Suured Venemaa nafta ostjad Poola ja Saksamaa lõpetasid kvaliteediprobleemide pärast Vene nafta vastuvõtmise Družba naftajuhtme kaudu, kirjutab Reuters.

- Torujuhtme kuju Venemaal Transnefti Gomeli üksuses, kust nafta liigub Družba naftajuhet mööda Euroopasse.
- Foto: Reuters/Scanpix
See puudutab Poola rafineerimistehast PKN Orlen ja Saksamaal paiknevaid Totali, Shelli, BP and Rosnefti tehaseid, mille tooraineks olev nafta tuleb lõviosas nõukogude ajal ehitatud Družba naftajuhtme kaudu. Selle kaudu liigub päevas kokku 1 miljon barrelit naftat, ligikaudu protsent kogu toornaftatoodangust, kirjutab Reuters.
Naftarafineerimistehased on viimasel nädalal leidnud Venemaa naftast kloori. See aine tuleks enne toornafta torujuhtmesse saatmist eemaldada, sest see võib rikkuda naftatehaste sisseseade.
Eile teatas Poola naftajuhtme eest vastutav firma Pern, et ei võta Vene naftat vastu. Kui Poola on nafta liikumise peatanud, ei saa seda ka Saksamaa kliendid.
Juba 19. aprillil teatas Belneftehim Venemaa nafta kvaliteedi halvenemisest. Pärast seda peatas Valgevene lühikeseks ajaks bensiini ja diislikütuse ekspordi Ukrainasse, Poola ja Balti riikidesse.
Venemaa energiaministri sõnul püüab Transneft olukorda parandada nii kiiresti kui võimalik, lisamata siiski ühtegi tähtaega.
Naftajuhtmes nafta liikumise peatamine on eriti harv ja see võib kaasa tuua ostjate nõudeid Venemaa tarnijate vastu.
Valgevene firma Belneftehim hindas ebakvaliteetsest naftast saadud kahju suuruseks ligikaudu 100 miljonit dollarit, vahendas Valgevene uudisteagentuur Belta ettevõtte asejuhi Vladimir Sizovi sõnu. „Praegu me lööme kokku kahjusid, mida me kanname aprillis. Praegu ulatuvad need 100 miljoni euroni põhjustatuna sellest, et me pole saanud naftatooteid müüa,“ ütles Sizov.
„Meie kontserni juht on praegu Moskvas. Jätkub arutamine, kuidas varustada kvaliteetse naftaga,“ teatas ettevõtte pressiteenistus.
Toornafta saastumine teiste ainetega on Venemaal väga harv, viimast korda oli Venemaa nafta klooriga saastunud kümme aastat tagasi, aga siis oli kloori kontsentratsioon tunduvalt väiksem.
Soome riigi uudisteportaal Yle küsis Nestelt, kuidas juhtum nende tegevust mõjutab. Neste vastas, et jälgib olukorda, probleeme pole seni esinenud.
Eesti kütusetarned tagab kaks rafineerimistehast – Nestele kuuluv tehas Soomes Porvoos ning Poola naftahiiule Orlenile kuuluv tehas Leedus Mažeikiais.
Nafta on maailma üks politiseeritumaid kaupu ning selle hinda mõjutavad suuresti just tagatoamängud,
mis ei jäta puudutamata ka Eestit.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!