Marge Väikenurm • 22. oktoober 2015 kell 4:15

Konkurendid: Eesti Energia mängib hindadega peitust

Alexela Energia juht Jaak Urmi hämmastab konkurentsaiemti aeglus Eesti Energia konkurentide kaebuse lahendamisel.  Foto: Andras Kralla

Konkurendid ja elektrihinna võrdlusportaalid heidavad Eesti Energiale ette hindade varjamist, samuti pole pooleteise aasta jooksul lahenenud nende mure ühtse arve esitamisega.

Eesti Energia konkurendid saatsid eelmise aasta suvel konkurentsiametile kaebuse, sest ei saa esitada ühist võrgu- ja elektriarvet. Ehk siis, kui Eesti Energia saadab kliendile arve, on sellel kirjas nii võrguteenusele kui ka elektrile kuluv summa. Teiste pakkujate kliendid leiavad aga iga kuu postkastist kaks arvet. "Klient küsib seepeale, miks ta ei saa oma elektrimüüjalt ka võrguarvet," nentis Alexela Energia tegevjuht Jaak Urm, et nii on Eesti Energial eelis, millega mugavusele panustavaid kliente enda juures hoida.

Kaebusele allkirja andnud Urm on pettunud, et konkurentsiamet siiani kaebust menetleb. “Ootame poolteist aastat vastust, miks suurim võrguettevõte ei luba teistel elektrimüüjatel esitada ühist võrguarvet,” ütles Urm, viidates Eesti Energia tütarfirmale Elektrilevi.

Urm tõmbas paralleeli ajast, kui Eesti Energia kaebas Eesti Gaasi konkurentsiametisse, et teada saada, kuidas kujuneb gaasi hind. Toona sai Eesti Gaas ettekirjutuse, mida tänaseni täidab. “Täiesti irooniline. Kellelgi ei ole praegu võimu Eesti Energia vastu astuda. See on absurdne, et konkurentsiamet ei võta seisukohta küsimustes, mis puudutavad Eesti Energiat. Väidan, et kuna Eesti Gaas ei olnud riigi omanduses, siis tulid need otsused kiiresti ja seadust järgides,” rääkis Urm.

Konkurentsiamet vastas, et probleemi lahendamine on lõpusirgel. Ameti avalike suhete juhi Maarja Uulitsa sõnul peab Elektrilevi lubama teistele müüjatele ühtse võrgu- ja elektriteenuse arve esitamist, mis aitaks neil Elektrilevi emaettevõtte Eesti Energiaga samadel alustel konkureerida.

„Eesti Energia eratarbijast klient on nõus maksma suuremat elektriarvet, sest hindab ühisarveldust rohkem. See on selgelt konkurentsieelis Eesti Energial,“ selgitas Urm arve olulisust. „Kui klient hinnavahet näeb, siis ta vahetab elektrimüüjat.“

Võimalik survestamine

Küsimusele, miks varem monopoolses seisundis olnud Eesti Energia konkurendid ei ole suutnud Elektrileviga kokku leppida, nagu seadus lubab, on Jaak Urmil vastus varnast võtta. „Võrguettevõtja ütleb, et nad tahaksid kokku leppida, aga nende emaettevõte Eesti Energia ei luba seda.”

Nii Eesti Energia kui ka Elektrilevi eitavad surve avaldamist. Veebruaris pidi konkurentsiamet siiski esitama Elektrilevile ettekirjutuse hoiatuse – alles seejärel nõustus Elektrilevi konkurentsiprobleemiga tegelema. Praegu käivad konkurentsiameti ja Elektrilevi vahel läbirääkimised üksikasjade üle.

Elektrilevi teatas, et toetab ühe arvega arveldamist. “Selleks tuleb aga luua reeglid ning lahendada andmevahetus võrguettevõtete ja elektrimüüja vahel eelistatult Eleringi Andmelao vahendusel,” kommenteeris Elektrilevi. Kusjuures Elektrilevi peab kõige mõistlikumaks lahtised küsimused õigusaktidega lahendada.

Eesti Energia varjab hinda

Konkurendid ja elektrihinna võrdlusportaalid heidavad Eesti Energiale ette ka pakettide hinnakirja varjamist, mis on väldanud aasta aega.

Konkurentsiamet teatas, et pole konkurentsi kahjustamise kohta avaldusi saanud, kuid soovitas ettevõtjatel ühendust võtta, kui viimased tunnevad, et nende konkurentsivõimele liiga tehakse.

Tegelikult saabus üks päring ametile juba läinud detsembris Datahouse OÜ-lt, mis haldab portaali elektrihind.ee. Portaali vedav Kert Valbet tõi siis esile, et Eesti Energia eemaldas ainsa elektrimüüjana avaliku hinnakirja oma kodulehelt, mis viitab soovile läbipaistvust vähendada, et agressiivselt oma positsiooni turul kinnistada. Konkurentsiamet kostis toona, et hinnangu annab tarbijakaitseamet, mis aga hinnakirja haihtumises probleemi ei näinud.

