• OMX Baltic−0,27%302,04
  • OMX Riga0,14%871,12
  • OMX Tallinn−0,12%1 986,77
  • OMX Vilnius0,65%1 205,48
  • S&P 5003,26%5 844,19
  • DOW 302,81%42 410,1
  • Nasdaq 4,35%18 708,34
  • FTSE 1000,59%8 604,98
  • Nikkei 2251,7%38 285,97
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,98
  • OMX Baltic−0,27%302,04
  • OMX Riga0,14%871,12
  • OMX Tallinn−0,12%1 986,77
  • OMX Vilnius0,65%1 205,48
  • S&P 5003,26%5 844,19
  • DOW 302,81%42 410,1
  • Nasdaq 4,35%18 708,34
  • FTSE 1000,59%8 604,98
  • Nikkei 2251,7%38 285,97
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%89,98
  • 04.12.08, 07:44
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Autotootjad on laskunud ?põlvedele

Teisipäeval esitasid kolme olulisema USA autotootja juhid Kongressi liikmetele palve autotööstusele abi osutamiseks. Kokku vajavad mootorimaailma suurtegijad 34 miljardit dollarit.
Kõige halvemas olukorras on Chrysler ja General Motors (GM), kes ilma abita enam jalgele tõusta ei suuda. Eriti terav on olukord GMile, kes vajab koheselt 4 miljardi dollari suurust rahasüsti, et selle aasta viimase kuu lõppu näha. Et olukord maailma suurima jaoks nii tõsine on, ei oldud varem avaldatud.
Kui pärast oktoobri lõppu peeti automüügile matusekõnet, sest müüginumbrite langused olid enneolematud, siis november kujunes veelgi uskumatumaks. Müük langes esimest korda mitme aastakümne vältel alla 800 000 piiri, maandudes 746 789-le uuele müüdud autole.
Valitsuse liikmed, kes ilmselt raha niisama tuulde ei taha lennutada, on abi ja arvamusi küsinud ka Wall Streeti ekspertidelt. Seda eriti pankroti kaitse alla võetud ettevõtete reorganiseerimise kulude ja protsessi kohta.
Esialgu puudutaks pankrot ja selle käigus ettevõtte ümberorganiseerimine kas GMi või Chryslerit, mille jaoks oleks valitsus valmis eraldama 40 miljardit dollarit (ehk siis 6 miljardit rohkem, kui tootjad praegu kokku küsivad).
Ettevõtted ise võitlevad sellele mõttele meeleheitlikult vastu ning kumbki võimalikest pankrotistuvatest seda elujõulise plaanina ei näe.
Oma põhjenduses idee mahamatmiseks väidavad tootjad, et see tooks kaasa müügi täieliku ärakukkumise, mistõttu töösturid tuleks suure piina lõpuks hoopis likvideerimismenetlusse suunata.
Vastuseis on suhteliselt terav, sest pankurid ja eksperdid veenavad valitsustegelasi just oma plaani paremuses ning kinnitavad, et vaid pankroti läbiviimine aitab luua USAsse väiksemaid, kuid elujõulisemaid autotootjaid.
Just seetõttu pidid teisipäeval kõik kolm suurt esitama võimalikult hea plaani edasi elamiseks, juhuks kui nad valitsuse toetuse saavad. USA esindajatekoja spiiker Nancy Pelosi teatas teisipäeval enne plaanide lugemist, et loodab tõepoolest tööstust aidata, kuid see sõltub paljuski nende ellujäämiskavadest.
"Tahame näha pühendumust tulevikku, tahame näha nende ümberstruktureerimiskava ning seda, et neil on uued ärimudelid ja äriplaanid," sõnas Pelosi.
Loe lisa tänasest Äripäevast.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele