• OMX Baltic−0,17%299,54
  • OMX Riga−0,12%888,37
  • OMX Tallinn0,11%2 063,48
  • OMX Vilnius−0,02%1 207,48
  • S&P 5000,32%6 263,7
  • DOW 300,53%44 254,78
  • Nasdaq 0,25%20 730,49
  • FTSE 100−0,13%8 926,55
  • Nikkei 225−0,04%39 663,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,06
  • OMX Baltic−0,17%299,54
  • OMX Riga−0,12%888,37
  • OMX Tallinn0,11%2 063,48
  • OMX Vilnius−0,02%1 207,48
  • S&P 5000,32%6 263,7
  • DOW 300,53%44 254,78
  • Nasdaq 0,25%20 730,49
  • FTSE 100−0,13%8 926,55
  • Nikkei 225−0,04%39 663,4
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,86
  • GBP/EUR0,00%1,15
  • EUR/RUB0,00%91,06
  • 07.02.10, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Jaemüüjate jumalik jaanuar

Traditsiooniline hooajamüük USAs lõppeb jaanuariga, mil püütakse maha parseldada kõik jõuluvana kingikotti mittesattunud jäägid tihti olulisemalt soodsamate hindadega. Lõppenud kuu oli jaemüüjatele vaatamata kõrgele tööpuuduse tasemele ja rahva rahakoti üsna õblukesele kaalule mõnus müügikuu. Kas päike jaemüüjate põldudel jätkab viljapeade soojendamist või hakkab hoopis loojuma?
Jaemüüjate parim jaanuar üle kahe aasta tuleneb muidugi osalt ka aastataguse jaanuari erakordselt kehvast võrdlusbaasist, mida ületada polnud tegelikult just erakordne saavutus. Aga müügid ületasid ka seda taustsüsteemi arvestavaid analüütikute ja ettevõtete endi prognoose, mis on juba palju parem näitaja.
Poepidajad lähenesid ohtlikule kuule kavalusega ja surusid allahinnatud toodete vahele ka juba täis- või selle lähedase hinnaga kevadkollektsioone. Ostjad tormasid osa saama "hea hinnaga" tootemüügist ning lisaks odavale kaubale jäi näppu nii mõnigi täishinnas hilbuke.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Siiski võib tulemustest välja lugeda tarbijaprofiili tugevat eelistust allahinnatud või lihtsalt odavamate toodete järele. Näiteks võiks tuua siinmail võib-olla pisut vähemtuntud odavketi TJX, kelle käive kasvas aastatagusega võrreldes 20 protsenti. Osa sellest tuleb küll ka uute poodide avamisest, mistõttu enam kui aasta avatud poodides kerkis müük 12 protsenti. Aga see on suurematest valdkonna ettevõtetest paremuselt teine tulemus. (Üks suurimaid odavkette Wal-Mart siia nimekirja enam ei kuulu, sest loobus juba aastajagu tagasi kuiste müügitulemuste avaldamisest.)
Samas suutsid oma kärbsepaberi piisavalt mesiseks võõbata ka mõned luksuslikumate kilda kuuluvad kaupmehed, kes lihtsalt müüsidki ka uusi tooteid odavamate hindadega. Suurepäraseks näiteks on moekas trendikaupade müüja Nordstrom, kelle käivet tõstsid näljaste kärbestena kohale lendavad tarbijad 16 protsenti ning vähemalt 12 kuud lahti olnud poodides 14 protsenti, mis on olulisemate tegijate seas parim tulemus.
Pisukeseks juubeldamiseks nagu põhjust oleks. Jaanuar on traditsiooniliselt üks enim väljakutseid valmistavaid kuid jaemüüjate jaoks, sest moodustab International Council of Shopping Centers andmetel viie aasta keskmiste tulemuste alusel aastasest käibest vaid 6,3 protsenti. Sellest kehvem on veel vaid veebruar 6,2protsendilise panusega. Neid seaduspärasusi arvestades võiksid müüjad endale nüüd küll tammepärgi punuma hakata, kui mitte arvestada, et ostuhoog oli väga suur küll jaanuari esimesel kahel nädalal, aga näitas juba murettekitavat langust kuu teises pooles. Ja eelmisel nädalal algas ka aasta kõige kehvem kuu.
Lisaks on väga suur oht, et tarbijad kerkisid suuri aktsiatõusude ja majanduse paranemise kuulutuste najal eelmise aasta lõpus peaga pilvedesse ning kaotasid kontrolli oma kulutuste üle. Nüüd uusi töötusraporteid ja uut ebakindlust tunnetades ning ülekulutamisest tingitud kitsamat seisu arvestades ei pruugi nad enam mõnda aega poeuksi tuulutada.
Iseenesest mõistetavalt on tööhõivel tarbimises väga oluline osa. Reedel avaldatud viimase raporti kohaselt kahanes töötus USAs jaanuaris 9,7 protsendini varasemalt 10 protsendilt. Kuigi see on madalaim tase alates augustist, oleks sealt püsivaid trendimuutusi lugeda võib-olla pisut ennatlik.
Lugesin mõned nädalad tagasi üht finantsblogi, kus autor tõi välja mõne kõige hullema asja, mis USA majandusega veel juhtuda võib. Üheks neist oli, et ameeriklased hakkavad sääste koguma. Jõuluhooajal ja jaanuaris see veel väga silmatorkavalt välja ei paistnud, aga on üpris kahtlane, kas rõõmus ostubuum siiski jätkuda saab. Suuremate analüüsimajade raportitest võib juba kuid välja lugeda säästude kasvu, mis sealpool lompi ju väga harjumuspärane ei ole.
Seetõttu ei peaks ilmselt just liigseid panuseid jaemüüjate kõikvõimsasse edusse panema.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 0 p 6 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele