Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Puusaag Estonian Airist: pidetu rapsimine

    Kahjumis rabelev Estonian Air teatas eile, et plaanib koondada 50% töötajatest. Krimelte OÜ juhatuse esimehe Jaan Puusaagi sõnul on tegemist järjepideva ja pidetu rapsimisega.

    Järgneb intervjuu Jaan Puusaagiga.
    Mida arvate Estonian Airi otsusest koondada 50% töötajatest?Minu arvates on tegemist järjepideva rapsimisega. Mis mõte oli Eesti riigil Estonian Airi SASilt üldse välja osta, kui tal tegelikult ei ole strateegilist plaani neid liine säilitada ja säilitada Estonian Airi sellises mahus, nagu ta oli. Plaan, mis vahepeal tekkis - ma ei oska hinnata, kui hea või halb see plaan oli või millised selle miinused võisid olla -, kuid ilmselgelt mindi enne närvi, kui jõuti plaan ellu viia.
    Ilmselgelt pole ühe aastaga võimalik sellist suurt laeva niimoodi pöörata, et tulemus oleks näha. Ja kokkuvõttes, see on ju Eesti riigi strateegiline ressurss, kuhu tulebki peale maksta.
    Mõttetu on rääkida sellest, et üritame Estonian Airi kasumisse viia. Kellele seda kasumit vaja on? Riigi jaoks on tähtis, et need liinid toimiksid ja riigi tulu tuleb hoopis inimestelt, kes neid lende kasutavad ja siia äri tegema lendavad.
    Et riik oleks pidanud ise peale maksma? Hetkel käib ju ka Estonian Airi liinide kärpimine.Tundub, et selle suure miinuse peale on verest välja löödud. Ja nüüd toimub sahmimine, et midagi päästa. Kindlasti on seal olnud ka liiga optimistlikke plaane, nagu näitab ka see miinus, et plaanidega on kõvasti puuusse pandud.
    Kuid nüüd visatakse laps pesuveega aknast välja ja hakkame nüüd uut last sünnitama! See tundub selline  pidetu rapsimine. Ühel hetkel löödi selg sirgu, osteti lennufirma SASilt välja ja öeldi, et teeme nüüd ise Eesti asja ja nüüd siis... Kogu see kasumijutt on minu arvates mõttetu. Ütleme kohe välja: meil pole vaja kasumit, meil on vaja lennuliine!
    Mis võis Estonian Airi äkilise suurkoondamise põhjustada? Ühelt pool valed otsused, kuid teisalt, kas riigi tegevusetus?Tõenäoliselt on airBalticu näide hoiatav, mille pärast ei julgeta riske ja vastutust võtta. Et kui riik paneb raha juurde, et mis siis ikkagi juhtub, kui öeldakse, et see on ebaseaduslik riigi abi, mis on Euroopa direktiivide vastane ja hakatakse trahve sisse nõudma.
    Me ei tea, mis airBalticu tulem on ja me teame seda, et samal põhjusel pandi kinni Ungari lennufirma Malev, neilt nõuti trahve, mida nad ei jõudnud maksta. Selles osas on Euroopa Liidu regionaalpoliitika ka täiesti arusaamatu. Pole võimalik panna ühte patta suuri riike, mis asuvad keskel ja kellel on väga suured koduturud, siselennuturud ja siis ääremaade väikeste turgude lennufirmad peavad samadel tingimustel olema võimelised konkureerima.
    Euroopa Liit peaks ise ääremaade lennufirmadele peale maksma, et need liinid püsiksid. See on samasugune reginaalpoliitika nagu meie oma ääremaade osas peame.
    Kuidas te Eesti riigi käitumist Estonian Airi puhul hindate?Mulle tundub, et ei julgeta võtta vastutust julgemalt tegutsemiseks riigi huvide nimel. Üritatakse päästa, mis päästa annab, kuid selle tulemusena lennuliiklus selgelt halveneb.
    Mis nüüd saab? Lennuliine võetakse vähemaks, personali väheneb, lennufirma kaotab nii ju ka usaldust. Kas kõik see võib hoopis vastupidi mõjuda?No võibolla väkeste kuludega, väiksema masinapargiga asi isegi õnnestub, et jooksvalt nulli saada siis. Aga kas see on Eesti rahvusliku lennufirma eesmärk?
    Kas siis on eesmärk täidetud, kui me suudame võibolla real ka väikest kasumit näidata? See ei peaks olema riigi omanduses ettevõtte eesmärk, mille huvi pole ettevõtte huvi, vaid mille eesmärk on kogu riigi teenindamine.
    Sama leiavad ka paljud ettevõtjad. Ometi midagi ei ole muutunud.Keegi peab võtma vastutuse ja haarama ohja. Majandusministeeriumil puudub selleks praegu selgelt julgus.
    Mis tooks selle julguse? Uued inimesed?Kui riigiettevõte toob riigile kahju, siis väga kerge on langeda populistlike avalduste ohvriks. A la miks maksumaksja peab selle väikese siia lennata sooviva huvigrupi huvid kinni maksma. See on selgelt lühinägelik mõtteviis.
    See on kõigi huvi, et Eesti ei muutuks ääreala slummiks. Mina ei käi ka võibolla Saaremaal ja Võrus, kuid neid bussiliine ju ometi toetatakse. Kuid kui vaatate, palju Eesti sisetransporti doteerib, siis need summad on oluliselt suuremad kui see, mis vaja Estonian Airile peale maksta. See on ühe ja sama pildi osa ja see on samamoodi maksumaksja huvides.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.