Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas vältida hankeriske?

    Tänapäevasel ehitusturul on müügil mitmeid analoogseid ehitusmaterjale, mida pakuvad erinevad ehitusmaterjalide tootjad. Valiku nende vahel teeb tavaliselt kas tellija (kirjeldades kasutatavaid materjale ehitus-, viimistlus- või eriprojekti seletuskirja koostamisel) või ka ehitaja (kooskõlastades selle eelnevalt tellijaga).
    Valik on üldiselt subjektiivne, kuid valikuid tehakse ka vastavalt kujunenud hetkeolukorrale (näiteks hetkeline soodus hankehind, kiire paigaldusvõimalus vms).
    Probleemid tarnetega tekivad tavaliselt siis, kui ehitaja allhankijad ei suuda täita ehitajale antud lubadusi. Põhjused võivad olla nii objektiivsed kui ka subjektiivsed (väärarvestused projektimahtude arvestamisel, ebaratsionaalselt koostatud tarnegraafikud jms).
    Kui tellija on ehitajaga sõlminud ehitustööde teostamise lepingu (või tööde teostamise broneeringu) piisavalt varakult, võib tellija või ehitaja (vajaliku ettemaksu ja ladustamiskoha olemasolul) ehituseks vajalikud põhimaterjalid juba varuda.
    Selline põhimaterjalide varumine on õigustatud, sest siis on põhimaterjalid ostetud ehitaja hinnapakkumises arvestatud hindadega ja neid ei mõjuta enam võimalik ehitusaegne materjalide kallinemine. Kokkulepet vajab töömaal ladustatud materjalide valve küsimus.
    Ootamatu materjalinappusest põhjustatud tööseisak mingis olulises töölõigus võib otseselt mõjutada ehituse lõpptähtaega. Sellise võimaluse varajane elimineerimine on ehitaja kohustus, mis saavutatakse ehitustööde õige organiseerimise ja planeerimisega. Lühiajalised tarneprobleemid (kuni üks nädal) ei tohiks mõjutada ehituse lõpptähtaega, sest sellise lühiajalise tööseisaku võib täita töömaal hetkel teisejärguliste, kuid samuti vajalike ehitustöödega.
    Sise- ja välisviimistluse materjalide, samuti sanitaarseadmete tarnete õigeaegseks planeerimiseks peab tellija teatama ehitajale võimalikult varakult kasutatavate materjalide ja seadmete spetsifikatsiooni ning eeldatava tarnija, sest tellija valitud spetsiifiliste materjalide tarneajad võivad olla küllalt pikad.
    Tellitud kauba võiks tellija lasta allhankijal (ehitusmaterjalide kauplused, materjalide maaletoojad jt) tuua oma lattu varem, kui neid töömaal paigaldama hakatakse, sest üldjuhul lubavad allhankijad hoida tellitud materjale oma laopinnal (loomulikult mõistliku ajaperioodi piires).
    Ehitusfirmade jooksvate materjalide hankeriske aitavad vähendada lepingulised suhted mitme ehitusmaterjalide tarnijaga, sest erinevatel müüjatel võib olla erinev laoseis vajalike materjalide osas.
    Ei tohi ka alahinnata isiklike pikaajaliste töökontaktide olemasolu tähtsust ehitusmaterjalide kiireloomulise tarne organiseerimisel.
    Autor: Valeri Lebedev
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.