• OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • 16.08.05, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Veebihaldus pole IT-spetsi pärusmaa

Enamik tänapäevastest internetilehekülgedest põhineb sisuhalduse süsteemil (CMS). See tähendab, et veebilahenduse sisu on võimalik muuta internetilehitseja kasutatava programmi abil. Järgnevalt annan seitse nõuannet, mida järgides saab sisuhaldustarkvara võimalusi firma kodulehe arendamisel lihtsalt ära kasutada.
Paljudes Eesti ettevõtetes on levinud arvamus, et kodulehekülje administreerimine ja arendamine on üle keskmise keerukas töö. Uskumatult rohkesti on firmasid, kus lahenduse eest vastutab üksainus inimene. Eri osakondade informatsioon jõuab tema kätte ning seejärel lisandub pärast mõningast viivitust ja töötlust veebilehele.
Tänapäevased sisuhalduse lahendused on tegelikult piisavalt lihtsad ja loogilised, et oleks põhjendatud oluliselt suurema arvu administraatorite kaasamine. Info lisamine lehele käib kiiresti ning suure osa lahendusest võib välja arendada nii, et see on nähtav vaid sisseloginud kasutajatele (administraatoritele). Seega puudub risk, et teised volitatud administraatorid lahenduse segi pööravad.
Enamasti pole ettevõttesiseselt vastava korra loomine keerukas ning see kiirendab oluliselt lahenduse arengut. Sisuliselt tekib iga lahenduse struktuurielemendi alla eraldi struktuuripuu koos sisu ja lisavõimalustega, mida vastav volitatud administreerija haldab. Korrektsete sisuhalduse lahenduste puhul on võimalik ära määrata ka õigused, mille tulemusena näeb iga haldaja administreerimise keskkonnas vaid tema enda vastutusalas olevat struktuuriosa.
Laialdaselt müstifitseeritud nähtused on ka kõikvõimalikud kliendikeskkonnad. Mitmed ettevõtted räägivad nn log in lahendustest, kuid pole selgeks mõelnud, mida peavad selle all silmas. Räägitakse integreeritud süsteemidest ja mahukatest arendustöödest seoses internetipõhiste ettevõtte klientide jaoks mõeldud lahendustega.
Tänapäeva arenenud sisuhalduse süsteemid võimaldavad edukalt ära määrata ka lahenduse avaliku osa erinevate elementide kasutamise õigused. See tähendab, et tellijal on võimalik luua osa leheküljest, mis on kättesaadav ainult valitud klientidele vastavalt nende kasutajaõigustele. Sageli on sellised süsteemid heaks alguseks internetipõhise kliendikeskkonna loomisele, võimaldades laadida klientidele üles faile ja tekste. Just asjade proovimise kaudu saab klientidelt tagasisidet selle kohta, millised on kliendikeskkonna tegelikud arendusvajadused. Log in keskkonna loomine sisuhalduse abil on aga väga heaks alguseks kliendikeskkonnale, sest reeglina ei lisandu sellega täiendavaid kulusid.
Hoolimata võimsate sisuhalduslahenduste omamisest on enamiku ettevõtete kodulehtede avaleheküljed tihti sellised, nagu need kunagi projekti arendamisel valmis tehti. Heal juhul lisab administreerija sinna uudiseid või uuendab kontaktandmeid, kuid avalehekülje üldilme ei muutu.
Tegemist on väga vähe kasutatava võimalusega, mille peale just eriti tihti ei mõelda. Selleks, et muuta kodulehekülje ilme värskemaks, ei ole tarvis ilmtingimata tellida uut visuaalset disaini, tihti piisab ka avalehe (sh sisuosade) kujunduselementide uuendamisest sisuhaldustarkvara abil. Mitmel juhul annab arvestatava efekti ka vaid mõningate piltide vahetamine ? üldine ilme on uus ning ka lehe külastajad üllatuvad positiivselt. Mitte mingil juhul ei tasu alahinnata väikeste disainiuuenduste positiivset mõju külastatavusele.
Paljud ettevõtted korraldavad tihti väiksemaid või suuremaid reklaamikampaaniaid. Alati ei pruugi tegu olla ulatusliku ja mitut meediat hõlmava kampaaniaga. Vahel tellitakse lihtsalt erinevatesse väljaannetesse veidi reklaami või pakutakse soodustusi.
