Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lamekatuste ehituses palju vigu

    ?Lamekatuste ehitamise tase Eestis on praegu väga halb,? tunnistab Tallinna Tehnikaülikooli ehitusfüüsika ja arhitektuuri õppetooli juhataja Karl Õiger. ?Praegune materjalide valik on väga suur ja selles suhtes on projekteerija käed vabad. Samas aga piirab tema võimalusi tellija kohati ülepingutatud nõue odavalt läbi ajada.? Nii sünnivadki Õigeri sõnul lahendused, mis paratamatult ei võimalda kvaliteetselt ehitada. Vigu tehakse ka seetõttu, et ei kasutada piisavalt katuste eestikeelseid projekteerimise eeskirju või juhendeid.
    ?Eks see kvaliteet lamekatustel on üsna nigel, ehitusvigu on palju,? tõdeb ka ASi Maleko projektijuht Erkki Vihula. ?Lamekatus näitab ehitusvead paremini välja kui viilkatus, kehva ehituse korral voolab iga piisk vett katuselt kellegi tuppa.? Eestis ei ole veel kehtestatud norme katusekatete tehnilistele näitajatele. ?Kui projekteerijad pole oma tööd ära teinud, jäävad lahendused töömeestele, kuid peatöövõtjal on hinnasurve nii suur, et sageli katsetatakse odavamaid lahendusi,? märgib Vihula.
    Bituumenkatte kvaliteet sõltub Vihula sõnul peamiselt tugikanga tugevusest, materjali paksusest ja kasutatavast bituumenisegust. Kõiki neid omadusi annab aga varieerida ja kattematerjali hinda langetada. Uutel ehitistel on materjali­valik enamasti peatöövõtja otsustada, kellel on Vihula sõnutsi enamasti ükskõik, mida valida, sest kaks aastat ehitusgarantiid kannatab iga katus välja. Tehasegarantii on PVC-kattel 15 ja bituumenkattel 10 aastat. Kahekordselt paigaldatava bituumenkatte keskmine hind on Vihula ütlusel umbes 25+30 kr/m2, ühekordsel PVC-kattel 75?80 kr/m2.
    ?Kaheaastane garantii ei ole õige garantii, selle aja jooksul ei tarvitse vead välja tulla, kuna ei ole näiteks tugevat tuult või on talv pehme,? rõhutab Õiger.
    Kõige olulisem lamekatuse juures on Õigeri sõnul katuse tugevus, et tuul seda ära ei lõhuks. Tihti ei arvestata sellega, et tuule tõstev jõud on katuse teatud piirkondades, nagu ääred, nurgad ja viil, väga suur.
    Tähtsuselt teine on katuse toimivus: et näiteks vett läbi ei sajaks. Rullmaterjali tuleb paigaldada ülihoolikalt. Sageli ei tehta Õigeri sõnul näiteks
    aurutõket hoolikalt, sel juhul siseõhu niiskus kondenseerub katuse soojustuses, muutub jääks ja nõrgub sulades kehvasti pandud aurutõkke vahelt ruumi. Väheneb soojapidavus, tekivad soodsad tingimused hallituse tekkeks. ?Niiskust peab välja pääsema sama palju, kui sisse tuleb ? nende arvutuste tegemine on väga keeruline,? selgitab Õiger. Üks peamisi vigu on ka see, et ehituse käigus lastakse soojustuskiht vett täis sadada. Ka Vihula kinnitab, et töö kvaliteedist oleneb palju, sest materjal ise peab vastu küll.
    Kolmas ja neljas oluline asi on korralikult toimiv õhutussüsteem ja vihmavee äravoolusüsteem. ?Tänapäeval on olemas väga head lahendused, kuid äravoolulehtri tegemine nõuab filigraanset tööd,? tõdeb Õiger.
    Kui lamekatus on nõuetele vastavalt projekteeritud, korralikult ehitatud ja seda kasutatakse õigesti, siis töötab meie rasketes kliimaoludes Õigeri sõnul ka see katusetüüp täiesti normaalselt.
    Lamekatuste kattematerjale on põhiliselt kahte tüüpi: bituumenkatted ja plastikkatted, viimastest on Eestis levinuim PVC-kate.
    Bituumenkate on paksem (3?5 mm) ning eeldab kahekihilist paigaldust. See on sisuliselt tõrvapapi edasiarendus, olles seejuures painduvam ja vastupidavam.
    PVC-kate on õhem (1,2 mm), tugevam ja see paigaldatakse ühekihilisena. Bituumenkatet tohib paigaldada kuni 10?15 miinuskraadi ja kuiva ilmaga, PVC-kate kannatab välja kuni 30 miinuskraadi ning kerged sademed, kuid nõuab ehitajalt paremat kvalifikatsiooni.
    Mõlemad materjalid kannatavad välja kõik ilmastikutingimused, 30 cm kõrguse veesamba ja pehme jalatsiga tallamise, kuid on tundlikud mehaanilistele vigastustele, eriti PVC-kate. Rullmaterjal kestab katusel 10?30 aastat.
  • Hetkel kuum
Artur Praun: ettevõtted hakkavad varem või hiljem omaenda digiprügisse uppuma
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Skandaalist kergelt pääsenud Philipsi aktsia asus rallima
Hollandi elektroonikatootja Philipsi USA kohtunõuete kokkulepe ohtlike meditsiiniseadmete skandaalis osutus prognoositust kordades odavamaks ja ajas aktsia rallima.
Hollandi elektroonikatootja Philipsi USA kohtunõuete kokkulepe ohtlike meditsiiniseadmete skandaalis osutus prognoositust kordades odavamaks ja ajas aktsia rallima.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Tuntud ettevõtte turundusjuht leevendas Mihkel Raua süütunnet
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Neste Eesti turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste ütles konvrentsil “Password 2024” esinedes, et roheliste tarbimisvalikute puudumisel peaks süüdi tundma ettevõte, kes ei paku alternatiive.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Valmistoidutootja tuli kahjumist välja
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Valmistoidutootja Usin-TR suurendas eelmisel aastal käivet ja jõudis üle mitme aasta tagasi kasumisse.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.