• OMX Baltic0,24%300,74
  • OMX Riga0,06%893,54
  • OMX Tallinn0,18%2 072,49
  • OMX Vilnius0,25%1 205,44
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,24%8 801,88
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • OMX Baltic0,24%300,74
  • OMX Riga0,06%893,54
  • OMX Tallinn0,18%2 072,49
  • OMX Vilnius0,25%1 205,44
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,24%8 801,88
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • 05.12.11, 14:46
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

"Varamaksu kogumine mõttetu"

Vara turuväärtusele hindamine ja sellelt maksu kogumine on niivõrd kulukas ettevõtmine, et seab varamaksu otstarbekuse kohe kahtluse alla, leiab majandusteadlane Janno Reiljan.
Alar Tammingu varamaksu ideed kommenteerib Janno Reiljan.
See ei ole mitte mingi uudis. Tavaliselt nimetatakse varamaksu kinnisvaramaksuks. Maamaks on meil aga juba olemas. Vallasvara kui sellist pole kuskil maailmas maksustatud.
Kuskil Prantsusmaal on varamaks kohaliku omavalitsuse tuluallikas, maksumääraks on vist 5%. Üldiselt kasutatakse varamaksu maailmas väga vähe. Mingit otsustavat tuluallikat sellest eelarvele kindlasti ei ole, sest kohe tekib küsimus, kuidas maksustatavat vara hinnata. Näiteks maa ümberhindlust pole kaua toimunud, seetõttu ei vasta maamaks vara väärtusele. Varamaksu kogumise kulud oleksid samuti suured.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teoreetiliselt on varamaks õige maks, kuid see ei sobi praktiliselt ega poliitiliselt. Alati võib küll rääkida, et olgu, maksustame kinnisvara alates 200 000 eurost, seega maksaksid tööstuskinnisvara ja luksuselamute omanikud, aga varakad inimesed on selle vastu ning nende hääl kipub tugevam olema.
Näiteks paadimaksu, mis on sisuliselt ainult varakate inimeste maks, oli võimalik kehtestada ja see kehtestati, aga mäletate, kuidas ajakirjandus seejärel paadimaksu kallale kippus? Põhimõtteliselt on võimalik maksustada ka autode mootori võimsust ja kütust. Kütuseaktsiisi maksavadki need, kel auto on ja kes sellega sõidavad, nii palju, kui nad sõidavad.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele