Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hoiatus 1937. aastast

    USA FöderaalreservFoto: Scanpix/Reuters

    Keskpanga ülimadalate intressimäärade perioodist väljumist plaanivad USA keskpankurid ei saa mööda vaadata Suurest Depressioonist läinud sajandi alguses, mil liiga ennatlik stiimuli lõpetamine majanduse tagasi langusesse lükkas.

    Aasta oli siis 1937, mil USA keskpank näilise majanduse toibumise järel rahapoliitikat koomale hakkas tõmbama, et siis mõne aja pärast jälle kurssi muuta, kui majandus langusesse läks, meenutab agentuur Bloomberg.
    Et oht viga korrata on olemas, ilmneb küsitlusest 22 suurima USA võlakirjakaupleja hulgas, kes teevad tehinguid otse USA keskpangaga. Nad hindavad tõenäosuse 20%-le, et Föderaalreservil, mis plaanib tuleval aastal esimest korda 2008. a lõpust intressimäärasid taas tõstma hakata, tuleb need kahe aasta perspektiivis nulli tagasi langetada.
    „Tõenäosus on ebamugavalt kõrge, kuna praegu pole tegemist tüüpilise majandustsükli ega tüüpilise toibumisega,“ ütles TD Securities USA LLC osakonnajuht Eric Green. Juba see, et Föderaalreserv sellise küsitluse korraldas, näitab kõhklusi.
    „Ma arvan, et meie jaoks on täna suurim risk rahapoliitika karmistamine enneaegselt,“ ütles Chicago föderaalreservi president Charles Evans septembris Washingtonis peetud ettekandes. „USA kogemus Suure Depressiooni päevil – eriti mis puudutab 1937. aastat – on rahapoliitika ajaloolaste jaoks klassikaline näide.“ Pärast seda, kui Föderaalreserv majanduskasvu ja inflatsiooni taastumise peale pankade reservinõudeid tõstis ja valitsus katteta kulutusi kärpis, läks majandus tagasi langusesse ja deflatsiooni, meenutas Evans.
    Ennatlik rahapoliitika karmistamine 1930ndatel aastatel osutus kohutavaks veaks, nentis New Yorgi föderaalreservi president William C. Dudley samal kuul peetud agentuuri Bloomberg seminaril. „Seda tuntakse 1937. aasta vea nime all.“
    Maailmamajanduse olukorras on toonase ja tänase vahel ilmsed paralleelid. „Toona oli maailm eksportkaupadest üleujutatud ja ka täna on liiga palju eksportkaupa,“ ütles Mizuho Securities USA Inc peaökonomist Steven Ricchiuto. „Me oleme ehitanud maailma, kus oleme arenevates riikides saavutanud tohutu kasvu ühe mudeliga: kasv ekspordi abil. Probleem on selles, kuhu see eksport kõik minema peaks?“
    Maailmamajanduse nõrkus ja dollari tugevnemine vähendavad nõudlust USA kaupade järele ja hoiavad inflatsiooni tagasi. Aeglustuv inflatsioon tugevdab veelgi argumente selle poolt, et mitte liiga ennatlikult rahapoliitikat karmistama asuda, ütles Brown University majandusprofessor ja endine New Yorgi föderaalreservi ökonomist Gauti Eggertsson. 1937. aastal seda muret ei olnud. Toona muretsesid inimesed ülemäärase inflatsiooni pärast. „Inflatsioon on olnud väga madal ja nii on veelgi vähem põhjust rahapoliitikat koomale tõmmata.“
    Ettevaatlikuks sunnib USA keskpanka ka teiste maailma keskpankade tegevus. Jaapani keskpank on värskelt jõuliselt stiimulit suurendanud, Rootsi keskpank kärpis äsja intressimäära nulli, olles samuti sunnitud oma vahepeal juba rahapoliitika karmistamisele pööranud kurssi muutma. Ka Euroopa Keskpank on olnud sunnitud kurssi muutma – pank tõstis intressimäärasid nii 2008. kui ka 2011. aastal, kuid oli seejärel sunnitud rahapoliitikat oluliselt leevendama. Euroala riskib viimase kuue aasta sees juba kolmanda majanduslangusega. 
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.