• OMX Baltic−0,18%293,76
  • OMX Riga−0,03%916,06
  • OMX Tallinn−0,71%1 964,19
  • OMX Vilnius0,00%1 233,86
  • S&P 500−0,13%6 606,76
  • DOW 30−0,27%45 757,9
  • Nasdaq −0,07%22 333,96
  • FTSE 100−0,88%9 195,66
  • Nikkei 2250,3%44 902,27
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,84
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%98,71
  • OMX Baltic−0,18%293,76
  • OMX Riga−0,03%916,06
  • OMX Tallinn−0,71%1 964,19
  • OMX Vilnius0,00%1 233,86
  • S&P 500−0,13%6 606,76
  • DOW 30−0,27%45 757,9
  • Nasdaq −0,07%22 333,96
  • FTSE 100−0,88%9 195,66
  • Nikkei 2250,3%44 902,27
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,84
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%98,71
  • 11.12.09, 08:17
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

BÖRS: vedel maagaas purjetab appi

Kui Venemaa ja Ukraina gaasitülide tagajärjel on Euroopa ülekantud tähenduses külma kätte jäänud, meenub ikka uuesti vajadus hajutada sõltuvust Vene gaasist või vähemalt praegustest impordikanalistest. Investorid aga saavad LNG pealt teenida.
Venemaa surub jõuliselt läbi oma uusi gaasitoruprojekte Euroopasse ning ka Euroopa Liidul endal on midagi töös (vähemalt plaanis). Kuid on ka alternatiiv - toru ei ole ilmtingimata vaja. Torupidi gaasi edastamisest kallim lahendus on vedeldatud maagaas (LNG), kuid eks tarnekindlus maksab kah midagi.
Kõigepealt külmutatakse maagaas umbes miinus 162 kraadini ning surutakse kokku. Gaasi ruumala väheneb vedeldades kuni 600 korda. Seejärel läheb LNG kahepõhjalistesse LNG-tankeritesse, mille maht on kuni 250 000 m3. Kui LNG jõuab sihtkohta, lastakse tal soojeneda ja muudetakse taas gaasiks, mida saab olemasolevasse gaasitorustiku lasta.
Euroopa ja USA probleem on selles, et LNG infrastruktuuri väljaarendamine on lapsekingades. Maagaasi tootjate poolel on huvi LNG vastu oluliselt suurem. Erinevalt USAst ja Euroopast on Aasia LNG-usku. Põhjuseid on mitu, kuid peamine on torutranspordi infrastruktuuri puudumine ja suured vahemaad. Kui Euroopas katab LNG umbes kümme protsenti maagaasivajadusest, siis Jaapanis on see Wirtschaftsblatti andmetel 96 protsenti, Lõuna-Koreas suisa 99 protsenti.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Pikemalt loe tänasest Äripäevast või SIIT! Sisenemiseks vajaliku päevapileti saad osta SIIN!
 
 

Seotud lood

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele