Kadri Põlendik • 17. veebruar 2015
Jaga lugu:

Milline idufirma maksis enim makse?

Transferwise`i Tallinna kontor.  Foto: Raul Mee

Vaid mõne aasta tegutsenud idufirmadest on saanud usinad maksumaksjad, kellest enim tasus riigile makse ligi miljardi dollarise väärtusega ettevõte.

Maksuameti aasta alguses avaldatud tabelist selgub, et mullu augustist detsembrini tasutud tööjõumaksude poolest on kõigi maksukohustuslaste seas esimene idufirma alles 327. kohal. Sinna platseerus loomulikult rahaülekannete teenust pakkuva TransferWise'i Eesti filiaal. Mullu 200 töötajat palganud ettevõttes on palgal umbes 250 inimest, kellest suurem osa töötab Tallinnas. Eesti riigile tasus ettevõte tööjõumakse 575 000 eurot.

Võrdluseks - 2003. aastal samuti idufirmana alustanud Skype tasus Eestis tööjõumakse 5,8 miljonit eurot ehk 10 korda rohkem kui praegu veel idustaatuses olev ettevõte. Samas tuleb silmas pidada, et Skype ei tegutse ainult Eestis, seega on nende maksukoormus märksa suurem. Sama on ka TransferWise'iga, mille peakontor asub Londonis, mistõttu sealsete töötajate eest maksab ettevõte tõenäoliselt Ühendkuningriigile.

Maksuameti tabel maksukohustuslaste tasutud maksudest

Reastatud on mullu augustist detsembrini riigile makse tasunud juriidilised isikud ja füüsilisest isikust ettevõtjad.

Tööjõumaksude alla on maksu- ja tolliamet koondanud kinnipeetud tulumaksu, sotsiaalmaksu, kogumispensionimakse ja töötuskindlustusmakse.

Kõikide riiklike maksude summasse on arvestatud kinnipeetud tulumaksu, sotsiaalmaksu, erijuhtude tulumaksu, hasartmängumaksu, käibemaksu, tollimaksu, raskeveokimaksu, maamaksu ning alkoholi-, tubaka-, kütuse-, elektri- ja pakendiaktsiisi.

Äripäeva koostatud tabelis on välja toodud 20 suurimat idufirmadest maksumaksjat.

AdCashis palk 2500 eurot

Suuruselt teine tööjõumaksude tasuja on mullu Eesti päritolu idudest suurima investeeringu saanud AdCash. Eelmisel aastal palkas ettevõte üle 70 inimese ja kolmekordistas oma töötajaskonna, kuhu kuulus tänavu jaanuaris 106 inimest. Keskmine brutokuupalk oli AdCashis eelmisel aastal ligikaudu 2500 eurot.

"Me oleme märkimisväärselt suurendanud oma töötajate palkasid ja jagatud boonust. Parimate tulemustega töötajad saavad preemiaid," selgitas AdCashi asutaja Thomas Padovani. Ta lisas, et palju kulutatakse ka kontorimugavustele ja erinevatele firmaüritustele.

Padovani ütles, et töötajaid on Eestist raske leida, kuid tema hinnangul on andekate ja kogemustega IT-inimeste leidmine raske igal pool maailmas. "Eestis on siiski võimalusi ja tänu oma ettevõtte mudelile saame kasutada oma harukontoreid, et leida selliseid inimesi, kellest Eestis on puudus," märkis Padovani.

AdCash peaaegu kahekordistas oma käibe, mis kasvas 25 miljonilt eurolt 2013. aastal 43 miljoni euroni 2014. aastal. Eelmise aasta olulisimad investeeringud tehti inimestesse - lisaks töötajate arvule kolmekordistus IT-meeskonna suurus, loodi ka tugev andmeteadlaste meeskond.

"Näitajad on head ja väga kiiresti kasvava firma juhtimisel on paratamatult üllatusi, kuid siiani pole olnud ühtegi suurt üllatust. Kõik läheb plaanide järgi," kommenteeris Padovani eelmise aasta tulemusi.

Mullu saadud 20 miljoni eurose investeeringuga plaanib AdCash oma valdkonnas leida mõne välismaa ettevõtte, mida omandada. See on ka üks 2015. aasta olulisemates plaanidest, lisaks ettevõtte arendamisele ja laiendamisele.

Oluline on töötajate rahulolu Ragnar Sass, Pipedrive'i asutaja

2014. aastal palkasime Eesti kontorisse juurde 30 uut töötajat. Aasta lõpu seisuga oli meil Tallinnas 52 töötajat, California kontoris 7 töötajat. Samas 2015. aasta esimese seitsme nädalaga on meie töötajate arv kasvanud juba kuue võrra.

Keskmine brutopalk jaanuaris oli 2700 euro kandis. Eelmisel aastal see mõnevõrra tõusis. Lisaks on igal töötajal peale katseaega võimalus osa saada ka firma aktsiate optsiooniprogrammist, seetõttu on töötaja tegelik töötasu märkimisväärselt suurem.

Mulle on paganama oluline ka olemasolevate töötajate rahuolu. Et meil on Eesti üks kõige väiksemaid kaadrivoolavusi, sest 4,5 aasta jooksul on firmast lahkunud vaid 3 inimest, siis suudame ka siin konkurente ületada. Samuti on Euroopa üks paremaid arendusmeeskondi üha suuremaks motivaatoriks, miks programmeerijad soovivad Pipedrive'i tööle tulla.

Pipedrive'i jaoks oli lõppenud aasta väga võimas. Meil on maksvaid kasutajaid juba 130 erinevas riigis. Üks kasvumootoreid on jätkuvalt olemasolevate kasutajate väga positiivsed soovitused. Kõige kiiremini kasvas tulu seejuures Brasiilias ja hispaania keelt kõnelevatelt turgudelt.

Firma käive jätkas sama kiires tempos kasvu nagu 2013. aastal. Tervikuna oli üldtulemus parem, kui prognoosisime. Aasta tulemus oli endiselt kahjumis, kuid see number vähenes iga kuu tublisti, hoolimata sellest, et jätkasime aktiivseid investeeringuid.

Plaanime 2015. aasta teises pooles jõuda tagasi kasumisse ning selle aasta esimese kuu positiivne tulemus tõestas, et oleme eesmärgi saavutamisel graafikust isegi veidi ees.

Creative Mobile ootab kasvu

Tööjõumaksude pingereas kolmandal positsioonil on kohalik edukaim mängutootja Creative Mobile, mis on viimastel aastatel jõuliselt kasvanud. Eelmisel aastal umbes viis miljonit eurot käivet teeninud ettevõte on hoo maha võtnud ja keskendub keerulistes konkurentsitingimustes kvaliteedi tõstmisele.

"Turul on tekkinud liidrid, kelle reklaamikulud on üle 10 miljoni euro kuus ja loomulikult on see muutnud teiste elu raskemaks," ütles Creative Mobile'i asutaja ja juht Vladimir Funtikov. "Kuna see oli täiesti prognoositav, oleme investeerinud kasutaja väärtuse tõstmisesse. Tegemist on toodetega mis on eelkäijatega võrreldes täiesti teisel tasemel, aga kuna need on enamasti soft launch'i (lansseerimine piiratud hulgale kasutajatele - toim) faasis, siis nende käive oli veel suhteliselt väike," selgitas ta. Eelmisel aastal paremat tulemust ei oodatudki, sest kõik suuremad projektid jõuavad turule sel aastal, mil oodatakse müügitulu kasvu. Funtikovi hinnangul läheb üldiselt kõik plaani järgi, kuid natuke aeglasemalt, kui tahaks.

Idufirmas on tööl umbes 75 inimest ja Funtikovi sõnul on ettevõttes palk kasvanud - veebruaris oli keskmine netopalk natuke üle 1600 euro. Samas tõdes ta, et tööjõu leidmine on endiselt Creative Mobile'i suurim probleem.

"Töökuulutustele vastavad enamasti ameeriklased, ukrainlased, sakslased, venelased ja grusiinid. Eestis aga on vähe kohti, kus võiks areneda hea mängudisainer või mängumootori programmeerija," rääkis Funtikov. Olukorra parandamiseks on plaanis korralda Eestis konverents, millega loodetakse siinset ärikeskkonda reklaamida.

Raske leida arendusjuhte

Neljas suurim tööjõumaksumaksja idufirmade seas on ZeroTurnaround, mille meeskond kasvas eelmisel aastal kokku 160 töötajani. Ettevõtte juht Jevgeni Kabanov ütles, et kõige enam arenes Bostoni kollektiiv, kus töötab üle 100 inimese. Eestis on tööl üle 50 inimese.

Kabanovi sõnul tõusis mullu ka ettevõtte keskmine palk. "Eestis on kogu meie R&D (uurimine ja arendus - toim) meeskond ning meil töötavad ainult tippspetsialistid. Seega on ka keskmine palk kõrge," ütles ta, jättes täpse palganumbri nimetamata.

Sarnaselt teistega on ZeroTurnaroundil raske leida tööjõudu, eriti toote- ja arendusjuhte. "Eestis on neid vähe ja õppimisinstituudid on peaaegu olematud. Seega peame ise suure töö ära tegema õpetamisel ja koolitamisel," selgitas Kabanov.

Mullu suurimaks edusammuks nimetas ta uue toote XRebel käivitamist ja turuletoomist. Ettevõte kasvab tema sõnul jätkuvalt kiiresti. Täpsetest arvudest ta ei rääkinud, märkides vaid, et mullused käive ja kasum olid ootuspärased ning piisavalt on saadud kogemusi, et ennustada oma tulemusi terveks aastaks 5% täpsusega.

Kabanov ei välistanud, et ka tänavu võidakse taas raha kaasata, et kasvu veelgi kiirendada. Eelmisel aastal sai ZeroTurnaround investoreilt kuus miljonit dollarit ehk üle viie miljoni euro.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Hetkel kuum