• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,59%39 576,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,59%39 576,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 05.12.11, 05:55
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Endel Siff: automaksul on omad riskid

Ettevõtja Endel Siff suhtub nn automaksu ideesse skeptiliselt, sest see soodustaks veelgi linnastumist.
LHV Panga suuromanik Rain Lõhmus soovitab tänases Äripäevas alandada tööjõumakse ning vastukaaluks kergitada maamaksu. Ta toetab ka keskkonnamaksude tõstmist, näiteks autode senisest kõrgemat maksustamist.
"Küsimus on selles, et paljud krundid seisavad kasutult, sest neid tagastatakse õigusjärgsete omanikele, nendel kruntidel puudub nii turg kui ka mõte neid arendada,“ kommenteeris kinnisvaramaksu kehtestamist või maamaksu tõstmist Siff. Tema hinnangul oleks kinnisvaramaks mõttetu õigusjärgsete omanike karistamine. „See viib selleni et tagastatud krundid visatakse riigile sõna otseses mõttes näkku tagasi,“ märkis ta.
Automaksu idee kohta arvas Siff, et kui seda käsitleda luksusmaksuna ning riigil oleks hädasti raha vaja, siis võiks autode kasutamist senisest kõrgemalt maksustada küll. Samas on aga nn automaksul ka mitmed ohud.

Artikkel jätkub pärast reklaami

„Peab selgelt aru saama, et autostumine on Eestis regionaalmajandusliku ellujäämise küsimus. Autoga sõidu kallimaks muutmine, kas läbi kütuseaktsiisi tõstmise või automaksu kehtestamise ei too mitte midagi muud kaasa, kui elanikkonna kontsentreerumise suurematesse linnadesse nagu Tallinnasse, Tartusse, võib-olla Haapsalusse ja Pärnusse,“ rääkis Siff. 
Seetõttu ei saa ka Eesti oma maksupoliitikas Siffi sõnul kasutada selliseid võtteid nagu kasutavad tiheda elanikkonna asustuse ja intensiivse ühiskondliku transpordivõrgustikuga riigid.
Siff ütles, et maksusüsteemi tuleb vaadata ühtse tervikuna ja kui otsustatakse mingit maksu kergitada või kehtestada mõni uus maks, siis on oluline, kuidas laekuvat raha kasutatakse. „See on ühiskondliku kokkuleppe küsimus, kuhu see täiendav maksutulu suunatakse. Kui abistada priiskavaid vendi Lõuna-Euroopas, siis ma olen sellele vastu,“ lausus ta. Maksud on väga võimsad instrumendid kogu elu planeerimisel ning korraldamisel ja maksukoormuse läbimõeldamatu suurendamine võib tuua kaasa olulisi regionaalpoliitilisi muutusi, lisas Siff. 
Autor: Aivar Hundimägi, Alyona Stadnik

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 0 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele