Tallinna Sadama kallis kingitus

Airi Ilisson 31. oktoober 2006, 00:00

7. veebruaril 2003. aastal sadamajuhtide ja Prevo Holdingu tänaseks lahkunud juhi Vitali Kipjatkovi vahel sõlmitud leping kinnitab, et kui ettevõte ei saa selle aasta lõpuks hoonestusõigust merealusele maale sadama idaosas aastas 5 miljoni tonniga opereeriva terminali loomiseks, on võimalik sadamale esitada suuri trahvinõudeid.

Kui maatükk pole terminali rajamiseks ette valmistatud ja infrastruktuur pole välja ehitatud hiljemalt järgmise aasta keskpaigaks, peab sadam Prevole maksma 75 000 krooni nädalas ja hüvitama kogu kohustuse rikkumisest tuleneva kahju, kokku rohkem kui 30 miljonit krooni.

Tänaseks on sadama juhatus vahetunud kaks korda. Aseesimees Jaan Toots liikus edasi juba sama aasta lõpul ja juhib praegu Worldwide Investi.

Aasta pärast juhatuse esimehe kohalt SBM Panka juhtima läinud Riho Rasmanni sõnul polnud sadamale lihtne jõukaid kliente saada. "Vene transiidiärimehed käivad šoppamas kõigis Baltimaades ning Tallinna Sadama juhatuse ülesanne on klient nõukogu jaoks ette ajada," rääkis ta. "Mäletan näiteks seda, kuidas ühe projekti kaotasime Ventspilsile, ühe Klaipedale."

Rasmann ütles, et ei mäleta konkreetset lepingut, kuid kolmeaastane tähtaeg terminalialuse maa ettevalmistamiseks tundub mõistlik. "Tavaliselt tehti leping väikese varuga," rääkis Rasmann. "Näiteks Muuga söeterminal valmis 2,5 aastaga," lisas ta.

2003. aastal kooskõlastasid detailplaneeringu keskkonnaminister Villu Reiljan ja kohalik vallavolikogu. Kuid praeguse seisuga saab sadama merealune maa täidetud kõige varem järgmisel või ülejärgmisel aastal. Alles pärast seda saab seada hoonestusõiguse.

Ootamatult pani Kalev Kanguri juhitud maa-amet mullu suvel Tallinna Sadama ilusatele plaanidele käe ette. Amet leidis, et seni on seaduseaugud võimaldanud sadamaomanikel teha valesti, kuigi sadamaid on merepõhja ehitatud juba kümme aastat. Tegelikult ei kuulu merealusele maale püstitatud ehitis kaldakinnisasja koosseisu ehk sadamale, vaid riigile kui merepõhja omanikule.

Asi venis veelgi. Riigikontrolli juht Mihkel Oviir leidis tänavu hiliskevadel maa tasuta andmises erasektorile korruptiivseid sugemeid.

Hoolimata segadustest maa riigilt kättesaamisega tegi Tallinna Sadama juht Ain Kaljurand aprillis heade kavatsuste protokolli Vene väetisetootjaga OAO Akron. Õnneks arvestab leping võimalusega, et tüli maa pärast võib jätkuda. Akroni terminal peaks hakkama opereerima kuni 4 miljoni tonniga ülejärgmisel aastal.

Kaljurand sel nädalal puhkab. Tallinna Sadama avalike suhete juht Sven Ratassepp kinnitas, et sadam on Hubani firma ähvardavast trahvinõudest teadlik ja läbirääkimised tähtaegade pikendamise üle käivad. "Seni pole me tasunud ühelegi lepingupartnerile leppetrahvi sadama infrastruktuuri ehitamisega seotud kohustuste täitmata jätmise või täitmisega viivitamise eest," lisas ta.

Avalikkuse eest hoolsalt varjus püsiv ärimees Sandu Huban, hüüdnimega Sandaal, võttis Prevo Holdingu üle mullu.

Kolme aasta eest Prevo Holdingut juhtinud Valeri Kipjatkov on firmast lahkunud. Sandu Huban asus Prevo etteotsa mullu kevadel. Alates juulist muutus omanikering veelgi põnevamaks. Nüüd kuulub Prevo Holding 15% ulatuses Janlikole, kelle taga on kaudselt naise ja poja kaudu üks Eesti rikkamaid transiidiärimehi Anatoli Lipinski. Veerand firmast kuulub Krono Groupile, mille taga on 50% osalusega Sandu Huban ja 50%ga naise kaudu Andrei Kozlovski. 60% firmast kuulub Küprose offshore'ile Transportation Investments Holding Ltd. Suure tõenäosusega on selle taga Severstal, sest sama firma on enamusosanik Spacecomis.

