15. oktoober 2015 kell 4:30
Uudised
Ainult tellijale

Iga klõps ei sobi tootefotoks

Mistahes toote müügi ja turundamise puhul on korralik tootefoto enam kui suure kaaluga,  Foto: Andres Haabu, Äripäev

Kuigi alles esimesi samme tegevatel mikroettevõtetel on tihti arusaam, et tootefoto tellimine võib minna kulukaks ja seetõttu on lihtsam need ise valmis teha, ei ole see enamasti mõistlik lahendus.

Mistahes toote müügi ja turundamise puhul on korralik tootefoto enam kui suure kaaluga, sest  see on investeering, mis mõjutab nii vahetut müüki kui ka toote edasist käekäiku ja -eluiga, kirjutab 16. oktoobri Äripäev mikroettevõtte rubriigis.

Fotostuudio Fotokoda peremehe ja fotograafi Raivo Tiikmaa sõnul on väike- ja mikroettevõtjad tõepoolest üpris hinnatundlik kliendirühm, kes sageli alles oma ettevõtjatee alguses. "Esmalt vaadatakse rahakotti, siis vaadatakse fotograafile otsa ning siis jälle rahakotti,“ kirjeldas Tiikmaa naljaga pooleks väikeettevõtja ning fotograafi hinnaläbirääkimisi, mis meenutab tema sõnul Tõnissoni kodunt lahkuda soovimise juttu, kui koolivend Tootsi tuleb raha laenama.

"Väikeettevõtja põhieesmärk on ellujäämine ja enamasti keerlevad tema peas sootuks muud mõtted kui tootefotod. Eriti alguses,“ tõdes ta.

"Internet kubiseb metsa läinud otsustest pildid ise teha," jätkas ta. "Isegi kui ütled kliendile, et pole hea mõte kesiseid pilte avaldada, heidetakse pilk firma rahakotti, vangutatakse pead ja pannakse ikka,“ kirjeldas ta tavapärast käitumist.

Nutiajastu on Tiikmaa sõnul küll veidi varasemaid põhitõdesid muutnud, kuid päris ilma oskusteta tasemel tootefotot ei saa. Sellel on tema hinnangul ka väga selged põhjused – hea tootefoto ühed olulisemad eeldused on kogemus ja oskus fotot töödelda.

Tiikmaa nentis, et siiski pole põhjust väita, et ilma kvaliteetse tootefotota ei saa head müüki tulla. "Ma nii resoluutne ei oleks. Pigem võimaldab hea pilt pikemas perspektiivis müüki suurendada,“ märkis ta.

Eriti vajalik on tema hinnangul professionaali kasutamine toodete puhul, mis vajavad modellide, suuremate ruumide või stuudio kasutamist. Professionaali kätt vajavad ka suuremõõtmelised tooted.

Tootefotosid tellima asudes:

Selgita välja, kas fotograafil on kogemus tootefotodega – tutvu tema portfoolioga, nii tead, mida oodata.

Küsi detailne ja võimalikult selgelt lahtikirjutatud hinnapakkumine – mitu pilti tehakse, kas hind sisaldab pilditöötlust, kui suured on failid jne. See aitab ära hoida ebameeldivaid üllatusi või oodatust suuremaid kulutusi.

Kui hind on väga oluline, küsi pakkumisi mitmelt fotograafilt.

Mõtle eelnevalt läbi, mida täpselt soovid pildistada ja mida soovid rõhutada – kas soovid valgel taustal tootefotosid või lavastatud reklaamfotot.

Selgita välja, mida nendelt fotodelt ootad ja milline peaks olema pildi lugu, kellele see on suunatud.

Investeering tulevikku

Meditsiiniliste seente baasil USAs valmistatud toidulisandeid müüva OÜ Maxx Pharma juhatuse liige Indrek Tammemägi on tootefotodest rääkides seisukohal, et küsimus on tõesti eelkõige rahas.

"Mõni aeg tagasi oli meie müüdavate toodete valik märksa suurem – oma sadakond artiklit – ning siis olime tõesti valiku ees, kas nii suures mahus tootefotode tellimine oleks mõeldav ja argumenteeritud,“ rääkis Tammemägi.

Tootefotod olid ettevõttel olemas, ent need pärinesid Ameerikast ning kuna tooteid oli palju, polnud nende kvaliteet kõige parem. "Nüüd on meil valikus väiksem arv tooteid ja saame pöörata visuaalsele poolele rohkem tähelepanu,“ märkis ta.

Et suur osa kaupu ostetakse interneti teel, tellis ettevõte fotod, mis nüüd kodulehte ehivad, professionaalselt fotostuudiolt. "Oleme nendega väga rahul ning loodame, et heal tasemel tootefotod koduleheküljel aitavad kaasa professionaalse üldmulje loomisele, investeering tootefotosse on investeering tulevikku,“ lausus Tammemägi.

Komposiitmaterjalidest süstasid tootva FOX.MIT.OÜ/World of Kayaks juhatuse liige Matti Tuul sõnas, et nende ettevõte on tellinud fotograaf Eiko Lainjärvelt mitme tootegrupi pilte.

Et lõviosa toodangust moodustavad eriprojektid, teeb ettevõte jaeklientidele suunatud reklaami vähe. "Siiski on tootefotod väga olulised meie edasimüüjate jaoks. Need on kasulikud ka meie portfooliole – saame uute klientidega kohtumisel tutvustada tooteid, mida oleme varem valmistanud,“ selgitas Tuul.

