Eesti idufirmad on spordi- ja tervisetoodete vallas välja tulnud mitme omapärase tootega, millega püütakse välisturge vallutada.
- Ettevõte OÜ Waterflight on võtnud nõuks vallutada välisturud unikaalse disaini ja funktsiooniga spordivanniga, mis aitab ühildada treeningu ja meditatsiooni. Foto: Waterflight
Arendatavateks toodeteks on näiteks spordivann, ravimiäpp ja virtuaalreaalsuses liikumist võimaldavad seadmed, mis on praegu valdkonnas kuum sõna, kirjutab 19. veebruari Äripäev mikroettevõtluse rubriigis.
Infotehnoloogiafirma OÜ Criffin R&D arendab uusi tehnoloogiaid, domineerivad kaks peamist arendussuunda: virtuaalreaalsuse jooksualus RunPad ja skeletaalne liikumistuvastuse sensorsüsteem VR mocap.
Ettevõtte juhi Peeter Nieleri sõnul on RunPad maailmas ainulaadne seade, mille sarnast tehnikamaailm veel näinud ei ole – see on ühel kohal kõndimise seade, mis on mõeldud virtuaalreaalsuses ringiliikumiseks. "Olles lihtne, mugav ja soodne, võimaldab see peaaegu kõiki liikumisi mida tavareaalsuski," märkis Nieler. "Meie süsteem kasutab teatud psühhoneuroloogilist aju veenmise aspekti, mis teeb lahenduse eriti lihtsaks ja võimalusterohkeks," märkis Nieler. "Inimese meeled on seadet kasutades reaalsusest uude ühendatud ja saame uhkusega öelda, et tegu on ühe turvalisema lahendusega kasutaja jaoks,” märkis Nieler.
Nieleri sõnul hakati toodet arendama veel enne Oculuse asutamist 2012 aastal, kuid algselt ei olnud see äriliselt eesmärgistatud projekt. Pigem oli tegu selle looja sisemise tungiga uurida senitundmatut. "Ma usun, et sarnane motiiv võis kunagi olla paljudel maadeavastajatel," tõi Nieler näiteks. Kui 2012. aastal tuli Oculus Rift välja oma ühisrahastussaidi Kickstarteri kampaaniaga, mis oli väga edukas, sai Nieler aru, et virtuaalreaalsus (VR) hakkab reaalselt maailma muutma. "Mu sisemine kompass oli näidanud õiget suunda,” rääkis entusiast.
VR mocap on skeletaalne tuvastussüsteem ehk motion capture (mocap) süsteem, mis koosneb 18 pisikesest (13 x 15 millimeetrisest) sensorist inimese kehal, mis aitavad tuvastada tema täpse liikumise.
Seadme ühe võimaliku kasutusalana näeb Nieler animatsiooniloomet, kus on tarvis näitlejate liikumist üle kanda digitaalsetele avataridele. "Meie lõime oma esimese versiooni, mis oli 11sensoriline süsteem, peaasjalikult VR-rakendust silmas pidades. Peagi aga jõudsime järeldusele, et meie süsteem on konkurentsivõimeline veel suuremal mocap-lahenduste turul,” märkis Nieler.
Võrreldes teiste omalaadsetega on sel mitu eelist. Näiteks on kõik selle sensorid juhtmevabad ja animeerimiseks pole seetõttu vaja suurt stuudiot. Juhtmevabadus teeb süsteemi mitte ainult kasutajasõbralikumaks, vaid ka vastupidavamaks.
Mis on mis
OÜ Criffin R&D
Tegu on ettevõttega, mis varem innustus rohkem innovatsioonist kui soovist olla müügipõhine disainitud tootearenduse ja ärimudeliga ettevõte. Praeguses faasis on viimane saanud aga kriitiliseks ja seda peetakse hoolikalt silmas.
Ühe koha peal kõndimise nn jooksualus RunPad on maailmas ainulaadne ühel kohal kõndimise seade, mis on mõeldud virtuaalreaalsuses ringiliikumiseks.
Süsteem kasutab psühhoneuroloogilist aju veenmise aspekti, mis teeb lahenduse lihtsaks ja võimalusterohkeks.