Konkurentsiseaduse järgi ei pea turgu valitseva ettevõtja hinnakujundus alati lausavalik olema, kommenteeris praegu konkurentsiamet. Alexela Energia juht Jaak Urm leiab, et Eesti Energia rikub hinnakirja peites konkurentsiseadust, mis ütleb, et kui ettevõttel on turuosa üle 40%, peab firma kliente võrdselt kohtlema. Eesti Energia süüdistustega ei nõustu.

“Väited, nagu varjaks Eesti Energia pakettide hinnakirju, ei vasta tõele,” kommenteeris Eesti Energia energiamüügi kodukliendi ärijuht Taavi Pungas. “Eesti Energia igale kliendile tehtud pakkumine põhineb tema elektritarbimisel ehk on personaalne, mistõttu on ka võimatu välja tuua ühte hinnakirja, mis kehtiks ühtemoodi kõigile klientidele,” märkis ta. Pungas selgitas, et kliendid saavad neile pakutava hinnaga tutvuda igal ajal kui logivad sisse e-teenindusse või helistavad klienditelefonile.

Urmil on oma arvamus. “Nad ei tohi teha personaalset pakkumist, kuna neil on turuosa üle 40 protsendi,” kordas ta. “Tean, et kui nende poole pöördub uus klient, siis saab ta tunduvalt kõrgema hinnapakkumise kui saaks teistelt pakkujatelt. Tunduvalt kõrgema pakkumise teevad eelkõige nad klientidele, kes on turul passiivsed.”

Eesti Energia kostab, et sarnase elektritarbimisega klientidele tehakse sarnaseid pakkumisi, sõltumata, kas tegu on enda või konkureeriva elektrimüüja kliendiga ning kas klient on aktiivsem või passiivsem. “Meie varasem kogemus näitas, et veebis nii-öelda keskmise hinna kuvamine tekitas klientides segadust, sest avalik "keskmine" hind ja kliendile e-teeninduses kuvatud täpne hinnapakkumine ei ühtinud,” lisas Eesti Energia meediajuht Kaarel Kuusk.

Eesti Energia teeb personaalseid pakkumisi klientidele - hinnakirja varjamist ei ole, kinnitas firma energiamüügi kodukliendi ärijuht Taavi Pungas.  Foto: Andras Kralla

Sama elekter

Eesti Energia konkurendi 220 Energia juhi Marko Alliksoni sõnul peaks hinnakiri siiski avalik olema. Eesti Energial ei ole paremat elektrit kui meil. Võib leida igasuguseid põhjendusi, aga see on elektrimüüja põhjendus. Need, kellel on palju kaotada, ei taha väga oma hindu näidata,” lausus Allikson.

Ta meenutas, et kui turg avanes, reklaamis Eesti Energia mitme aasta pikkuseid fikseeritud pakette. Alliksoni hinnangul on nende lepingutega kaasa läinud kliendid rahaliselt kaotanud, sest hinnad on viimaste aastate jooksul järjest langenud. Suurimad võitjad on börsipaketi valinud.

Elektriportaali energiaturg.ee tegevjuht Pirmin Tamm tõdes, et kui küsida turuosalistelt, kas Eesti Energia varjab hindu, vastaksid nad jaatavalt. Eesti Energia rõhutab personaalsust. “Mõlemal on õigus, aga minu seisukoht on, et Eesti Energia on kodutarbijale kallis, peidab hindu ja loodab, et keegi ei vaata neid,” hindas Tamm, arvates, et just suurem hind on põhjus, miks hinnakiri varjatud on.

Tamm usub, inimesed eelistavad Eesti Energiat harjumusest ja kuna elektriarved on küllaltki madalad, ei pane see elektrimüüjat vahetama. Peale selle on Eesti Energia ainus, kellega saab postkontorites ja klienditeeninduskeskustes lepinguid sõlmida, muutes just vanemas eas klientide elu mugavamaks.

“Kui klient saab arve või läheb Eesti Energia iseteeninduskeskkonda ja näeb omahinda, siis ta saab võrdlust teha, aga võib-olla ei tehta seda,” oletas Tamm ja lisas, et kodutarbijate seas on Eesti Energial kindlasti suurim turuosa. “Kui Eesti Energia hindu veel avalikult kuvas, siis julgen pakkuda, et ta oli 5-10% kallim.”

Eesti Energia kinnitab aga, et nende hinnapakkumised jälgivad turuhinna taset, olles samas ka konkurentsivõimelised.

Jälgides Eesti Energia kui riigiettevõtte käitumist, avaneb see Tamme hinnangul veel ühe nurga alt. “Võiks ju Eesti elanikele soodsalt elektrit müüa, aga Eesti Energia ütleks seepeale, et on äriettevõte nagu iga teine, tuues riigieelarvesse raha sisse,” lausus Tamm.

Hetkel kuum