Sirje Rank • 15. november 2012 kell 16:53

SASi kliendid on närvilised ja mures

Skandinaavia lennukompanii SASi pea kohal rippuv pankrotioht on lennufirma kliendid närviliseks teinud – piletimüük on tuntavalt vähenenud, ent teisalt püütakse kiirustades realiseerida boonussüsteemis kogunenud punkte.

Taanis on reisifirmadele koostatud lausa manuaalid näidisvastustest, mida ärevil klientidele öelda, kirjutas Rootsi majanduslehe Dagens Industri võrguväljaanne.

Kui kliendid pärivad firma seisukorra kohta, soovitatakse vastata, et firma jätkab tegutsemist nagu ikka, business as usual, kuid et piletiomanikel tuleks igaks juhuks üle kontrollida oma reisikindlustus.

Kui keegi imestab, miks firma seis nii kehv on, sest lennukid on ju täis, kõlab näidisvastus nii: „Kliendid armastavad SASi ja meil on hea meel, et lennukid on täis. Kuid SAS pole kasumit teeninud juba 2008. aastast ja nii enam edasi ei saa.“

Murelikele soovitab SASi infodirektor Norras Knut Morten Joansen osta pilet krediitkaardiga, mis tagab raha tagasisaamise, kui midagi juhtub.

Mure SASi tuleviku pärast on sel nädalal järsult lennukipiletite müüki vähendanud, tunnistas üks allikas SASis agentuurile Reuters. Võrreldes tavalise päevaga müüdi allika hinnangul eile pileteid ligi 30% vähem. Eriti on vähenenud eraisikute broneeringud.

Teisalt ajendab hirm oma boonuspunktidest ilma jääda SASi kliente just praegu pileteid broneerima. Neljapäeval jooksis Eurobonuse võrgupoe veebileht ülekoormuse tõttu kokku.

Esmaspäeval avalikustas SAS saneerimiskava, mis eeldab suuri koondamisi ja järske palgakärpeid. Pangad on nõus raskustes firma rahastamist jätkama vaid tingimusel, et saneerimiskava viiakse ellu ning et riigid (SASi suuromanikud on Rootsi, Taani ja Norra riik) annavad laenudele garantii. Kuivõrd viimane on võimalik, sõltub omakorda ka Euroopa Liidu konkurentsivolinike otsusest.

„See on meie viimane võimalus,“ ütles esmaspäeval SASi juht Rickard Gustafson.

Täna algasid kõnelused ametiühingutega Taanis. Otsuse, kas jätkata on võimalik, teeb SASi juhtkond eeloleval nädalavahetusel.

Taani päevaleht Politiken kirjutas, et SAS on pankrotile lähemal kui arvatakse ning et firmal on põhjalikud plaanid juba valmis, kuidas pankroti korral käituda.

SASi pankrot oleks suur rahaline löök ka SEB pangale, mis peab välja lunastama krediitkaardiga ostetud piletid, kirjutas Svenska Dagbladet, nimetades summana 4 miljardit Rootsi krooni. SEB lükkas selle informatsiooni tagasi.

Hetkel kuum