Artikkel
  • VeoautodFoto: Andras Kralla
    Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autovedajad: aktsiisi langetusega on hiljaks jäädud

    Eesti transpordiettevõtted tervitavad küll peaminister Jüri Ratase äsjast ideed langetada diisliaktsiisi, ent rong juba toimunud muutuste tagasipöördumiseks võib olla lootusetult läinud.

    Eesti Autoettevõtete Liidu juht ja transpordifirma Alonewolf omanik Andrus Laul tõdes, et aktsiisilangetamise rong näib olevat siiski nüüdseks juba läinud. "Minu isiklik arvamus on, et muutub siiski väga vähe. Rong on läinud," arvas ta.
    Laul selgitas, et kui võtta arvesse välisriikidesse sõitvaid veoautosid, siis on Leedu logistiliselt palju parema asukohaga. Samuti on võrreldes varasemate aastatega oluliselt lihtsamaks muutunud käibemaksu tagasiarvestamine, mis tähendab, et ka see pole enam argument, miks Eestis tankimist eelistada. "Kõik on tehtud nii lihtsaks," lisas Laul.
    Mõned tuleksid siiski tagasi
    "Kindlasti hakkan Eestis tankima," ütles transpordiettevõtte Miil omanik ja juhataja Heiki Hütt, kui kuulis Ratase välja pakutud ideest langetada diisliaktsiisi. Hütt selgitas, et praegu tangib ta Lätis üksnes siis, kui lõunapoole satub. Maikuus Äripäevale antud kommentaaris ütles Hütt, et põhiliselt Eesti vedusid tegev transpordifirma Miil tankis enne aktsiisitõusu oma autosid ainult Eestis, aga nüüd ostab igal kuul 30 000 liitrit kütust Lätist ja 10 000–15 000 liitrit Eestist. "Tangiks 100% Lätis, aga meil ei ole nii palju Läti vedu," ütles firma juht Heiki Hütt toona.
    Ühtlasi arutles Hütt, et kui aktsiis oleks Lätiga samal tasemel, saaks ta uuendada oma masinaparki ja teha investeeringuid. "Praegu investeeringud seisavad," tunnistas ta.
    Ka Rain Transpordi juhataja Toomas Raud oli nõus, et aktsiisi langetamine on positiivne ja jätab transpordifirmadele rohkem raha. "Kütus moodustab kolmandiku omahinnast," ütles Raud. Teisalt tunnistas ta, et ilmselt on ettevõtte seisukohalt rahaline võit siiski väike ning arvestades sektoris valitsevat tugevat konkurentsi, ei ole säästetav raha kindlasti piisav, et sellest saaks suuri investeeringuid teha.
    Lähevad hoopis Leetu
    Laiemas plaanis uskus Hütt, et ilmselt aitab aktsiisimäära langetamine suurendada Eestis tankivate veoautode arvu. Hütt selgitas, et reeglina tangivad veoautod viimases nii-öelda odavas kohas. Kui praegu on selleks Läti asemel Eesti, siis Soome ja Rootsi teel olevate veoautode puhul saaks selleks olema diislikütuse hinna odavnemise järgselt kindlasti Eesti.
    Laul Hüti arutluskäiguga siiski ei nõustunud, viidates, et Soome ja Rootsi teel olevate autode jaoks ei muutu tegelikult midagi, kuivõrd nad tangivad niikuinii Eestis, sest Põhjamaades on kütus kallim kui meil.
    Rahandusministeeriumi avalike suhete osakonna peaspetsialist Kristina Haavala ütles, et aktsiisimäärade langetamisel Läti tasemele väheneks tõenäoliselt Läti tankimiste arv, kuid rahvusvaheline transport jätkaks tankimist Leedus, kus on diislikütuse aktsiisimäär 330,17 eurot 1000 liitri kohta. "Eesti riigile laekuks vähem aktsiisi kõikide siseriiklike tankimiste pealt, kuid alalaekumist leevendaks veidi Läti tankimiste kahanemine. Diislikütuse aktsiisimäära langetamisega väheneks ka eriotstarbelise diislikütuse aktsiisimäär," ütles Haavala.
    Laul tõdes, et võrreldes mõne aasta taguse ajaga on uued veoautod muutunud oluliselt säästlikumaks ning võtavad isegi kuni neljandiku jagu vähem kütust. Selle vastukaaluks on kallinenud aga tööjõud, mis tähendab, et ühest küljest on toote nii-öelda lõpphinnas kütuse osakaal vähenenud ja see on järgmine argument, miks aktsiisi langetamine suurt pilti ei muuda.

