• OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,12
  • OMX Baltic−0,42%300,01
  • OMX Riga−0,06%892,98
  • OMX Tallinn−0,6%2 068,62
  • OMX Vilnius0,24%1 202,47
  • S&P 5000,47%6 227,42
  • DOW 30−0,02%44 484,42
  • Nasdaq 0,94%20 393,13
  • FTSE 100−0,12%8 774,69
  • Nikkei 2250,06%39 785,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%93,12
  • 31.07.09, 19:58
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

USA „raha romu eest“ programmil raha otsas

Uute autode müügi edendamiseks mõeldud miljard dollarit riigi toetusraha vanast autost loobuvaile ostjaile on vaid ühe nädala järel lõppemas, valitsuse esindajad on lubanud siiski püüda raha juurde leiutada.
Rahvusliku Automüüjate Liidu hinnangul võib riigi raha soovijate hulk juba ületada 250 000 auto müüki, milleks programmi raha oli mõeldud, kirjutas täna Associated Press. Car Allowance Rebate System (autode hinnaalanduste süsteem) ehk CARS annab uue, kütusesäästlikuma auto ostjale 3500-4500 dollarit (38 900-50 000 krooni) riigi kulul hinnaalandust tingimusel, et vana auto läheb utiliseerimisele. Kolmapäeva õhtuks oli programmi kaudu ostetud 22782 sõidukit ning riigi raha oli kulunud 96 mln dollarit (1,066 mld krooni), ootel tehinguid oli aga kordades rohkem: 2000 küsitletud automüüja peale tuli neid kokku 25000, automüüjaid aga osaleb nende liidu teatel programmis 23 000.
Valge Maja teatas eile, et kaalub oma võimalusi olukorras, kus miljardidollarist eelarvet uute autode müügi toetuseks kardetakse olevat ammendunud. Sealse pressiesindaja Robert Gibbsi eilsel kinnitusel ei ole programmi katkestatud ning nad töötavad asja kallal: „Automüüjad ja tarbijad võivad olla kindlad, et kõik kehtivad CARSi toimingud, mis on seni aset leidnud, võetakse arvesse.“

Artikkel jätkub pärast reklaami

Info sellest, et programm võidakse katkestada, ajas ärevusse paljud müüjad, kelle salongid olid täis inimesi, kes tahtsid oma bensiinijanustest masinatest riigi toel lahti saada. Automüüjatele on küsimus ülitähtis oludes, kus tänavu esimese poolaasta müük oli aasta varasemast 35% väiksem ning analüütikute hinnanguil võib teine poolaasta tulla vaid veidi parem. 2007.a. müüdi USAs 16 miljonit kergesõidukit (sõiduautod ja väikeveokid), sel aastal jääb arv seniste müüginumbrite põhjal alla 10 miljoni.
Programm CARS algas ametlikult eelmisel nädalal ning autotootjad ja -müüjad on seda tugevalt promonud. Mõeldud oli see kestma 1. novembrini või kuni raha jätkub. Kongress kiitis juunis kava heaks abistamaks üle veerand sajandi halvimas seisus autotööstust automüügile tõuget andes ning eemaldamaks teedelt hulka ebaefektiivseid sõidukeid. Nüüd peab kongress leidma kuni 4 mld dollarit lisaraha, mis võib kuluda miljoni uue sõiduki ostu toetamiseks.
Mõned seadusandjad on välja pakkunud kasutada selleks seni kasutamata majanduse stimuleerimise programmi raha, mis muidu kasutult tolmu kogub.
Pankrotis General Motors Co. pressiesindaja sõnul loodab autotootja, „et leidub tahet ja võimalust hoida CARS programmi käigus natukenegi kauem.“

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 13 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele