Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Peletav hinnafetiš on hangetel oma aja ära elanud

    Eilses Äripäevas oli lugu Regio huvitavast lähenemisest ekspordi ja välisturgude osakaalu kasvatamisele ettevõtte tegevuses. Selleks loobutakse lihtsalt Eestis riigihangetel osalemisest, sest tegevjuht Ülo Säre sõnul pole firma tegelikult kümne aasta jooksul riigihangetest raha teeninud. Auru on läinud neile rohkem, kui tulemust (kasumit) tulnud.

    Regio näide on taas üks samalaadsete näidete reas, mis annab märku, et riigihangete korraldamise põhimõtteid on vaja muuta. Toimetuse hinnangul ei ole praegu lõviosas madalaimat hinda kummardaval süsteemil tulevikku. Rahulolematus sellega üha kasvab.
    Hiljuti mäletatavasti avaldas Eesti turult lahkuda kavatsev Põhjamaade ehituskontsern Skanska samuti nördimust siinsete riigihangete suhtes. Heites ette muu hulgas seda, et kogu vähegi võimalik vastutus püütakse panna hankelepinguga ettevõtja õlule.
    Rõhk ka teistele kriteeriumidele. Hind jääb edaspidigi riigihangetel üheks oluliseks kriteeriumiks, kuid oleme varemgi soovitanud, et senisest märksa olulisemaks peaksid muutuma usaldusväärsus ja läbipaistvus. See puudutab nii konkreetseid hankemenetlusi kui ka selles osalejaid. Läbipaistvuse suurendamisele aitab kaasa näiteks see, kui lisaks praegu avalikustatavatele materjalidele ja dokumentidele teha pärast võitja väljakuulutamist avalikult kättesaadavaks kõigi konkreetsel riigihankel osalenute pakkumised.
    Riigihangete seaduse eesmärk on tagada hankija rahaliste vahendite läbipaistev, otstarbekas ja säästlik kasutamine, isikute võrdne kohtlemine ning olemasolevate konkurentsitingimuste efektiivne ärakasutamine riigihankel. Paraku on ajapikku just madalaim hind muutunud määravaks ja tihti sisuliselt ainsaks otsustuskriteeriumiks hangete puhul. Ühelt poolt tundub see küll säästlik, kuid sageli on kaasa toonud ka tahtlikke või tahtmatuid alapakkumisi. Mis võib tähendada hiljem raha juurde küsimist, tööde tegematajätmist, järeleandmist kvaliteedis. Kokkuhoiust saab koonerdamine, mis lõppkokkuvõttes maksumaksjale kallimakski kujunenud.
    Hirm muutuste ees. Loomulikult soovivad ettevõtjad oma töö eest rohkem raha ja kasumit saada. Teisalt pole põhjust hankijal lihtsalt niisama ka rohkem maksta. Madalaima hinna kummardamise peamiseks põhjuseks on aga siiski süsteemi lihtsus. Teisalt mängib sageli rolli ka hankijate viitsimatus või soovimatus keerukamat ja komplekssemat hanget kokku panna. Kes see ikka tahaks keerukamat hanget või lepingut koostama hakata, kui on enam-vähem kindlalt ette teada, et selle ümber kerkivad vaidlused. Halvimal juhul võib see isegi karistuse kaasa tuua. Nii ongi senine “milleks riskida” praktika taandanud hanked madalaimale hinnale.
    Samas tuli ka sel nädalal Ehitusuudised.ee korraldatud Eesti Ehituskonverentsil 2013 mitut puhku esile, et ettevõtjate kõrval on üha enam rahulolematust ka hankijate endi hulgas. Nii vaadataksegi üha etteheitvama näoga rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna poole, kust võiks tulla punnseisu leevendavaid lahendusi.
    Kuuldavasti on selle osakonna lauale kogunenud juba paras ports riigihangete süsteemi kohendamiseks tehtud ettepanekuid. Või vähemasti ollakse sealgi väga hästi kursis eeltoodud probleemidega. Toimetus soovitab igatahes rahandusministril ja tema alluvatel hiljemalt kohe pärast seda, kui kiired riigieelarvega seotud küsimused lahenduse leiavad, asuda riigihangete teemaga tõsiselt tegelema.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Järgmine eestlane viis oma frantsiisi Dubaisse
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.