    Lätis tankimine kasvas

    Tänavu aprillis toimunud kütusekonverentsil tutvustas uuringufirma Kantar Emor transpordiuuringut, kust selgus, et 58% Eesti transpordifirmadest kasutab Lätist ostetud kütust ning kahe viimase aastaga on Lätis tankimine kahekordistunud. 2016. aastal oli see näitaja 29%, selgub samast uuringust.

    Neljapäeval ütles peaminister Jüri Ratas ERRile, et tahab langetada aktsiisimäärasid. "Kui räägime aktsiisilangetustest, siis see, mis inimesi päriselt lööb, on kütuse- ja elektriaktsiis. Meie soov on neid langetada. Alkoholiaktsiisi me tõstma ei hakka," ütles Ratas.

    Ratas kinnitas Äripäevale, et kütuseaktsiisi langetamise puhul käib jutt diisliaktsiisist. See puudutab enim transpordifirmasid, mille sõidukite kapoti all tuksub reeglina diiselmootor. Plaanide kohaselt tahetakse langetada aktsiisimäära Läti taseme lähedale.

    Tänavu on Lätis diisliaktsiis 1000 liitri kohta 372 eurot, Eestis 493. Kui Eestis edasisi aktsiisimäärade tõuse kehtestatud pole, siis Lätis on kehtestatud järgmised diislikütuse aktsiisimäärade tõusud aastaks 2020, kui diisli aktsiisimäär tõuseb 21,4%, 414 euroni 1000 liitri kohta.

    34 miljonit eurot maksukadu
    Haavala selgitas, et rahandusministeeriumi kevadprognoosi kohaselt tangiti möödunud aastal Lätist-Leedust hinnanguliselt täiendavalt 49,9 miljonit liitrit diislikütust, mis moodustab umbes 7% Eesti müügist. Täiendava piiriülese tankimise tõttu jäi laekumata kütuseaktsiisi hinnanguliselt ligi 24,6 miljoni euro eest, maksukadu koos käibemaksuga on umbes 34 miljonit eurot.
    Tänavu on Läti ja Leedu tankimiste mahud Haavala sõnul mõõdukalt kasvamas, kuid samas kasvab ka diislikütuse Eesti siseselt tangitav kogus. Diislikütust on tangitud käesoleva aasta seitsme esimese kuuga 9,1% enam kui eelmisel aastal.
    Tunda on valimishõngu
    Tänavu mais ütles rahandusminister Toomas Tõniste, et aktsiisilangetuste mõjude hindamiseks on tellitud uuring, mis pidanuks valmis saama sügisel. "Siis saab numbritele otsa vaadata ja on võimalik hinnata tegelikke mõjusid, sealhulgas diislikütuse aktsiisi võimalikku langetamist," ütles Tõniste.
    Rahandusministeeriumi avalike suhete osakonna peaspetsialist Kristina Haavala ütles aga nüüd, et praegu käib alles aktsiisipoliitika mõju-uuringu hanke pakkumuste hindamine. Analüüsi tulemusi lubas ta uue aasta veebruariks.
    Laul hindab, et idee aktsiisi langetada on pigem populistlik. "Tahaks küsida, et miks seda just nüüd tehti, miks mitte näiteks eelmisel sügisel?" jätkas Laul.
    Ka Raud nõustus, et veidi on tunda valimishõngu. "Arvestades, et paljudes peredes on kaks autot, siis on see kindlasti hea uudis," arutles ta ja lisas, et kui paljude perede eelarve on pingeline, aitavad vähenenud kütusekulud seda veidi leevendada.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
S&P 500 ja Nasdaq jätkasid allamäge veeremist
USA peamistest aktsiaindeksitest kerkis neljapäeval ainuüksi Dow Jonesi tööstuskeskmine; S&P 500 ja Nasdaqi liitindeks jätkasid eelmisel nädalal alanud langust.
USA peamistest aktsiaindeksitest kerkis neljapäeval ainuüksi Dow Jonesi tööstuskeskmine; S&P 500 ja Nasdaqi liitindeks jätkasid eelmisel nädalal alanud langust.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.