• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,08%6 202,98
  • DOW 30−0,28%44 371,53
  • Nasdaq 0,47%20 297,29
  • FTSE 100−0,32%8 757,29
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%92,64
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,08%6 202,98
  • DOW 30−0,28%44 371,53
  • Nasdaq 0,47%20 297,29
  • FTSE 100−0,32%8 757,29
  • Nikkei 225−0,56%39 762,48
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%92,64
  • 24.09.08, 16:56
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Hansabuss: riik eelistab ronge bussidele

Hansabussi juhatuse esimehe Neeme Tammise sõnul eelistab riik ronge bussidele, kuigi bussid katavad 95% siseriiklikest vedudest.
Riik eelistab Tammise sõnul jätkuvalt ronge bussidele, samas, kui bussidega veetakse 95% siseriiklikest reisijatest. Eesti mastaap on Hansabussi juhi sõnul liiga hõre, et jõuda rongiga kõikidesse olulistesse maakondadesse ja et see oleks majanduslikult efektiivne. „Bussi ja rongiliikluse arendamine ei suuda siiski peatada jõulist autostumist. Bussi ja rongiliiklus jääb sellele alla,“ lausus Tammis Äripäeva konverentsil Äriplaan 2009 – Kuidas tabada märki?
„Kui bussindus katab 95% ja saab 226 miljonit toetust, siis rongindus - Edelaraudtee - saab 100 miljonit ja katab 15%,“ tõi Tammiste välja õlgu kehitama paneva olukorra.
Transpordisektorit mõjutab prognoosimatu kütuse hind ning sektoris palga reaalkasv stabiliseerub. „Ehituselt ja teistest langevatest sektoritest tuleb bussijuhte tagasi tööle,“ märkis Tammis.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teenus kallineb kõikidel veoliikidel, kahaneb kasum ja vähenevad teenusmahud. Paljud bussijuhid suunduvad tööle välisriikidesse. “Helsingi transpordis on väidetavalt 25% eesti või vene keelt kõnelevaid bussijuhte,“ lausus Tammis.
Sektor vajab ettevõtja sõnul mahukaid investeeringuid, et soetada ökonoomsed ja kuluefektiivsed bussid. Tema sõnul turg konsolideerub ja korrastub. „Täna pole ükski bussiettevõte kasumis, siinse turu konsolideerumine võiks olla õigustatud. Bussisektorit on süüdistatud ajakirjanduse vahendusel kartellis. Kuid ettevõtjad istuvad ühiselt laua taga ja arutavad, kuidas kahjumitest välja tulla,“ märkis Tammis. „On reaalne, et lähiperspektiivis tuleb Eesti turule keegi strateegiline vedaja, keegi, kes vaatab terve Baltikumi turgu tervikuna,“ lisas ta.
Bussinduses valitseb sama tendents, mis majutusettevõtetes, kus tuleb hakata nö poode kinni panema. „Pankadele jääb rohkem busse kätte,“ märkis ettevõtja.
Tammiste sõnul tõusevad piletihinnad, kuid klient on väga hinnatundlik. „Praeguse liinivõrgu säilitamiseks on vaja umbes 400 mln. Riigil pole tahet hinnatõusu kinni maksta ja ollakse valmis liinivõrk hävitama ehk kuni 50% vähendama,“ lausus Tamming, vihjates, et poliitikud on „keerulise“ küsimuse ees, mis võib neile maksma minna valijate hääli.
Kuna veod kallinevad, turul on ebaühtlane kvaliteet ning Läti ja Leedu vedajad on odavamad, siis aktiviseeruvad ka nn mustad vedajad.
Tammiste sõnul plaanib Hansabuss vähendada töötajate arvu, müüa vabad või ebaefektiivsed bussid, saneerida ebaefektiivsed ärisuunad. Samuti suurendatakse juhatuse otsest vastutust ja töökoormust, samuti vähendatakse kulusid.
„Kui kunagi oli maakondades võimalik teha onupojapoliitikat, siis enam mitte. Me ei saa ühe musta tilga tõrva tõttu meepotis seda öelda, et kui üks bussifirma kasutab ebaausaid võtted, siis ei saa seda kohe kõigi kohta öelda,“ vastas ettevõtja oma ettekande lõpus Äripäeva peatoimetaja Meelis Mandeli küsimuse peale, kas bussifirmad ei kasuta erinevatel hangetel liiga palju ebaausaid võtteid.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 14 p 15 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele