• OMX Baltic−0,08%262,54
  • OMX Riga−0,96%870,18
  • OMX Tallinn−0,11%1 698,74
  • OMX Vilnius−0,15%996,4
  • S&P 5000,54%5 626,02
  • DOW 300,72%41 393,78
  • Nasdaq 0,65%17 683,98
  • FTSE 1000,39%8 273,09
  • Nikkei 225−0,68%36 581,76
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%99,65
  • OMX Baltic−0,08%262,54
  • OMX Riga−0,96%870,18
  • OMX Tallinn−0,11%1 698,74
  • OMX Vilnius−0,15%996,4
  • S&P 5000,54%5 626,02
  • DOW 300,72%41 393,78
  • Nasdaq 0,65%17 683,98
  • FTSE 1000,39%8 273,09
  • Nikkei 225−0,68%36 581,76
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%99,65
  • 14.01.13, 15:19
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ecolinesi juht: Osula tahab meie turuosa endale

Ecolinesi juht Andris Podgornijs ütles Äripäevale antud intervuus, et transpordiärimees Hugo Osula tegutseb nende vastu.
Bussifirma SEBE ja Tallinna bussijaama omaniku Hugo Osula ning Läti firma Ecolines vahel on lahvatanud tüli, milles Osula on juba esitanud abipalve majandusministeeriumile.
Järgneb intervjuu Andris Podgornijsega:
Palun kirjeldage probleemi täpsemalt.Peamine probleem ongi selles, et konkurendid loovad probleemi millestki, milles probleemi tegelikult ei olegi. Näiteks eelmisel aastal tehti päris suur artikkel viieminutilisest hilinemisest. See ei piirdunud vaid pressiga. Kirjutati kaebusi meie tegevuse kohta ka ministeeriumisse. Täna hommikul tulin bussiga Riiast. Jõudsin kohale graafikust pool tundi hiljem lihtsal põhjusel – Riias oli täna väga tugev lumesadu, sadas 30 sentimeetrit lund. Buss ei liikunud nii kiiresti. Iga sellise juhtumi kohta kirjutatakse kaebus ministeeriumisse. See toimub ühepoolselt, sest bussijaam kuulub samale grupile. Kui juhtub hilinema Luxekspress, siis nende kohta kaebusi ei kirjutata.
Nende firma hilineb ka?Muidugi. Nii siin kui Lätis. Tallinna bussijaam tegutseb konkreetselt ühe ettevõtte vastu.
Kas te olete Hugo Osulaga sellest rääkinud?Me tunneme üksteist juba 20 aastat. Ta ütleb, et sellega ei tegele tema, vaid bussijaam. Bussijaama juht on Hugo Osula poeg. Olen Andresega kokku saanud. Pärast ministeeriumi kaebusi saadeti peale kontroll, mis omakorda põhjustas hilinemisi. Praegusel hetkel on olukord natukene rahunenud.
Milline on Riia olukord?Riias on tegelikult nii, et bussijaam on täiesti erinev äriettevõte. Makstakse peatustasusid, kui hilinetakse, tulevad trahvid. Sealpool saadakse aru, et kui kõik teevad koostööd, siis probleeme on vähem ja bussijaamal endal on lihtsam töötada.
Aga teised bussifirmad Tallinna bussijaamas?Me oleme bussijaamas tegutsenud 2004. aastast. Probleemid tekkisid bussijaamal pärast seda, kui saime endale Tallinn-Peterburi liini. Enne seda oli kõik hästi – hilineti, siis maksti trahvi. See, et vahel hilinetakse, on loomulik sellises äris. Kohe, kui liin tuli, läks asi jamaks. Selle põhjus on konkurents, miks see sõda lahti on läinud.
Ma küsin uuesti teiste bussifirmade kohta. Kuidas nende olukord on?Täpset infot meil ei ole. Aga see, kuidas seda kajastatakse... Osulal on head sidemed.
Millised huvid Hugo Osulal on?Me võtame nende turuosa ära. Tema jääks [meie lahkumise korral – toim] ainsaks vedajaks rahvusvahelistel liinidel. Rahvusvaheliste liinidel teisi suuri konkurente ei olegi. Ainult Ecolines. Kõik teised kuuluvad Hugo Osulale. Simpel – Osula, Luxekspress – Osula.
Hansabuss sõidab vaid Riia vahet kolm korda päevas. Temp Trans sõidab Pihkva-liini.
Praegu, jõulude ajal teatas Osula, et tema tõi Venemaalt 9000 turisti, meie tõime 6000. Päris arvestatav suurus. Kui puhtmatemaatiliselt arvestada, siis üle 6000 reisija korrutada Osula piletihinnaga – 6000 korda 30 eurot, päris suur raha. Me võtame päris korraliku osa ära.