Võimaldab peaaegu kõiki liikumisi mida tavareaalsuski.
Skeletaalne liikumistuvastuse sensorsüsteem VR mocap koosneb 18 pisikesest (13 x 15 millimeetrisest) sensorist inimese kehal, mis aitavad tuvastada tema täpse liikumise.
Juhtmevaba ega vaja kasutamiseks suurt stuudiot.
Sihiks globaalne turg
Kuigi ettevõtte tootearenduse tulemused on märkimisväärsed, kulges protsess ideest teostuseni läbi tagasilöökide ja pettumuste. Esmalt seisis Nieleri ees ülesanne teha põhjalik uuringuprotsess ja komplekteerida meeskond, kes tema idee realiseeriks.
Praegu kuulub Nieleri meeskonda üheksa inimest, kellest suurem osa on projektipõhised liikmed, kes seotud ühe või teise spetsiifilise töölõiguga. Hoolimata ülikoolide ja inseneride negatiivsest tagasisidest arendas Nieler koos oma grupiga esimeses faasis toasuuruseid prototüüpe, mis paraku tuli hiljem maha kanda ja lammutada. "Pärast saadud kogemust olin aga VRiga piisavalt tutvunud, et saada aru mõningatest ajuprotsessidest,” kirjeldas Nieler.
See viis RunPadi lõpliku väljaarendamiseni, milleks kulus kokku paar aastat, sellesse perioodi mahtus nii uurimustöö, meeskonna kokkupanek kui ka arendustegevus. Toote testijad olid Nieleri tutvusringkonda kuuluvad inimesed, kes on ühtlasi kirglikud arvutimängurid.
Kuigi RunPadi pole veel avalikkusele tutvustatud, plaanib Nieler seadme lansseerida veel sel aastal. Ka VR mocapi testitakse veel majasiseselt, kuid esimesed pilootkliendid on juba ootel. Kevadel valmib toote uus versioon, mida saab hakata reaalselt kasutama.
Kui testid osutuvad edukaks, järgneb tootmisperiood ja lõpp-produkti globaalne turustamine. "Lisaks traditsioonilisele mocap-turule, kus saame hinna-kvaliteedi suhtega teha korraliku tururaputuse, on meil palju võimalusi müüa oma toodet tulevikus ka loodavatele VR-kogemuskeskustele. Ühe suure Hiina partneriga on meil koostööläbirääkimised juba hoos,” rääkis Nieler.
Kaitsevägi võib saada virtuaalse treenimiskeskkonna
Ettevõtte klientuur jagunebki kaheks. Nieleri sõnul on selleks esiteks traditsioonilised mocap-kliendid ehk animatsioonifirmad ja mänguarendajad. Teisalt VR-keskused ehk n-ö elamuskeskused ning VR-treeningute ja simulatsioonide pakkujad. "Kombineerides liikumisaluse ja mocap-sensorsüsteemi, oleme atraktiivseks partneriks tervel VRi simulatsioonide turul,” sõnas Nieler.
Lisaks toimub aktiivne võimaluste avastamine koos Eesti kaitseväega, et siinsed üksused saaksid treenida täielikult virtuaalses keskkonnas. "Toimuv oleks väga realistlik. Lisaks oleks sellise süsteemi kasutuselevõtt innovatsiooni seisukohalt ainulaadne treeningsimulatsioon maailmas,” märkis Nieler.
Mis on mis
Waterflighti spordivann:
Vannis on plastikust sadulalaadne iste koos seljatoega, mis võimaldab võimeldes ja jäsemeid liigutades kehal paigal püsida.
Tooteni jõuti disainerite ja tootmispartnerite abiga, kelleks olid Ten Twelwe OÜ, Koriks OÜ ja Aquator OÜ. Viimasega jätkub koostöö ka toote turustamisel.
Tootmisinsenerina lõi projektis kaasa Andri Sinka.
Kokku võttis lõppdisainini jõudmine aega poolteist aastat.
Hind 10 000–17 000 eurot (lõpphind oleneb sellest, kas tegu on eluruumi või spordiklubisse paigaldatava vanniga).