Sisuhalduse lahendus annab väga häid võimalusi kodulehe kasutamiseks firma reklaamikampaaniate osana. Esiteks on loomulikult vajalik see, et kampaania leiaks kajastust kodulehel. Lihtsaim, mida selleks teha saab, on mõnikümmend minutit vaeva näha ning lisada kodulehele vastav allosa (mõistagi viitega lahenduse avalehelt). Samas annavad sisuhalduslahendused oluliselt rohkem võimalusi. Näiteks saab luua erinevaid registreerumise vorme, mis omakorda võimaldavad kasutada internetilahendust turundusmängude osana (andmete kogumine loosimisteks, fotode, failide saatmine kodulehe vormide vahendusel jpm). Enamasti ei vaja eeltoodu ka mitte mingisuguseid programmeerimise oskusi.
Paljudele ettevõtetele on jäänud mulje, et kodulehe muutmine mitmekeelseks on keeruline ja aeganõudev protsess. Loomulikult ei toimu see mõne tunniga, kuid päris kindlasti ei ole see ka nii raske, kui arvatakse.
Mitmekeelsuse tugi on olemas peaaegu kõigil arvestatavatel sisuhaldustoodetel. See tähendab, et on võimalik juurde luua piiramatul hulgal erinevaid keelevalikuid. Ometi paljud ettevõtted ei tea, kuidas seda protsessi kõige paremini läbi viia. Üheks võimaluseks on kopeerida lahenduse eestikeelne struktuur teistesse keeltesse (näiteks venekeelsesse lahenduse ossa) ning seejärel määrata, milliseid struktuuriosi soovitakse üldse tõlkida. Vastavad tekstid on võimalik kokku koguda ning lasta ära tõlkida. Tänu sellele, et mitmed sisuhalduse lahendused on oma ülesehituselt väga loogilised, pole harvad ka juhused, kus tõlkefirma sisestab tekstid teises keeles olevale lahenduse osale ise. Pärast seda saab lahenduse administraator vastavad allosad lihtsalt üle vaadata ja avalikustada.
Sarnastelt mitmete teiste kodulehe funktsioonidega peetakse sageli keerukaks ka kõike postitusnimekirjaga seonduvat. Firmad teavad küll, et sellest võiks olla kasu, kuid ei oska asjaga kuidagi alustada.
Iga tasemel sisuhaldustarkvara pakub võimalust inimeste andmete kogumiseks kodulehele lisatavate vormide kaudu. Just see ongi vajalik postitusnimekirja sisu täiendamiseks. Tuleb aru saada, et postitusnimekiri koos kõigi oma parameetritega ja postituse saatmine on kaks täiesti erinevat ning sõltumatut asja. Selleks, et firma e-postiturunduse parandamisega peale hakata, võib olla väga heaks mõtteks postitusnimekirjaga liitumise võimaluse loomine kodulehele. Nagu öeldud, ei nõua nimetatud lisavõimaluste loomine mitte mingisuguseid täiendavaid arendustöid ning on täiesti teostatav olemasoleva toote abil.
Enamik korralikke sisuhalduse lahendusi sisaldab ka põhjalikku statistika osa, mis lisaks veebiserveri statistikale annab palju väärtuslikku lisainformatsiooni lehe külastatavusest ning erinevate allosade kasulikkusest. Ometi vaid vähesed ettevõtted pööravad sellele piisavalt tähelepanu.
Ilma pideva ja süsteemse kasutatavuse jälgimiseta on väga raske oma veebi toimivalt edasi arendada. Kui firma ei uuri, millised lahenduse osad on kõige populaarsemad, millistelt inimesed lahkuvad, millised toovad kõige rohkem uusi külastajaid sisse, kust on külastajad pärit, mis otsingusõnu kasutatakse jne, on lehe täiendamine võrreldav noolte viskamisega märklauda, millel pole ühtegi numbrit. Heaks mõtteks on regulaarsed koosolekud, mille käigus firma kodulehe arendamisega seotud inimesed vaatavad läbi statistika muutused ning otsustavad seejärel veebi arendamise prioriteedid. Just statistika peegeldab ju selgesti veebi tegelikku kasulikkust.
Kui firma on tellinud kodulehekülje ja teinud investeeringu administreerimise süsteemi, siis ei ole mõtet kasutada sellest vaid murdosa ning omada avalikku veebi, mis sarnaneb iganenud staatilise HTML-koduleheküljega. Tasub endale selgeks teha, mis on sisuhalduse süsteemi võimalused, ning neid ka aktiivselt rakendada.q
Autor: Villu Parvet

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele