Läbi aegade riigi kalleimast laevatellimusest, 518miljonilisest projektist pidid suu puhtaks pühkima Eesti laevaehitusfirmad, sest enamikule käisid riigihanke tingimused üle jõu.
Suurim neist, BLRT Grupp, tegi aga taktikalise vea, saates konkureerima oma Leedu tütarfirma üksinda.
"Eesti laevaehitusettevõtetele ei antud isegi võimalust sellest hankest osa võtta," pidas SRC Group ASi suuromanik Hannes Lilp silmas riigihanke nõuet, et pakkuja kolme viimase aasta majandusaasta netokäive pidi olema igal majandusaastal vähemalt 500 miljonit krooni.
Hankevõidu vaidlustanud BLRT jäi kohtus kaotajaks
Artikkel jätkub pärast reklaami
"Kusjuures seda hanget kuulutati mitu korda välja ja esimene kord oli käibenõue üle poole väiksem," lisas ta. Lilpi kinnitusel kaalusid nad tõsiselt hankest osavõttu, ent loobusid üle jõu käiva nõude tõttu.
Reostustõrjelaeva hanke võitis lõpuks Soome firma Uudenkaupungin Työvene OY. Hanketingimustele mittevastavuse tõttu kõrvale tõrjutud ASi BLRT Gruppi kuuluv, Klaipedas asuv laevatehas UAB Vakaru Laivu Statykla vaidlustas otsuse, ent kaotas nii riigihangete ameti vaidluskomisjonis kui ka Tallinna haldus- ja ringkonnakohtus.
Mitu osalejat ei vastanud hanke tingimustele
"Põhiline, millele BLRT vaidemenetluses rõhus, oli see, et ka Uudenkaupungin Työvene netokäive ei vastanud hankes esitatud tingimustele," rääkis hanke korraldanud siseministeeriumi nõunik Raino Sepp. "Samas oli Uudenkaupungin Työvene kasutanud seaduses toodud võimalust, täites käibenõude oma lepinguliste partnerite toel," märkis ta.
BLRT kommunikatsioonidirektor Anu Hallik-Jürgenstein juhtis e-kirjas tähelepanu asjaolule, et Uudenkaupungin Työvene enda käive on tegelikult oluliselt väiksem kui Vakaru Laivu Statykla oma ja et üks Uudenkaupungin Työvene käibesse kunstlikult sisse arvestatud allhankija Riga Shipyard oli mullu suures kahjumis ja vaat et pankroti äärel. BLRT oleks suutnud garanteerida tellimuse täitmise Leedu tütre poolt, kuid see siseministeeriumi ei huvita, nentis ta.
BLRT Grupp on varem ehitanud ja remontinud mitmeid riigile kuuluvaid laevu.
Eelmisel nädalal kirjutas Eesti Ekspress, et mullu novembris vahistati BLRT Grupi endine peadirektori asetäitja Valeri Karkatšov, kes tunnistas altkäemaksu maksmist näiteks seoses staabilaeva Admiral Pitka remonditöödega.
BLRT võib hanke võitja ära osta
Artikkel jätkub pärast reklaami
Paar nädalat tagasi vihjati Soome meedias võimalusele, et pärast reostustõrjelaeva ehituslepingu kaotamist Uudenkaupungin Työvenele võib BLRT Grupp hoopis firma kõige täiega ära osta.
"BLRT kaalub Soome laevaehitaja omandamist," kinnitas ettevõtte kommunikatsioonidirektor Anu Hallik-Jürgenstein toona rahvusvahelisele uudiskirjale news2biz. Nüüd keeldus ta teemat kommenteerimast.
Konkurendi, laevaehitusfirma SRC Group ASi suuromaniku Hannes Lilpi sõnul ei usu ta, et BLRT ostaks Soome firma sellepärast, et Eesti riigi hange läks sinna. "Ühe hanke võitmine ei ole ettevõtte ostmise põhjuseks," ütles ta. "Arvan, et selle ostumõtte taga on pikemaajalisemad strateegiad," lisas Lilp.
Politsei- ja piirivalveameti ameti reostustõrjelaeva hanke korraldanud siseministeeriumi nõunik Raino Sepp kinnitas, et hanke võitja ühinemine mõne teise kontserniga ei muuda ettevõttega sõlmitud kokkulepet. "Siseministeerium sõlmib hanke võitjaga lepingu ning võtab tingimustele vastava laeva ehitajalt vastu nii, nagu hanke dokumentatsioonis ette nähtud," täpsustas ta.
Kommentaar
Raino Sepp, siseministeeriumi nõunik
Igat riigihanget läbi viies tuleb lähtuda hanketingimustest. Kuna multifunktsionaalse reostustõrjelaeva puhul on tegemist Euroopa Regionaalarengu Fondi rahastatava suurprojektiga, siis peavad hindamise tingimused vastama ELi komisjoni nõuetele.
Antud hankel suunatud pakkumisi Eesti ettevõtetele teha ei saanud ning kvalifitseerumiseks pidi ettevõte täitma hankes seatud tingimused.
Reostustõrjelaeva hange
*Pakkumise esitanud kolmest laevaehitajast kvalifitseerus kaks - Hollandi ettevõte Damen Shipyards Gorinchem ja Uudenkaupungin Työvene OY, kes kaasas projekti ka Soome firma Telesilta OY ja Lätis tegutseva firma Riga Shipyard JSC.*Samuti pakkumise esitanud BLRT Grupp ASile kuuluv UAB Vakaru Laivu Statykla praagiti kvalifitseerumistingimistele mittevastavuse tõttu välja.*Vakaru Laivu Statykla vaidlustas otsuse, ent jäi kaotajaks nii riigihangete ameti vaidluskomisjonis kui ka haldus- ja ringkonnakohtus.*Siseministeerium tunnistas kaks nädalat tagasi hanke võitjaks Soome ettevõtte Uudenkaupungin Työvene OY.*Laev peaks valmima 2013. aastal.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!