Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tasuta ühissõidukid ei tule praegusel ajal veel kõne alla

    Kahtlen võimaluses panna 2009. aastaks Tallinnas bussid-trollid-trammid reisijaile tasuta liikuma ja seda järgmistel põhjustel.
    Esiteks. Kehtiv ühtne piletisüsteem takistab tasuta süsteemile järkjärgulise ülemineku. Pole võimalik ühtsest süsteemist eraldada üksikuid liine või ühistranspordi liike, kus saaks sõita tasuta, ilma süsteemi lõhkumata. Seda teha poleks õige, kuna ühtne piletisüsteem on liberaalne ja progressiivne.
    Teiseks. Kui kõik inimesed saavad tasuta sõita, ei ole mingit põhjust ka kodutuid sõidukitest välja tõsta. Enne selle sotsiaalpoliitilise probleemi lahendamist ei saa asuda transpordipoliitilise probleemi lahendamisele. Probleemi lahendamata ei tule suur osa autokasutajatest ühissõidukeisse ka siis, kui saab tasuta sõita.
    Kolmandaks. Et tasuta ühistranspordiga muuta oluliselt liikumisviiside jaotust (vahekorda auto ja ühistranspordi vahel) on vaja ka uusi, puhtaid, sagedase intervalliga liikuvaid ühissõidukeid. Ainuüksi tasuta ühistransport vähendab autosid 1?3%.
    Maailmapraktikast on teada, et kui tõsta kütuse hinda ja alandada (oluliselt) ühistranspordi pileti hinda, samal ajal piirata liikluskorralduslike meetmetega autokasutust ning soosida ühistransporti, tuleb autost ära maksimaalselt 10% inimestest.
    Neljandaks. Tallinnas planeeritakse ühissõidukeid liinidele täituvuskoormusega kaheksa inimest vaba pinna ruutmeetrile. See norm teeb praeguse nõudluse juures ühistranspordi hinnaks umbes 500 miljonit krooni aastas. Tipptundidel sõidab seejuures 299 bussi, 98 trolli ja 66 trammi (septembris 2005), mis on üsna kõrge keskmise vanusega. Kui ühistranspordiga hakkab liikuma rohkem inimesi põhjusel, et saab tasuta sõita, siis on vaja sõidukeid ja raha juurde. Kui tahetakse, et autokasutaja jätaks auto ja tuleks ühistranspordi kasutajaks, tuleks täituvusnormi vähendada nelja inimeseni ruutmeetri kohta nagu arenenud riikides. See nõuaks juurde aga väga palju sõidukeid, juhte ja raha. On teada ka see, et autokasutaja tuleb ühistransporti, kui see pole ületäitunud ja on puhas, rääkimata samaväärsest uksest-ukseni kiirusest, mis tal oli autot kasutades.
    Viiendaks. Tasuta ühistransport ei lõpeta teedeehituse rahaeraldusi, sest ka ühissõidukid vajavad liikumiseks hästi hooldatud ja korras teid. Lisaks sellele tuleb teede planeerimisel lähtuda ühissõidukite liikumiseks vajalikest tingimustest. See nõuab teede rekonstrueerimist.
    Kui eelnevaga on arvestatud, vajalikud arvutused tehtud ning sotsiaal-majanduslik tasuvusanalüüs, kus on arvestatud raha ja ajakulu, annab positiivse tulemuse, miks siis mitte üle minna tasuta ühistranspordile. Hinnangutes ei tohi jätta arvutamata valitsuse (riigi või kohaliku omavalitsuse) poolt eraldatud dotatsiooni ühest kroonist saadava kasu kogu suurust ühiskonnale (kõikidele maksumaksjatele) tervikuna. 100protsendise dotatsiooni puhul ei ole see kasu kindlasti maksimaalne.
    Autor: Mall Villemi
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Indrek Kasela astub tagasi, juhatus jätkab kahe liikmega
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Kalatootja PRFoodsi juht Indrek Kasela astus ettevõtte juhi kohalt tagasi, samuti lahkus ta tütarühingute Saaremere Kala ja Saare Kala Tootmine juhatustest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Riik võtab tänavu 150 miljonit eurot dividende Täiendatud
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Aastaid tulutut ponnistamist: Vene saatkond rentis kohvitassi eest korterit ega teinud hinnatõusust kuulmagi
Tallinn püüdis aastaid tõsta Vene saatkonnale renditud südalinna korteri renti ja lepingutki lõpetada, ent algsest, pisut enam kui neljaeurosest hinnast kaugemale ei jõutudki.
Tallinn püüdis aastaid tõsta Vene saatkonnale renditud südalinna korteri renti ja lepingutki lõpetada, ent algsest, pisut enam kui neljaeurosest hinnast kaugemale ei jõutudki.