Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Idufirmad vanadele pinnuks silmas

    Populaarsust koguvad idufirmad vallutavad vanade olijate pahameelt trotsides turge.

    2010. aastal USAs turule tulnud Uberi taksoäpi kasutamine on lihtne – telli endale rakendusest nupuvajutusega juhiga auto, vaata kaardilt selle asukohta ja peale sõitu saad mobiili kaudu ka maksta. Pealtnäha kergete nippidega on aga väikesest idufirmast saanud ülemaailmne ja edukas ettevõte. Eelmisel kuul pandi Uberi teenused tööle rekordiliselt mitmekümnes uues linnas, nende seas ka Euroopa metropolides nagu Lissabonis ja Peterburis.
    Taksofirmad vihased. Traditsioonilise taksondusega tegelevad firmad Uberi turule tulekuga rahul ei ole. Põhjuseid on kaeblejate sõnul mitu – kõige suuremaks probleemiks peetakse aga seda, et Uberi autode juhid ei oma taksojuhi litsentsi, mis on omakorda taksofirmade väitel ohuks sõitjale. Samuti kritiseeritakse ettevõtte ärimudelit, mis põhineb suurema nõudlusega ajal hinna tõstmisel – näiteks maksavad Uberi teenused tipptundide ajal rohkem.
    Vastusseis taksofirmade poolt on läinud nii kaugele, et Euroopas mitmes linnas toimusid eelmisel kuul Uberi-vastased protestid. Suurim streik leidis aset Londonis – taksojuhid jäid autodega tänavatele seisma ja tekitasid liiklusummikuid. Meelt avaldati ka Pariisis, Madridis ja Berliinis.
    Eestil omad. Ühendriikide idufirmad pole ainukesed, mis vanadele tegijatele jalgu jäävad. Eestist alguse saanud isikult-isikule laenuteenust pakkuv Bondora on tänu oma kasvule tõusnud pankade ja teiste laenuandjate seas häirivaks teguriks. Platvormi omava isePankur ASi juhataja Pärtel Tombergi sõnul peavad nad pidevalt võitlema erinevate konkurentide poolt esitatud süüdistustega. „Ühel hetkel, kui me agressiivsemalt turundasime ja turgu haarasime, siis me pidime kord nädalas tegelema lobitöö tulemusel tekkinud nõuetega,“ ütles Tomberg.
    Otse ei ütle aga keegi midagi, süüdistused tulevad Tombergi väitel erinevate ametite kaudu – Bondorat on pommitanud näiteks tarbijakaitseamet ja erinevad juristid, kusjuures valdavalt on tarbijakaitsesse Bondorat kaevanud teised ettevõtted, mitte tarbijad. Tombergi sõnul on selle põhjuseks laenufirmade ja pankade madal reputatsioon, mille tõttu ei julge nad otse rünnata. „Kui võetakse avalikult sihikule inimeste vaheline platvorm, siis see ei ole üldiselt mõistlik,“ arvas ta.
    Välismaa meedias laineid löönud Eesti rahavahetusega tegeleva Transferwise’i agressiivsetele reklaamikampaaniatele maailma pangad veel vastulööke teinud pole. „Ülemaailmne valuutaturg on hiiglaslik - räägime triljonitest eurodest, mis aasta jooksul omanikku vahetavad. See on ka üheks põhjuseks, miks TransferWise’i konkurentideks olevad pangad ei ole seni jõuliselt reageerinud. Innovatiivsed ja tehnoloogiliselt esirinnas olevad pangad on aga hoopis meie koostööpartneriteks, sest nad näevad selles vastastikkust kasu,“ ütles TransferWise’i üks asutajatest Taavet Hinrikus.
    Kaikad lendavad kodaratest mööda. Olenemata konkurentide pahameelest on nende kaebused enamuses siiski rahuldamata jäänud – idufirmad tegutsevad edasi ja hammustavad turust aina suuremaid tükke. Bondora klientide arv ületas juuliks 100 000 inimese piiri, TransferWise’i eduloost annab aimu juba suurinvestorite Richard Bransoni ja Peter Thieli rahasüstid.
    Pärtel Tombergi sõnul ei ole süüdistuste tõttu nende firmas midagi kardinaalselt muutunud. „Pole ühtegi teemat, millel oleks tõepõhja all olnud. Kannatab vaid see, kui sa tegeled teenuse arendamise ja klientide teenindamise asemel erinevate süüdistustega. See võtab aega ja energiat.“
    Ka Uberi konkurendid ei saa viimaste uudiste üle rõõmustada - eelmisel neljapäeval võitis näiteks ettevõte lahingu, kui Londoni transpordiamet otsustas, et Uberi telefonirakendust ei saa pidada taksomeetriks ja seega ei saa seda kasutamast keelata. Sõja lõplik tulemus selgub aga kohtus, kuhu ettevõte ka kaevati.
    Samuti on lühikeseks jäänud erinevad Uberi vastased keelud. 2012. sügisel San Francisco munitsipaaltranspordiameti poolt rakendatud tegutsemiskeeld tühistati juba järgmise aasta jaanuariks. Sama juhtus Virginia osariigis, kus sarnane keeld eemaldati tänavu juuli alguses, ainult kuu aega peale selle kehtestamist. Uber on praeguseks veel keelatud linnades nagu Brüsselis ja Pittsburghis.
    Uber ise on pahameelt trotsinud ja püüdnud tavataksode juhtidega ka koostööd teha – juunis tuldi välja rakendusega UberTaxi, mis võimaldab läbi äpi ka Londonis tavataksosi tellida. Omakasuna saab ettevõte 5% teenitud rahast endale.
    Ka Pärtel Tomberg loodab, et pikemas perspektiivis Bondora ärisuhted pankadega paranevad. „Tõenäoline tulevikustsenaarium on see, et kui klient soovib majalaenu või liisingut, siis me suunaksime ta oma partnerpanga juurde,“ ütles ta lõpetuseks.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.