Viimasel ajal on Heldur Sepp koos OÜ Roosilla Patendibüroo omaniku Lembit Kaleviga uurinud autosalongides, millistel uutel mudelitel on kasutusel nn kurvituled, mis kurvis sõites pööravad rooli keeramise suunas. Põhjuseks on meeste veendumus, et nendel autodel kasutatakse Sepa poolt eelmisel aastal registreeritud leiutist.
Kurvituled on ohutusabinõuna üha populaarsemaks muutunud, neid võib leida Eestis müüdavatest autodest Opeli, Kia, Renault, Citroeni, BMW ja Volkswageni uutel mudelitel. Samuti võib lisavarustusena neid paigaldada näiteks uuele Ford Focusele.
Sarnane asi on Prantsusmaal küll juba 1997. aastal kaitstud, kuid Kalevi sõnul on küsimus selles, et need õigused kehtivad regionaalselt ja Eestis pole keegi midagi sellist patenteerinud või registreerinud. Samuti olevat Sepa registreeritud leiutis laiemalt defineeritav.
Mõtted hakkasid Sepal sellise asjanduse valmistamise suunas liikuma juba 1975. aastal, impulsi leiutise tegemiseks andis 1993. aastal toimunud avarii, kus õnnetusse sattus kiirabiauto ning kannatada sai neli inimest. Aasta tagasi ehk möödunud veebruaris registreerisidki Kalev ja Sepp kasuliku mudelina patendiametis ?Liiklustakistuse nägemist ja liiklusohutust tagava seade?, mis sisuliselt vastab uutel autodel kasutatavale kurvitulele.
?See on praktiku väljamõeldis,? sõnas Sepp, lisades, et leiduriks ta ennast ei pea. Varem on Sepp Nõukogude Liidu ajal bussijuhina töötades teinud nii nimetatud ratsionaliseerimistöid. Näiteks on ta teinud mõningaid uuendusi ja parandusi Ikarusi busside mootorites.
Praeguseks on Sepp ja Kalev saatnud hoiatuskirjad juba näiteks Renault, Citroeni ja Opeli tehastesse. Seni on vastus tulnud vaid Renault patendivolinikult. Sepa sõnul oli vastus neid mitte rahuldav ja üleolev. ?Meie oleme nagu puu otsas elanud ja ei tea midagi,? kommenteris Renault tehase vastust Kalev.
Asja nii aga jätta pole plaanis. Veel paar kuud ootavad mehed autotootjate vastuseid, kuid siis ollakse valmis ka asjaga kohtusse minema. ?See on puhas kohtuasi,? lausus Kalev veendunult, kuigi kohtus oleks nende vastas suured autotehased. Ka on plaanis kaitsta oma leiutist Saksamaal ja Venemaal.
Kõnealuste automarkide Eesti edasimüüjad pole asjast midagi kuulnud. Opeleid müüva Viking Motors ASi juhatuse esimees Üllar Taniberg ei teadnud asjade sellisest käigust midagi. ?On ka või?? küsis Taniberg üllatunud lõbususega. ?Jõudu!?
Ka Kia siinse esinduse Kia Auto ASi juhatuse esimees Jaak Heinola ei osanud kurvitulede teemat kuidagi kommenteerida.
Küll aga võib patendiameti füüsika ja elektri ekspertiisi talituse juhataja Traugott Laanmäe sõnul olla Sepal tõepoolest põhjust pretensiooni esitada, kuna kasuliku mudeli puhul on kaitstakse õigused regionaalselt. ?Neil on küll põhimõtteliselt õigus pretensiooni esitada,? nõustus Laanemäe.
Seotud lood
Tartu Ringtee suurema liiklustihedusega lõigu äärde kerkib 2025. sügiseks uus omanäolise modernse arhitektuuriga pilkupüüdev ärihoone „Raja Keskus“. Ärihoone toob Tartu linna juurde umbes 2500 ruutmeetrit kvaliteetset kaubandus-, teenindus- ja büroopinda.