Advokaadibüroo Raidla & Partnerid advokaat Ants Nõmper hoiatas, et kuna isiku nõusolekule hakkavad kehtima rangemad nõuded, siis vana nõusolek ei pruugi enam olla piisavaks aluseks ja kliendilt tuleb saada uus nõusolek.
Teiseks oluliseks muudatuseks uues seaduses on, et isikuandmeid võib kasutada ainult sellel eesmärgil, milleks inimene need andis. "Kui andmed anti kommertsteadaannete saamiseks, siis võib reklaami saata. Kui andmed anti aga näiteks selleks, et tootja saaks tarbijale laos parasjagu puuduva kauba järgi saata, siis ei tohi neid andmeid hiljem kasutada reklaami saatmiseks," hoiatas Ants Nõmper.
Ka siis, kui andmeid ei anna klient ise, vaid turundaja otsib andmed avalikest andmebaasidest, tuleb arvestada, millise eesmärgiga on klient andmed üles seadnud. "Nii näiteks ei ole lubatud telefonikataloogis avaldatud aadresside abil välja selekteerida ühes piirkonnas asuvaid elanikke ja neile personaalseid kirju saata. Aadress avaldatakse telefoniraamatus ühenimeliste inimeste eristamiseks, mitte neile kirjade saatmise võimaldamiseks," selgitas Nõmper.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Üle 90% Eesti elektroonilistest reklaamikampaaniatest korraldav Roosa Elevant on kolme aasta jooksul kogunud arvukalt andmeid, ent firma tegevdirektorit Siim Saart uus seadus ei hirmuta.
"Kogume tavalisi isikuandmeid nagu nimi, e-posti aadress, telefoninumber, sugu ja asukoht. Me ei kasuta andmeid muuks kui reklaami edastamiseks, kusjuures inimesed on eelnevalt selleks nõusoleku andnud," rääkis Saar.
Tema sõnul korraldab firma masspostitusi ja ei grupeeri andmeid tarbimisharjumiste järgi. Andmebaasid laienevad erinevate mängude kaudu, kus reklaami edastamisel teistele e-posti aadressidele võib võita auhinna. "Kui inimene teeb linnukese, et on nõus reklaami saama ka edaspidi, siis hakkab ta ka teisi reklaame saama," selgitas Saar.
Baltika turundusjuht Anu-Mall Naarits rõõmustaks, kui uus seadus spämmi hulka vähendaks. "Oleme praegu juba spämmist üle ujutatud," arvas ta. Tema uues seaduses probleemi ei näe, kuna Baltika teeb otsepostitusi vaid klientidele ja tarbimisharjumusi uurib vanusegrupiti.
Tegemist on seaduse täpsustustega ja põhimõtteid ei ole muudetud. Võrreldes kehtiva seadusega on tulevikus inimesel õigus igal ajal keelata teda käsitlevate andmete töötlemine tarbijaharjumuste uurimiseks või otseturunduseks ja andmete üleandmine kolmandatele isikutele. Nõusoleku võib inimene igal ajal tagasi võtta. Tagasivõtmisel ei ole tagasiulatuvat jõudu.