Spordivann ühendab trenni ja meditatsiooni
Ettevõte OÜ Waterflight on võtnud nõuks vallutada välisturud unikaalse disaini ja funktsiooniga spordivanniga. Ettevõtte juhatuse liikme Heidi Rajamäe-Pariku sõnul seisneb toote ainulaadsus selles, et see ühendab meditatsiooni ja sporditreeningu, kusjuures sellega ei kaasne joogaklubide ega treeningsaalide sotsiaalne pinge või pealesurutud raadiotümps.
Idee spordivannide tootmiseks tekkis Rajamäe enda vajadustest. "Mul oli väga pingeline töö ja on siiani," märkis Rajamäe, kes töötab advokaadina. "See nõuab iga päev palju suhtlemist. Kuna ma ei leidnud ühtegi trenni ega spordiala, milles soovinuksin osaleda, tekkis idee arendada selleks sobiv spordivann,” rääkis Rajamäe.
Tema vannide eripära seisnebki selles, et need võimaldavad võimelda puhkeasendis, ühendades endas meditatsiooni ja liikumise. Samas ei kaasne treeningmeetodiga pealesurutud sotsiaalset suhtlust, vaid on garanteeritud täielik privaatsus. Lisaks saab vannitreeninguga ühitada meditatsiooni ja teraapiaid, mis võimaldab aja kokkuhoidu.
Vann on disainitud ergonoomiliste kurvidega ja selle keskel asetseb sadulalaadne iste koos seljatoega, mis võimaldab võimeldes ja jäsemeid liigutades kehal paigal püsida. Vannisadul läbis enne tootmist ka mitu testi, et tagada selle maksimaalne mugavus. Rajamäe sõnul katsetati vanni sadula materjalina esialgu roostevaba terast, kuid kuna see ei osutunud vees piisavalt vastupidavaks, langes lõplik valik plastikust sadula kasuks.
Vanni disain lähtub muu hulgas vee ökonoomia ja voolujoonelisuse põhimõttest. Maksimaalsete raadiustega nurgad väldivad seisva vee teket ning tagavad kvalieetse hügieeni hoidmise avalikus kasutuses koos minimaalse veekuluga.
Testimise käigus selgus ka, et jalad vajavad treenimiseks rohkem vett kui käed, seetõttu on vannile sisseehitatud väikene kalle, mis suundub alakeha piirkonnast ülespoole.
Vanni tavapärasest suuremat karkassi arvesse võttes on pandud suurt rõhku selle väljanägemise minimalistlikule, ent elegantsele disainile. Samuti on hoolitsetud, et välispind oleks kaitstud kriimustuste ja täkete eest, nii et selle katmiseks on kasutatud klaasplastikfiibrit.
Spordivanni hind jäävad vahemikku 10 000 kuni 17 000 eurot. Täpne hind oleneb Rajamäe sõnul sellest, kas vann on ehitatud koduseinte vahele või spordiklubisse. Viimase puhul on vajalik ka veepuhastusseadmete juurdeost ja ehitus.
Rajamäe sõnul on toote puhul suurimaks probleemiks kohaliku kliendi usalduse võitmine. "Kuna meie toode maksab auto hinna, on seda väga raske müüa," tõdes Rajamäe.
Ometi ei ole selline hind ühe spordivanni jaoks väismaisel turul ülemäära kõrge. Ühtegi toodet ettevõte küll veel müünud ei ole, kuid sihikule on võetud nii Soome, Venemaa kui ka USA turg, kus kõigi eelduste kohaselt loodetakse vannidele kõige paremat minekut.
Mis on mis
OÜ MediKeep
Tänu Bayer HealthCare kiirendile Grants4Apps, kus MediKeep 2015. aaasta sügisel neli kuud osales, on firmal õnnestunud arendada oma toode uuele tasemele.
Praegu on ettevõte keskendunud äpi uuele versioonile, mis saab nii uue välimuse kui ka funktsioonid.
Rakendus on kasutajale tasuta ja arendaja loodab, et jääb selleks ka edaspidi.
Kuna eakama elanikkonna seas väga palju nutitelefonide ja äppide kasutajaid ei ole, on toode suunatud eeskätt perekonna ravimikapi haldajale.