Kuidas te hinnas konkureerite?Vedude hinnad on enam-vähem samasugused. Erinevused on allahindluste paigutamise strateegiates. Meil on internetist ostes allahindlus – seda neil ei ole. Edasi-tagasi pileti koos ostes on hind soodsam. Internetist ostes edasi-tagasi pileti saab allahindluse pluss allahindluse. Hooaeg saab läbi, kohe hakkab kehtima 8.50 piletihind.
Kuidas majandusministeerium kaebusele reageeris?Esiteks saatsid nad meile kirja järelpäringuga, mis on probleemi põhjus. Teiseks saadeti politsei meie busse kontrollima.
Kuidas see teie tegevust mõjutas?Mõjunud oleks see juhul, kui nad oleks probleeme leidnud.
Probleeme ei ole olnud?Ei.
Kui sageli seda juhtub, et buss jääb hiljaks? Ja miks?Päris tihti. Esiteks on teeolud halvad, ilm mõjutab. Nagu täna – selle asemel, et sõita sajaga, sõidab bussijuht aeglasemalt. Ohutus eelkõige. Bussijuht võtab vastu otsuse, kui kiiresti kusagile sõita. Kui meie ütleme, et tule kindlasti õigeks ajaks, siis on ta selleks suuteline, aga ohutus kaotab.
Teine oluline põhjus, mis puudutab meie hilinemisi, on see, et meil on palju transiitreisijaid. Kui soovite sõita Vilniusesse või Varssavisse, siis ümberistumine on Riias. Piletite peal on ümberistumise vahe 10-15 minutut. Tegelikult kehtib see kogu meie võrgu kohta. Me oleme alati valmis inimesi viima ja tooma, näiteks sellesama tänase ilma pärast üks buss, mis läheb Riiga, hilineb kümme minutit, siis selleks, et reisijad saaskid edasi minna, ootab see väljuv buss kümme minutit. Tähtis on see, et reisijad oleks rahul. Me oleme valmis maksma neid trahve.
Kui suured need trahvid on?Trahvid ei ole suured. Trahv on suurem kui sissesõidumaks. Kui sissesõidumaks on kaks eurot, siis trahv on kümme eurot.
Mida Hugo Osula tahab, et majandusministeerium Ecolinesiga teeks?Esimene ülesanne on see, et ministeeriumil oleks meist halb ettekujutus. See kõik mängib olulist rolli, kui meil on vaja lepinguid või litsentsi pikendada, uusi liine avada. Selleks, et firma saaks loa reisijateveoks, on kolm tähtsat punkti. Et oleks olemas vastavatele Euroopa Liidu nõudmistele vastav sertifikaat, teiseks – finantsilised võimalused ja kolmandaks – hea reputatsioon. Nagu pankadeski – kui teil on panga silmis halb reputatsioon, pankade puhul halb maksekäitumine, ei saa te laenu. Selle kaudu Osula püüabki võidelda. Ja mitte ainult ministeeriumi kaudu. Et meil ei oleks halb reputatsioon mitte ainult ministeeriumi, vaid ka eestlaste silmis.
Praeguse hetke seisuga ei saavuta ta midagi, sest ministeerium saatis kontrolli ja see ei andnud tulemust, mis võinuks Osulat rõõmustada.
Aga see reputatsioon... kas kliente on see juba mõjutanud?Ei. Aga kui ühelt poolt tuleb pidevalt infot, siis...
Pärast intervjuud viivad Podgornijs ja Ecolines Eesti juht meid, tähendab – ÄP ajakirjanikku ja fotograafi ringkäigule Tallinna bussijaama platvormidele. Nad ütlevad, et mitmed väiksed asjad teevad kokku suure. Näiteks väljuvad Ecolinesi bussid autobussijaama kõige kaugemast otsast, platvormidelt 11 ja 13, kust reisijal on kõige pikem tee minna. Halva ilma korral on see kliendile suur asi. Osula firmade liinid on bussijaama kõige magusamal kohal.  ”Väiksed asjad. Aga olulised,” leiab Podgornijs.
Autor: Laura Mallene, Kristi Malmberg

Seotud lood

Uudised
  • 31.08.17, 15:47
Ecolines teenis Eestis mullu kopsaka kasumi
Bussifirma Ecolines Estonia teenis mullu üle kahe miljoni euro kasumit.
  • ST
Sisuturundus
  • 01.09.24, 13:47
Solina uue tootmishoone turvalahendus muudab tehase töö sujuvaks ja hoiab kokku aega ning raha
Augusti lõpus hakkas Saue vallas Laagris tööle rahvusvahelise toiduainetööstuse Solina uus 15 000 ruutmeetrine moodne tootmiskompleks. Selleks, et tehase logistika oleks sujuv, kiire ning turvaline, tegi Forus koostöös ettevõttega GoSwift nutika turvalahenduse. Lisaks hoolitseb Forus kogu territooriumi turvalisuse ja nõrkvoolusüsteemide hoolduse eest.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele