Rivo Sarapik • 5 november 2015

Kickstarteri looja: põrgusse raha

Mind ei motiveeri isikliku varanduse kokku krabamine, rääkis Kickstarteri üks asutaja ja juht Yanecy Strickler Euroopa suurimal tehnoloogiakonverentsil Web Summit.  Foto: Web Summit

Rahaga rohkema raha tegemine on iganenud ja kahjulik mõtteviis, leiab maailma populaarseima ühisrahastu Kickstarter asutaja ja juht Yancey Strickler.

"Usun, et on veel ettevõtjaid, kes tahaksid enamat kui enda taskute täitmine," rääkis Strickler Euroopa suurimal tehnoloogiakonverentsil Web Summit. Tema sõnul ainult kasumi tagaajamine mürgitab ja oluline on mitmekesisus.

Raha ülemvõim

See, kui firmale on olulisim mõõdik raha ja efektiivsus, on tema sõnul raha ülemvõim. Strickleri meelest on see kahjulik ning ta illustreeris seda näitega ärikinnisvarast - väikeste, piirkonda teenindama loodud pereäride asemel dikteerivad näiteks kaubandus-teeninduspindadel suurketid, mille efektiivsusejanu ning massilise laienemise tõttu on kinnisvara ühelt poolt hinna ja teisalt ka pinna puuduse tõttu kättesaamatu. See aga kahandab mitmekesisust.

Kickstarter teenib iga edukalt rahastatud kampaania pealt 5%. Esimesel neljal aastal ulatus summa kokku ca 30 miljoni euroni. Samas annetab firma igal aastal 5% käibest kunsti ja loomingusse, samuti aitab kaasa maksupettuste vähendamisele. „Samuti ei lobista me enda huvides, kui see teistele ettevõtetele kasulik ei ole,“ ütles ta.

Kickstarteri äri tegemise põhimõtted

Ei müü kunagi oma kasutajate infot kolmandatele osapooltele. Kaitseb oma kasutajate õigusi.

Kasutajatingimused on selged ja läbipaistvad. Ettevõte ei kasuta oma positsiooni näiteks autoriõiguste endale nõudmiseks, ehkki see on sektoris standard.

Ei otsi seaduseauke või muid viise maksudest kõrvale hiilimiseks. Firma annab ausalt aru, kui palju aastas makse maksab.

Püüab vähendada keskkonnamõju. Näiteks investeerib rohelisse taristusse ja toetab keskkonnasõbralikku transporti, seda arvestatakse ka koostööpartnerite valikul. Lisaks soovitab näiteks hankijaile kõige säästlikumat veoviisi või pakendamise varianti.

Annetab igal aastal 5% maksudejärgset kasumit kunsti ja muusikaharidusse ning ebavõrdsusega võitlevatele organisatsioonidele.

"Ära müü oma firmat"

Kickstarterist sai tänavu omanike ja töötajate nõusolekul nii-öelda sotsiaalne ettevõte (public benefit corporation). „See tähendab, et kohustume oma tegevuses mõtlema keskkonnale, mitte ei hoolitse ainult enda kasumi eest,“ selgitas Strickler. „Me küll tegutseme kasumlikult, aga meie tegevusel on mitu eesmärki.“

Tema sõnul on selliseid ärisid teisigi. Näiteks spordikaupade müüja Rei sulges Ameerika ostuhullusepäeval, mustal reedel, oma poed. Spordivarustuse tootja Patagonia aga jagab tootearenduses avastatut konkurentidega, kui see aitab loodust säästa.

Nii soovitaski Strickler idufirmade loojaile – ära müü end ära. „Ma tean, ka investorid süvendavad rahajanu, küsides juba esimestel kohtumistel, kuidas firma looja talle raha teenib,“ nentis ta. „Aga ole idealistlik, ära müü. Iga suur firma alustas väikese firmana. Suureks saades tihti firma hing kaob.“

Ehkki Strickler ise juhib tuntud brändi, ta endale näiteks kinnisvara ostmist lubada ei saa. „Otsustasime ettevõttes, et me ei kasuta enda positsiooni ära isikliku rikkuse kokkuajamiseks,“ selgitas ta. „Rikkus mind ei huvita ja leian, et selle tagaajamine pole õige alus äri tegemiseks.“

Tema sõnul on oluline mitmekesisus, ka selles, kuidas ettevõtet juhitakse ning arendatakse.

Kickstarter on üks maailma tuntumaid ühisrahastusplatvorme, mille asutasid Strickler, Penny Chen ja Charles Adler 2009. aastal. Platvormi kaudu on rahastatud enam kui kahe miljardi dollari väärtuses ideid.

Eesti idufirmadest kogus Click & Grow kaks aastat tagasi ligi pool miljonit eurot tootearenduseks. Summa sai plaanitust kuus korda suurem.

Nutilillepotte tootev Eesti idufirma kogus Kickstarteris ligi pool miljonit eurot.  Foto: Kickstarter
Hetkel kuum