• OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5001,11%6 092,18
  • DOW 301,19%43 089,02
  • Nasdaq 1,43%19 912,53
  • FTSE 1000,01%8 758,99
  • Nikkei 2250,22%38 875,51
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%91,06
  • OMX Baltic0,07%300,58
  • OMX Riga0,97%888,53
  • OMX Tallinn0,1%2 058,29
  • OMX Vilnius0,04%1 198,54
  • S&P 5001,11%6 092,18
  • DOW 301,19%43 089,02
  • Nasdaq 1,43%19 912,53
  • FTSE 1000,01%8 758,99
  • Nikkei 2250,22%38 875,51
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%91,06
  • 01.12.08, 09:47
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Varuväljapääs Estonian Airist

Tallinki suuromanikud tunnevad huvi Estonian Airi ostmise vastu. Äripäeva hinnangul oleks Estonian Airi ost Tallink Grupi poolt positiivne lahenduse lennufirmale, reisijatele ja riigile, kirjutab Äripäev oma tänases juhtkirjas.
Küsitav oleks taoline tehing aga Tallinki väikeomanike jaoks. Riik peab lennufirmas oleva osaluse maha müüma ja selleks on kaks võimalust, kas müüa osalus SASile või üritada otsida uut strateegilist investorit.
SASile müügiga kaasnevad mitmed riskid. SASi esindajad lubavad, et enamusosaluse omandamise järel hakkavad nad aktiivsemalt arendama Estonian Airi ja loobuvad osalusest Läti lennufirmas airBaltic. See lubadus võib olla poliitikutele mee moka peale määrimine, et Estonian Air enda valdusesse saada.
Äriliselt on SASile kasulik saada enda täieliku kontrolli alla nii Eesti kui ka Läti lennufirma ning need liita. Estonian Airi ülesandeks jääks reisijate ettevedu Tallinnast Riiga või mõnda teise lähedal asuvasse suurde lennujaama. Selline lahendus on halb eestlastele ja siin tegutsevatele välisinvestoritele.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Seetõttu on riigi seisukohalt hea, kui meie nn rahvuslik lennufirma saaks endale uue omaniku, kellel on ambitsiooni Läti või Leedu lennufirmadega võistelda. airBalticu viimaste aastate kasv ja Estonian Airi kärbumine näitavad, et SASil pole taolist ambitsiooni olnud.
Kui riigil on kindlus, et Tallink Grupp soovib siseneda lennundusärisse, siis tuleb teha SASile pakkumine Skandinaavia lennukompanii Estonian Airist välja osta ning järgmise sammuna lennufirma Tallink Grupile maha müüa.
SASi juht andis oma hiljutises kirjas mõista, et SAS ei ole huvitatud Estonian Airi arendamisest koostöös Eesti riigiga. Senisele koostööle tuleb leida mõlemaid pooli rahuldav lõpp. Las SAS keskendub airBalticule ning saab endale kõrvale agressiivse konkurendi Tallinkile kuuluva Estonian Airi näol. Just kahe lennufirma vaheline vihane konkurents oleks see, mis paneks Eesti rahvusliku lennufirma taas kasvama.
Muidugi ei piisa kirjeldatud muudatusteks ainult Pandi-Hanschmidti ja Eesti riigi huvist. SASile ei pruugi Estonian Airist loobumine olla meeltmööda, sest nii aitaks ta kaasa uue konkurendi tekkimisele.
On ka teine huvigrupp, kes võib suhtuda Estonian Airi ülevõtmisesse skeptiliselt. Nendeks on Tallink Grupi väikeaktsionärid. Estonian Airi ostmine on küll märgatavalt odavam kui mõne uue laeva soetamine, aga tegemist on madala kasumlikkusega majandussektoriga ja seetõttu võib Estonian Air osutuda Tallinki edasiliikumist takistavaks ankruks.
Riigi jaoks on Pandi ja Hanschmidti huvi aga kasulik, sest avardab mänguruumi kõnelustel SASiga.Varuväljapääs Estonian Airist
Autor: 1706-aripaev

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 23 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele