Kabanovi kolm saladust

16. veebruar 2017, 11:15
ZeroTurnaroundi asutaja Jevgeni Kabanov tänasel Gaselli kongressil.
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170216/NEWS/170219822/AR/0/AR-170219822.jpg

ZeroTurnaroundi asutaja Jevgeni Kabanov avaldas tänasel Gaselli kongressil kümne aasta jooksul kogenud kolm õppetundi, mis on tema ettevõttele edu toonud.

Tarkvaraettevõtja Kabanov rääkis, et kui ta kümne aasta eest ZeroTurnaroundiga alustas, pidas ta end Batmaniks. „Tegin turundust, müüki ja Powerpointi. Kümne aastaga olen saanud toredaks ülikonnaga inimeseks,“ võttis ta publiku kohe esinemise algusest oma sarmi haardesse.

Kabanovi esimene õppetund ütleb: tee vahet turul, tootel ja äril. Ole enne toote tegemist kindel, et sellel on turg.

Definitsioonid on hästi lihtsad: turg tähendab seda, et kuskil on inimesed, kellel on raha, mida nad on valmis maksma. Toode on see, mis lahendab nende inimeste probleemi, võtab ära nende valu. Äri on see, mis viib kokku inimesed, kellel on raha, ja toote, mille eest seda maksta.

„Alguses ei olnud meie toode eriti hea,“ tunnistas Kabanov. „See ei lahendanud hästi kliendi probleemi. See-eest oli kliendi valu ikka väga suur, see tähendab turg oli väga hea.“ Kabanovi sõnul kulus kaks aastat, et toode väga heaks saada – ehkki ka halba toodet osteti. „Äriga hakkasime tegelema alles siis, kui toode oli küps, enne seda ei teinud isegi mingit turundust.“

Teine toode oli juba parem, sellesse investeeris ZeroTurnaround kolm-neli miljonit. „Ja me kandsime selle lõpuks maha, sest turgu ei olnud,“ pihtis Kabanov. „Me oskasime juba head toodet teha, aga keegi ei ostnud seda! Turgu ei olnud. Inimesed, kes meile probleemist rääkisid, ei osutunud neiks, kes ostaksid.“ Niisiis pidanuks ettevõte tegema uue toote, et müüa neile, kes ostaksid, aga see olnuks hoopis teine äri.

Enne kolmanda toote tegemist uuris ZeroTurnaround välja, et valu on olemas, st uuris turgu. Selle järgi kohendas ettevõte oma ideed. „Ja siis tegime toote, millel on turg,“ kõneles Kabanov. „Teadsime enne toote ehitamist, et nõudlus on olemas.“

Jevgeni Kabanov Gaselli kongressil.

Teine õppetund:  ettevõte on inimesed. Inimesed ei ole masinad. Kogemus loeb.

„Kõige suurem risk äris on, et põled läbi või lähed tülli oma partneriga,“ lausus Kabanov. „Teie ettevõte on nii hea, kuivõrd teie inimesed on kogenud, targad, tasakaalukad.“

Kabanovi sõnul unustavad juhid sageli, et nemad on ka inimesed ja peavad enda eest hoolitsema. „Kõigepealt hoolitse enda eest, et oled korras, siis hoolitse meeskonna eest – ja alles siis äri eest,“ sõnastas Kabanov.

Väga kogenud juhid on sageli õppinud teiste kogenud juhtide juures. „Minul oli õnn õppida inimestelt, kes olid 20 aastat start-up’e teinud,“ meenutas Kabanov. Aga Eestis on sageli tema sõnul selline suhtumine, et võtame ikka ainult noori. „Tõsi on see, et kogemus maksab,“ pani Kabanov ettevõtjale südamele. „Võta noori, aga võta ka kogenuid.“

Kolmas õppetund: info peab liikuma.

Tihti on nii, et hea info liigub, aga halb mitte, rääkis Kabanov. „Halvas kultuuris teatakse näiteks, et üks mees ei oska tööd teha, aga juhtkond ei tea seda. Hea juhi juurde kuulub alati läbipaistvus ja tagasiside andmine. Kui info liigub, siis suudavad head inimesed ise probleeme lahendada.“

Kabanov meenutas, et alustades oli ta insener, ja insenerid vihkavad bürokraatiat. „Kui teil on palju inimesi, siis võib bürokraatia olla vajalik, aga see ei pea olema formaalne,“ märkis ta. „Asjad tuleb kirja panna, otsused peavad olema kõigile teada, selline bürokraatia toimib.“

Jevgeni Kabanov Gaselli kongressil.

Siiski pole Kabanovi sõnul ühte maagilist valemit, mis tagab ettevõttele elu. On lihtsalt vahendid, mis aitavad. Kolm vahendit, mis Kabanov välja pakkus, on sellised:

1. Ärge muretsege läbikukkumise pärast. Muutke seda, mida saate muuta, mis on teie kontrolli all. Muretsemine vaid kiirendab läbipõlemist. Maailm on niikuinii meie vastu, kuid meie võime leida parimad võimalused.

2. Tehke väikesi eksperimente ja vaadake, mis juhtub. Nii loote endale tagasisidesüsteemi, kuidas toode toimib. Ja saage kohe alguses aru, et ikka midagi feilib – aga äkki midagi ka õnnestub!

3. Kui eeldate, et võidate, ja loodate, et kõik õnnestub, siis on teie elu väga kurb. Aga kui te sätite oma ootused ise, kohandate unistused reaalsusega, on lugu teine. Plaanides olge alati konservatiivsed, eksperimenteerige palju.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. February 2017, 11:28

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing