Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Gazprom unistab gaasilaevadest
Seitsme aasta pärast on käes gaasil sõitvate laevade õitseaeg, mis tähendab, et varsti on sobiv hetk neid tootma hakata, ütles gaasifirma OOO Gazprom Eksport vedelgaaside ekspordiosakonna peaspetsialist Jevgeni Pronin. “Ajapikku kujuneb kaldal välja taristu, LNG-tootmine, siis hakkavad tegutsema laevaehitajad,” kirjeldas ta asjade käiku.
Kui suur on Gazpromi võimalus saada endale lõviosa Euroopa gaasikütuse turust? Euroopa gaaskütuse turg huvitab meid kahtlemata.
Oleme valmis koosööks rahvusvaheliste ettevõtetega, meil on palju tütarettevõtteid Saksamaal ja Itaalias.
Analüütikute arvates on olukord Euroopa gaasiturul keeruline, kasv on püsivalt peatunud. Jah, gaasi tarbimine kahanes 30% võrra. Miks? Sest majanduskriis ei ole veel läbi, midagi ei ole veel taastunud.
Kuid see tendents algas enne kriisi. Biogaasi tootmismaht kasvab, Euroopa maksab sellele peale. Üldiselt, kui keegi arvab, et gaasituru laul on lauldud, siis jumal temaga! Mina jään oma seisukoha juurde, mina sellist tendentsi ei näe.
Gaasikütust tarbivad maailmas enim suured arenevad riigid: Pakistan, India, Brasiilia, Iraan, aga mitte Euroopa. Miks nii? Mõnes riigis on tsentraliseeritum majanduse juhtimine, nagu oli Nõukogude Liidus. Valitsus otsustas, et kõik lähevad gaasile üle, ja kõik läksid. Näiteks tegi seda naftariik Pakistan, et vabastada rohkem naftat ekspordiks.
See, mida saavad praegu teha n-ö halvemini arenenud õiguskultuuriga riigid, nõuaks Euroopas ja muudes arenenud riikides rohkem aega.
Kas vastab tõele, et Gazpromi katse leida Hiinast alternatiiv Euroopa gaasitarbijatele kukkus läbi? Ma ei saa sellele küsimusele vastata.
Väävlidirektiiv tekitas jutte, et nii keskkonnasõbalikum kütus kui ka laevade ümberehitamine läheb liiga kalliks. Teie räägite, kui kasulik on laevade küttesüsteemid gaasile üle viia. Millal? Muidugi ei torma keegi seda juba homme tegema. Nad maksavad 5–10 aastat trahve ja siis ajapikku kujuneb kaldal välja taristu, LNG-tootmine.
Praegu räägitakse sellest konverentsidel, kuid inimesi, kes soovivad sellesse investeerida, on vähe. Usun, et 2020. aastaks lööb see turg õitsele ja hakkavad tulema tellimused ka vastavate laevade ehitamiseks. Alguses tuleb kütus, siis hakkavad tegutsema laevaehitajad.
Millised on gaasikütuse kasutamise perspektiivid lennunduses? Seda ei ole teinud keegi pärast Nõukogude Liidu Tupolevi konstrueerimisbürood. Lähima 20 aasta jooksul ei tee seda ka keegi, sest see nõuab tohutuid investeeringuid, eeskätt ajudesse.
Need peavad olema teisiti mõtlevad inimesed. Palju aastakümneid sisendati meile, et me ei vaja vedeldamistehnoloogiaid. Milleks meile LNG, kui on toru?
Mida tõi tänavune automaraton Goluboi Koridor? 2008. aastast, mil korraldasime esimese automaratoni, on gaasiautode valik peaaegu kahekordistunud, gaasi tarbimine kasvanud 13 miljardilt kuupmeetrilt 30 miljardile kuupmeetrile.