniminister Andrus Ansip, kes ootab juhatuselt vastust ehituslepingu kallinemise kohta veel selle nädala lõpuks.
    ?See on operaatorile kingitus, kuid sadamale suur risk. Erakapital poleks sellist terminali iialgi ehitanud,? lausus Tallinna Sadama nõukogu liige Indrek Raudne. Tema sõnul räägiti 2002. aasta juunis, kui nõukogu tegi otsuse investeerida söeterminali ehitusse, garanteeritud võimsusest 5 miljonit tonni aastas, nüüd on see aga kahanenud 4,5 miljonile tonnile. Tasuvusaeg pidi olema 23 aastat, kuid on tegelikult olematu, sest 50 aastaga selline ehitis amortiseerub, rääkis Raudne.
    Toots ütles, et Worldwide Investil, mille nõukogu tema juhib, on 26 tütarfirmat ja neist ainult kaks on seotud söeterminaliga. ?Ma ei saa küsimustele söeterminali kohta vastata, sest ma ei tegele sellega absoluutselt ja ei tegele kohe meelega,? sõnas ta.
    Terminali juhib üks omanikest Maksim Liksutov, kes püsivalt paikneb Venemaal. Tootsi sõnul oli tal aasta tagasi, mil ta sadamast lahkus, kaks tööpakkumist ja ta valis selle, mis kõige vähem Tallinna Sadamaga seotud.
    ?Vene pool käis kõigis kolmes Balti riigis ja kui meie oleksime loobunud, oleks momentaalselt Ventspils võetud,? rääkis Toots.
    Tootsi hinnangul hakkab aasta lõpuks valmivast terminalist hoopis rohkem kaupa läbi käima kui praegu planeeritud 4,5 mln tonni aastas ja vastavalt sellele lüheneb ka tasuvusaeg.
    Nii hull see olukord nüüd ka ei olnud: mina ei tea, et mõni kai oleks vaid 30% koormatud olnud. Kaid on alati eri kasutusastmega ja palju sõltub sellest, kui kaua üks laev sees on.
    Eeliskasutusõigusi anti nii meie ajal kui ka enne seda. Näiteks Eurodek sai sellise õiguse 1999. aastal, kuid ta kohustus ka tooma täiendavaid kaubakoguseid. Transiidiäris tahab omanik teada, et laev kaubaga kindlasti sadamasse sisse saab. On juhtunud, et üks firma ajab oma kraana ette, et teine kaupa laevalt maha võtta ei saaks.
    Võitlus käis sadamas kogu aeg. Näiteks oli Pakterminal omal ajal aktiivselt E.O.S.i Muugale tuleku vastu.
    Kogu aeg süüdistati sadamat, et see nii palju naftast sõltub. Seetõttu oli söeterminali rajamise otsus minu arust õige. Naftakai maksab 150 mln krooni, kuid sellega pole, juhul, kui kaupa mingil põhjusel enam ei tule, midagi peale hakata. Ehitataval söeterminali kail saab seevastu töödelda igasuguseid kaupu.
    600 mln krooni oli inseneride arvutustel põhinev esialgne hind. Täpsed arvutused oleks võtnud minimaalselt poolteist aastat ja nii kaua polnud klient valmis ootama. Asi on keerulisem, kui täna paistab. Iga otsuse puhul on äririsk, millega tuleb arvestada: mõni asi läheb kallimaks, mõni samas odavamaks. Vigu tuleb ikka ette.
    Kõik vaidlusalused investeerimisotsused olid tehtud enne mind. Vaid Pakterminali uue süvaveekai rajamine otsustati minu juhtimisel. Olgu mainitud, et selle puhul eeliskasutusõigust ei tule.
    Lisaks saavutas uus, kevadest ametis olev juhatus Pakterminaliga kokkuleppe, millega see loobus ka teise kai eeliskasutusõigusest.
    Maailma suuremates sadamates on kaid ühe firma omanduses. Kas aga eeliskasutusõiguse andmine Tallinna Sadamas, kus kaikohti napib, on just kõige targem tegu?
    Sellist olukorda, kus üks operaator segab teadlikult teise tööd, on ette tulnud rohkem kui üks kord. Sest konkurents tekitab huvi teise äri takistada.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.