• OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 500−0,12%6 362,9
  • DOW 30−0,38%44 461,28
  • Nasdaq 0,15%21 129,67
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,81
  • OMX Baltic−0,25%295,41
  • OMX Riga0,58%906,65
  • OMX Tallinn−0,24%2 036
  • OMX Vilnius−0,04%1 201,36
  • S&P 500−0,12%6 362,9
  • DOW 30−0,38%44 461,28
  • Nasdaq 0,15%21 129,67
  • FTSE 1000,01%9 136,94
  • Nikkei 225−0,05%40 654,7
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,81
  • 27.11.17, 11:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Norma emafirma sai kartelliasjas kopsaka trahvi

Autode turvavarustuse tootja Norma emafirma Autoliv sai Euroopa Komisjonilt ühes veel nelja firmaga keelatud kokkulepete tõttu kopsaka trahvi.
Rooliratas Honda autos. Foto on illustratiivne.
  • Rooliratas Honda autos. Foto on illustratiivne.
  • Foto: Scanpix/Reuters
Trahvi said lisaks Autolivile veel turvavarustuse tootjad Tokai Rika, Takata, Toyoda Gosei ning Marutaka, mis kõik osalesid kas ühes või enamas kartellis. Keelatud kokkuleppeid tehti turvavööde, turvapatjade ning roolirataste müügil Jaapani autotootjatele, tarned toimusid Euroopas.
Kõik viis tootjat tunnistasid üles, et on kartellides osalenud ning olid nõus asja kokkuleppe korras lõpetama. Takata pääses kolme kartelliga seotud trahvist, kuna avaldas Euroopa Komisjonile selle olemasolu. Samal põhjusel pääses ühe kartelliga seotud trahvist Tokai Rika.
„Turvavööd ja turvapadjad kaitsevad igapäevaselt elusid ning on elutähtsal kohal kõikides ELi autodes. Trahvi saanud viis tarnijat pidasid ühiselt salasepitsusi, et nende osade müügist teenitud kasumit suurendada. See võis tõsta nende autoosade hinda mitme Euroopas autosid müüva tootja jaoks,“ ütles konkurentsivolinik Margrethe Vestager pressiteates. Ta rõhutas, et komisjon ei tolereeri Euroopa tarbijaid mõjutavaid kartelle, isegi siis, kui kartellitegevus toimub Euroopast väljas.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Viis turvavarustuse müüjast koordineerisid omavahel hindu või kaubaturge ning vahetasid ka tundlikku teavet. Koostööd tehti kauba müügil Toyotale, Suzukile ning Hondale Euroopa majanduspiirkonnas. Otsus kartell moodustada ning selle käigushoidmine toimus väljaspool Euroopat, peamiselt Jaapanis – peamiselt kohtumistel tarnijate kontorites, ent ka restoranides ja hotellides ning e-kirja teel. Koostöö elavnes perioodidel, mil autotootjad küsisid täpsemaid hinnapakkumisi.
Euroopa Komisjoni teatel võis kartellil olla märkimisväärne mõju Euroopa tarbijatele, kuna ligikaudu üks üheteistkümnest Euroopas müüdud autost on pärit Jaapani tootjalt. Lisaks on kõikidel asjasse segatud Jaapani autotööstustel Euroopas tehased.
Kokku jagati asjad nelja erinevasse kartelli. Eesti firma Norma emaettevõte Autoliv sai karistada kokku kolmes asjas. Esiteks trahviti firmat 265 000 euroga Toyotale turvavööde müügiga seotud asja eest. Pea 5 miljonit eurot trahvi tehti firmale Toyotale turvapatjade müügiga seoses ning 2,9 miljonit eurot Hondale turvavööde, turvapatjade ning roolirataste müügiga seoses. Kokku ulatus trahvisumma seega üle 8 miljoni euro.
Autoliv andis pressiteates mõista, et sellega ei pruugi firma kulud veel piirduda – lõpule jõudis küll teatud osa uurimisest, mis on seotud kahe tootjaga, ent märkimisväärne osa uurimisest on veel ees. Kui suur trahvisumma firmale veel käimasolevas uurimises seada võidakse, pole veel selge, ent Autolivi teatel on see ilmselt suhteliselt kopsakas ning mõjutab märkimisväärselt firma äritulemusi.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    1 k 17 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele