Andmekaitse inspektsioon koostas riigi ja omavalitsuse asutustele avaliku teabe seaduse täitmise üldjuhise, milles selgitatakse seadusest tulenevate kohustuste täitmist enim probleemsetes küsimustes.
"Avaliku teabe seaduse järelevalveasutusena oleme ammu avaldanud ühest arvamust, et seadus ise on hea, ent murelikuks teeb selle ühetaolise ja kasutajasõbraliku täitmise puudumine. Täitmise koordineeritusel on riigi tasemel tervikuna tõsiseid probleeme," selgitas inspektsiooni peadirektor Viljar Peep.
"Paraku mööname, et avaliku teabe seaduse sätetel on suur tõlgendusruum, näiteks peavad tavalised kantseleiametnikud tõlgendama avalikku huvi, eraelu olulist kahjustamist jne. Seetõttu pidasime enne juhise lõplikku kinnitamist juhist puudutavate osapooltega põhjalikku dialoogi ja kogusime arvamusi ja ettepanekuid inspektsiooni ümarlaualt, samuti ministeeriumitest, vabariigi presidendi ja õiguskantsleri kantseleist, riigikontrollist, riigikantseleist ja kohalikelt omavalitsustelt," lisas ta.
Juhisesse on koondatud tõlgendused ja selgitused nii asutuste dokumendiregistrite pidamise nõuete ja juurdepääsupiirangute aluste kui ka asutuste personaliteabe ja töötasude avalikustamise kohta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
"Praktikas esineb probleeme avaliku sektori töötajate palgaandmete avalikustamisel – avaliku raha kasutamist ei saa kuidagi varjata," märkis Peep.
"Teabe piirangu alusena on üleekspluateeritud ärisaladuse mõiste, samas ei saa ükski leping olla ärisaladusega kaetud kogu ulatuses. Hooletus ja läbimõtlematus internetipõhises asjaajamises riivab aga tihti eraelu puutumatust. Sotsiaaltoetuste või alaealiste asjade komisjoni dokumendid võivad olla tunnistatud asutusesiseseks kasutamiseks, kuid sama asutuse kodulehel kuvatakse dokumendiregistris nii kinnise dokumendi täpne pealkiri kui saaja/saatja täisnimi," rääkis andmekaitse inspektsiooni juht.
81paragrahviline juhend kirjeldab muuhulgas nõudeid planeeringudokumentide avalikustamisele ja kontaktteabe avaldamisele asutuste võrgulehtedel.
Seaduse parema täitmise tagamiseks on inspektsioon koostöös rahandusministeeriumi ja riigi infosüsteemide arenduskeskusega alustamas peatselt mahukat koolitusprogrammi riigi ja kohalike omavalitsuste töötajatele, kus juhist põhjalikumalt tutvustatakse.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!