Firmat arendavad entusiastid
Toote turustamisel kasutab ettevõte internetipõhist müüki ja edasimüüjaid. Ettevõttes palgalisi töötajaid pole, firma tegemistes löövad kaasa entusiastid, tootearenduse puhul on teenust ka sisse ostetud. "Praegu on mul puudus müügimehest, sest odavaid või tasuta tööd tegevaid müügiinimesi on harva leida," märkis Rajamäe. "Ettevõtte põhitegijad olemegi mina, turundusjuht Kairi Kivila ja tegevdirektor Alan Uustal,” lisas Rajamäe. Projektis löövad lisaks kaasa viis vabatahtlikku ja kolm partnerfirmat.
Rajamäe sõnul on toote spetsiifilisuse tõttu keeruline leida ka head edasimüüjat, sest vanni müümine välismaale ühe kliendi haaval on võimatu. "Peame palkama inimese, kes oskaks rafineerida infot ja omaks samas turuülevaadet," märkis ta. "Eestis oleme harjunud, et guugeldades leiame ühe või teise toote pakkujad otsingumootori esimese kümne vaste seast. Samas kui näiteks Saksamaal on edasimüüjaid tuhandeid ning Soomes ja USAs on ainuüksi 4500 füsioteraapia kliinikut, kes kõik on meie potentsiaalsed kliendid,” rääkis ta.
Toote tutvustamiseks on ettevõte teinud ka vastavateemalise showroom-i, kus ostukliente vastu võtta ja neile toodet lähemalt tutvustada. See töötab ka päevaspaana, kus huvilised saavad vannivõimlemist proovida.
Ravimikapp, mis peitub nutiseadmes
OÜ MediKeep on turule tulnud spetsiifilise apteegiäpiga, mida ettevõtte juhatuse liige Kerti Alev nimetab ravimikapi meelespeaks.
Tegu on telefoniäpiga, mis koondab endasse kogu tarviliku teabe perekonna ravimikapist ja tagab turvalised juhised ravimite manustamsel.
Alevi sõnul on analoogne äpp välisturul olemas, kuid MediKeep kätkeb endas teiste omasugustega võrreldes lisaks ravimite või vitamiinide manustamise meelespeale ka terve perekonna ravimikapi haldamise funktsiooni. "Üks olulisi uuendusi olemasoleva äpi ja selle prototüübi vahel on, et äpp analüüsib kogu ravimikappi, öeldes, milliseid ravimeid ei tohiks koos tarbida,” märkis Alev.
Lisaks arendab MediKeep tervisepäevikut, kus on automaatselt kirjas kõik meeldetuletused, mis ravimid on võetud ja millal ning millised on võtmata. Samuti on võimalik seadmesse sisestada oma tervisesümptomeid.
"Äpp peab meeles, millal sul oli palavik või selg valutas. Kõik andmed on saadaval ühes kohas,” rääkis Alev. Inimestel, kes seisavad meditsiinist kaugel, ei pruugi keerulised raviminimetused meeles püsida. Samuti aitab toode meeles pidada D-vitamiini võtmist või millal oli lastel palavik, koondab kaduma läinud infolehti ja teeb nende lugemise lihtsamaks.
Esialgu ollakse tootega keskendunud kohalikule turule. Samas saavad äppi kasutada ka kõik teised riigid ja see on tõlgitud seitsmesse keelde. "Tõsi, digiretsepti ja täielikku ravimite andmebaasi kasutamine on praegu võimalik vaid Eestis, kuid laieneme järk-järgult ka mujale Euroopas. Reklaam tootele toimub start-up-kogukondade ja sotsiaalmeedia kaudu," rääkis Alev. Tema sõnul otsib ettevõtte pärast uue äpiversiooni käikutulemist aktiivselt investoreid ja koostööpartnereid.
Seotud lood
Reklaamiagentuuri La Ecwador tegevjuht Heily Aavik ja loovjuht Taavi Lehari võtavad Äripäeva raadio värskes saates luubi alla järgmise aasta turundusstrateegia ja eelarve koostamise ning annavad soovitusi, kuidas kitsamal ajal targalt toimetada.