Ta lisas, et võib oma kogemusele tuginedes julgelt väita, et professionaalse teenuse tellimine on odavam kui ise nikerdada. "Tootest olenevalt on palju nüansse, millele tähelepanu pöörata - tehnika, stuudio, loodus, pildi töötlemine,“ loetles Tuul põhjuseid, miks tasub usaldada fotode tegemine oma ala spetsialistile.

Kvaliteetne tootefoto on ettevõtte visiitkaart number üks. "Ja isegi kui nutitelefonid pakuvad juba 20 MP foto tegemise võimalust, ei suuda vajalike teadmisteta me seda ikkagi vaatajani viia,“ sõnas Tuul.

Tiikmaa sõnul nõuab tegelikult mistahes müük pilti, sest klient soovib näha, milline toode välja näeb. Keerukas on tema sõnul näiteks messipilt, sest see on lihtsast fotost üsnagi erinev – see peab olema suuremõõtmeline ja särav, näidates soovitavalt ka inimesi.

Juht ei saa alati kõike ise otsustada

Firmajuht peaks, ka mikroettevõtte puhul, alustama sellest, et laseb fotograafil või meediafirmal tegutseda. "Viimastel on rohkem kogemust, milline pilt müüb. Aga tihti nõuannet eiratakse, sest juht tahab kõike enda kontrolli all hoida. Selle tulemus on mossis näod ja sobimatu materjal,“ kirjeldas Tiikmaa.

Parima tulemuse saab tema sõnul juhul, kui tekib nn püsisuhe – kindel piltnik tegeleb kindla firmaga, tunnetades nii konkreetse ettevõtte ja toote olemust.

OÜ Eikophoto omaniku Eiko Lainjärve poole pöörduvad suuremjagu just väikeettevõtted. "Väikeettevõtetest need, kes teadvustavad korraliku foto vajadust,“ märkis Lainjärv.

Ta lisas, et veebipoes asju müüvad firmad tunduvad rohkem fotosid tähtsustavat kui need, kel poodi pole, mis on ka loogiline – veebipoe puhul on foto ainuke asi, mida klient näeb.

Lainjärve sõnul on fotograafi jaoks valgus A ja O. Seetõttu soovitab ta ettevõtjail hea tootefoto saamiseks kasutada professionaali teenust või vähemalt minna koolitusele, et õppida, kuidas asi käib. "Selle viimasega kaasneb muidugi tehnika soetamise vajadus ja ajakulu, mis ei pruugi alati mõttekas olla,“ sõnas ta.

 

Amatöörlik mulje võib kliendi ära ehmatada

Lainjärv lisas, et ilma eelneva kogemuseta tehtud lihtsad klõpsud võivad jätta ettevõttest amatöörliku mulje, mis võib kliendid ära hirmutada.

Fotograaf Egerta Laine sõnul paneb hind paika nii soovid kui ka võimalused, sest väikeettevõtja on hinnatundlikum. "Nagu me ei paranda ise oma hambaid ega ehita ise oma maja, kui meil sellest aimugi pole, nii ei soovita ma ka tootefotosid ise tegema hakata, kui fotoasjandusest suuremat aimu pole,“ rääkis Laine. Hea foto tähtust ei tasuks tema sõnul alahinnata.

Mitte iga toote puhul ei ole foto kvaliteet müügi puhul määravaim tegur. "Ent olen märganud, et kui näiteks kinnisvarast on tehtud head fotod, toimub müük märksa kiiremini kui kehvade fotodega. Kindlasti on pildid olulised emotsiooni tekitamisel ja see on see, mis aitab müüa,“ rääkis Laine.

Kriitilise kaaluga on tootefoto Laine sõnul toiduainete, kohvikute ja restoranide puhul. "Mõnikord piisab lihtsast minimalistlikust tootefotost, mõni teine toode aga nõuab suuremat fotolavastust,“ märkis ta.

Mõnda teenust kajastav elav pilt võib olla eriti tõhus, sest emotsioon on vahetu ja tõeline. "Suurte printide puhul leian, et pilt peab olema erksate toonidega ja silmatorkav või tugeva emotsiooniga,“ lisas ta.  

"Üldiselt on levinud arusaam, et mida kallim toode, seda professionaalsem peab selle presenteerimine, sealhulgas kasutatav fotomaterjal, olema,“ lisas Lainjärv, kelle sõnul on samas soodsaim lahendus lihtne valgel taustal tehtud tootefoto, mille tellimine tavaliselt väga kulukas ei ole. "Lavastatud reklaamfotod on muidugi kallimad, sõltudes töö mahust. Ühtset hinnataset on raske määratleda, sest vajadused on väga erinevad ja sellest tuleneb ka töömahu erinevus,“ selgitas Lainjärv.

Hinnad väga erinevad

Tiikmaa sõnul peab paika käibetõde, et väga soodsalt väga head ei saa. 

Et lihtsa valgel taustal tootefoto tellimine ei ole suur kulu, peaks Lainjärve sõnul see olema minimaalne tase, mida ettevõte oma tooteid presenteerides teeb. "Kas lihtsa tootefoto asemel tasub teha lavastatud reklaamfoto vms keerulisemat ja kulukamat, sõltub ettevõtte eelarvest ja klientidest," lisas ta.

Laine sõnul pole keskmisest hinnast kuigi kerge rääkida, sest nii palju kui on tegijaid, on ka erinevaid hindu. Ta soovitas fotograafi tellimisel vaadata tema portfooliot või paluda näiteid tehtud töödest, et saada aimu fotograafi käekirjast. Laine sõnul on soovituslik paluda fotograafil hinnapakkumine detailselt lahti kirjutada ehk mida hind täpselt sisaldab – mitu pilti, kui suured failid, kas pilte töödeldakse jne.

Autor: Kairi Oja, kaasautor

Hetkel kuum