Spacecomi juht Oleg Ossinovski oli sel nädalal Venemaal ega polnud tema sekretäri kinnitusel tabatav.

Koostöös Vladimir Putini lähikondlase Gennadi Timtšenkoga on Severstal haaranud Eesti naftatransiidiäris märkimisväärse koha. Lisaks Spacecomile kuuluvad Vene firmale E.O.S, Trendgate ning lähedalt on seotud BTS.

Tallinna Sadam ei tea, kes on Küprose offshore'i taga. "Omanik võib aktsiaid müüa, kellele tahab, meie sõlmisime omal ajal lepingu Prevo, mitte offshore'iga," ütles Tallinna Sadama avalike suhete juht Sven Ratassepp.

Ka Prevo Holdingu aadressil asuva firma EstPlast kaudu tehtud katsed Hubaniga kontakti saada jäid tulemuseta.

Prevo Holding on registreeritud Tallinnas Paekaare tänaval. Viimastel aastatel elab firma vaikselt. Näiteks 2003. aastal ettevõttes töötasu ei makstud, kuid käive oli 4,4 mln krooni ja kasum 0,5 mln krooni - see on sama aasta, mil sõlmiti kuldaväärt leping. Hiljem firmal nii märkimisväärset käivet pole olnud (aastas 0,3 mln krooni ja stabiilne paarisaja tuhande kroonine kahjum). Ilmselt vahendab Huban tulusa asukoha Tallinna Sadamas edasi mõnele transiidiettevõttele.

1968. aastal Ukrainas Taga-Karpaatias sündinud nooruk saabus Eestisse 1984. aastal Aleksandr Gubani nime all. 90ndate alguses jõudis ta oma esimeste äritehinguteni, mis on seotud Ladade ostmise ja müügiga.

Läbimurdeks kujunes 1994. aasta, mil Sandu Huban ehk Sandaal asutas koos sõpradega Tartus oma ettevõtte. Samal ajal kinnitas ta kanda Muuga sadamas, kus leidis eest tänuväärse äripartneri sadama ühe toonase juhi Anatoli Lipinski näol.

Äripäeva rikaste edetabelis asub Muuga sadamas laevade ja raudteevagunite teenindamist pakkuva Stivise üks omanikke Anatoli Lipinski 215,99 miljoni krooniga 99. kohal. Ta on teinud äri koos Anatoli Kanajevi ja Aadu Luukasega.

Saladusliku Sandaaliga on Äripäeval õnnestunud suhelda ühe korra, pildistamisest mees keeldus. Mõne aasta eest mainis Eesti Ekspress Hubanit seoses Tartu kuritegeliku rühmituse ühe ninamehe Toomas Undiga, kelle kohus oli võõra vara tahtliku hävitamise eest vangi mõistnud.

Lipinski ja Huban teevad koos äri mitmel pool: OÜs Transcontinental (maa rendile andmine Muugal), ASis Transcontinental Keemia, ASis Stivterminal, ASis Sankotrans ja Estplast Tootmine OÜs.

Riigikontrolli peakontrolöri Olav Lüüsi hinnangul võib Tallinna Sadama moodi "omavolilisi maahõivamisi" esineda ka teistes sadamates, mistõttu tuleb teemat põhjalikumalt uurida.

Keskkonnaminister Villu Reiljanile suve lõpul saadetud kirjas tõdes riigikontroll, et Tallinna Sadama aktsiakapitali suurendamisega riigimaa üleandmise teel on valitsus sundolukorras, sest peab tagantjärele seadustama riigimaa ebaseadusliku hõivamise.

"Palume teid anda maakorralduse üle järelevalvet teostavale maa-ametile korraldus selgitada, kas selliseid rikkumisi, mis on olnud pea reegliks ASi Tallinna Sadam Muuga sadamas ja selle ümbruses, on riik sunnitud konstateerima ka teiste suuremate sadamate juures, ning maa-ameti poolt tuvastatavast riigikontrolli informeerida," kirjutas Lüüs.

Konkreetset lepingut ei mäleta, sellest on palju aega möödas ning Riho Rasmanniga kirjutasime alla paljudele dokumentidele.

Sellised suured projektid käisid kõik nõukogust läbi. Võib-olla on see leping üldse tühistatud või sõlmitud lisaklausleid, mina ju seda ei tea.

Meie sõlmisime omal ajal normaalsed lepingud, kui neid pole täita suudetud, tuleb seda küsida tänaselt juhtkonnalt. Arendasime sadamat, kogu aeg läks järjest paremini.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing