• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,3%39 692,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,3%39 692,65
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 05.09.14, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Turuosa suurendamine Olerexi moodi

On 2013. aasta 19. veebruar. Äripäevas ilmub kaanelugu näpunäidetest, kuidas langeval turul ellu jääda. A. Le Coqi juht Tarmo Noop loetleb loos: “Suurenda turuosa, suurenda eksporti, paranda kasumlikkust, kontrolli kulusid ja viiendaks, vii ellu neli eelmist.”
Turuosa suurendamise soovist saladust mitte tegev kütusefirma Olerex ostab samal päeval ühelt tundmatult osaühingult INV T üle 240 000 euro eest kütust. Iseenesest väike fakt muutub kõnekaks, kui lisada kaks asjaolu.
Esiteks ostis Olerex paberite järgi sellelt tundmatult osaühingult kütust mullu kolmel kevadkuul 13 miljoni euro eest ja müüs samale osaühingule pea 15 miljoni euro eest. 15 miljonit eurot moodustab seejuures 8% pirakat tanklaketti omava Olerexi aastakäibest. Tihti toimusid vastastikused ostu- ja müügi­tehingud veel samal päeval. Miks sellised edasi-tagasi tehingud üleüldse toimusid, võib vaid oletada. Nagu ka seda, kui pikalt selline koostöö tegelikult toimuda võis.
Ja teiseks, tundmatu osaühing kuulus Oleg Belokrõlovile. Jah, samale mehele, kes jooksis hiljuti uudistest läbi kui tegelane, kes mõisteti kokkuleppemenetlusega süüdi riigilt üle 30 miljoni euro käibemaksu väljapetmises muu hulgas ka oma INV T OÜga.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Ebameeldiv kontekst. Äripäeval pole täna mitte esimene kord kirjutada Olerexist võtmes, kus firma nimi käib mingil kombel läbi ebameeldivas kontekstis. Kütuseturul on ebameeldiv kontekst pea alati seotud maksupettusega. Oleme kutsunud kütusefirmat üles kogu oma tarneahelat avalikustama. Mitte vaid üht väidetavat võtmetarnijat, kes on usaldusväärne, kuid pole kaugeltki ainus.
Tänase põhiloo valguses kutsume Olerexi üles järgima oma kodulehel olevaid põhiväärtusi – ausus, hoolivus, ettevõtlikkus, usaldusväärsus, keskkonnahoidlikkus. Lubate ju oma kodulehel, et lähtute äritegevuses seadustest ja käitute eetiliselt. Ütlete, et käitute nii, nagu ootate, et teised käituks teiega. Kas olete täiesti kindlad, et seda tahate? Näiteks riigihangetel, kus osalete üsna aktiivselt ja edukalt?
Vastastikune kasu. Toimetus ei saa ega tahagi väita, et Olerex osales maksupettuses, kuid näitame, et ettevõte tegi mullu kolme kevadkuu jooksul intensiivselt kaupa firmaga, kelle tegevus ei saanud turul toimuvast teadlike silmis äratada usaldust toona ja kes praeguste teadmiste valguses oli lausa suurejooneline maksupettur. Miks küll? Lihtne vastus on, et selline äripartnerlus pidi olema kasulik ka Olerexile, mitte ainult pettur Belokrõlovile.
Olerexi juhtide selgitused jäävad pehmelt öeldes väheveenvateks, seega tsiteerime asjatundjat. Maksuameti juht ütleb tänases loos, et tundmatutelt äriühingutelt ostetakse kütust odavaima hinna alusel, mis on saavutatud aga käibemaksupettuse teel. Ja kui on olemas tanklakett, kes on nõus sellist maksuvaba kütust ostma, on petturitel skeem koos, märgib Helm, lisades lootuse, et ettevõtjad ja avalikkus annavad Olerexile oma edasise tegutsemisega sobiva hinnangu.
Olerex on tegutsenud 20 aastat. Annab tööd 300 inimesele. Investeerib tänavu laienemisse 5 miljonit. Seda kõike oleks narr mõttetuks teha. Turuosa suurendamiseks on ka teisi teid, kui eetiliste nurkade ümaraks ajamine.
Selge on see, et Olerex polnud ainus maksu­petturite kütuse turustaja. Ent see pole vabandus. Turu suurimaks pürgiv jaekett võiks Äripäeva veendumuse kohaselt olla eeskujuks, mitte vastupidi.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 5 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele